Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Minyatürlerinde Tasarım | TEZ 204 | 4 | 2 + 4 | 4 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYŞEN CİVİLİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam minyatür sanatının tarihi gelişim sürecini, gelişimini,estetik özelliklerini ve prensiplerini bilen, görme ve algılama yetisi kazanarak çağın değişen ve gelişen ihtiyaçlarına cevap verebilecek sanatçı adaylarını eğitilme<si derslerin temel amacıdır |
Dersin İçeriği | İslam minyatüründe, İlhanlı ,Karakoyun ,Türkmen ,Selccuklu ,Hit minyatürleri ve Orta Asya kaynaklı efsanevi hayvan motifleri, Osmanlı minyatür konuları; El-Haşâiş ,el-Hıyelü´l-Hendesiyye,Suvar el-Kevakib el Sabita,Kitab-ül El- Haşaiş,El-Hiyel el-hendesiye,Hariri’nin Makamat’ı,Kitab-ı Tıryak,Kitab el-Agani konuları hakkında bilgi edinme.Nakışhane geleneği, Geleneksel Mimari Yapı Elemanları ve ele alınış biçimlerinin, üslup, biçim ve Kompozisyon yönünden tarihsel gelişimi içinde incelenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk minyatür sanatında kullanılan figürleri, mimari unsurları, süsleme unsurlarını aktarmak, uygular. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Mimari yapıların teknik çizimi ve boyamasını uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
3 | Klasik ve özgün tasarımlar çalıştırır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | Renkleri kompozisyon içinde yerinde, doğru şekilde yerleştirerek kullanabilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
5 | Efsanevi hayvan figürlerini ve çizim özellikleri yorumlar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
6 | Tahrir, kontür çalıştırır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
7 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam minyatürlerine giriş. | |
2 | İlhanlı ,Karakoyun ,Türkmen ,Selccuklu ,Hit minyatürleri. | |
3 | İlhanlı ,Karakoyun ,Türkmen ,Selccuklu ,Hit minyatürleri. | |
4 | Osmanlı minyatür konuları; El-Haşâiş ,el-Hıyelü´l-Hendesiyye,Suvar el-Kevakib el Sabita,Kitab-ül El- Haşaiş,El-Hiyel el-hendesiye,Hariri’nin Makamat’ı,Kitab-ı Tıryak,Kitab el-Agani. | |
5 | Osmanlı minyatür konuları; El-Haşâiş ,el-Hıyelü´l-Hendesiyye,Suvar el-Kevakib el Sabita,Kitab-ül El- Haşaiş,El-Hiyel el-hendesiye,Hariri’nin Makamat’ı,Kitab-ı Tıryak,Kitab el-Agani. | |
6 | Osmanlı minyatürlerinde konular; av sahneleri,dini,falnameler,siyarinebi,yemek kültürü,şenlikler. | |
7 | Osmanlı minyatürlerinde konular; sivil,dini,falnameler,siyarinebi,yemek,kültürü,şenlikler. | |
8 | Osmanlı minyatürlerinde konular; sivil,dini,falnameler,siyarinebi,yemek,kültürü,şenlikler. | |
9 | Vize | |
10 | Osmanlı konularında dini,sivil,edebi,astroloji,mitoloji,tarihsel konular. | |
11 | Osmanlı konularında dini,sivil,edebi,astroloji,mitoloji,tarihsel konular. | |
12 | Osmanlı konularında dini,sivil,edebi,astroloji,mitoloji,tarihsel konular. | |
13 | Final clışması. | |
14 | final calışması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İslam minyatür sanatının tarihi gelişim sürecini, dönemlerine göre özelliklerinin ( Herat, Semerkant, Şiraz, Bağdat ve Tebriz,selcuklu, Osmanlı sarayın minyatürlerinin )inçelenmesi ve konularını, estetik özelliklerini ve prensiplerini bilen, görme ve algılama yetisi kazanarak çağın değişen ve gelişen ihtiyaçlarına cevap verebilecek sanatçı adaylarını eğitilmesi derslerin temel amacıdır. |
Ders Kaynakları | Mahir, Banu; Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi,İstanbul 2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk minyatür sanatında kullanılan figürleri, mimari unsurları, süsleme unsurlarını aktarmak, uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Mimari yapıların teknik çizimi ve boyamasını uygular. | 5 | ||||||||||||
3 | Klasik ve özgün tasarımlar çalıştırır. | 5 | ||||||||||||
4 | Renkleri kompozisyon içinde yerinde, doğru şekilde yerleştirerek kullanabilir | 5 | ||||||||||||
5 | Efsanevi hayvan figürlerini ve çizim özellikleri yorumlar. | 5 | ||||||||||||
6 | Tahrir, kontür çalıştırır. | 5 | ||||||||||||
7 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 210 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 9 |