Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Minyatür Tasarımına Giriş | TEZ 203 | 3 | 2 + 4 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYŞEN CİVİLİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. AYŞEN CİVİLİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Minyatür Sanatının Tasarımda kompozisyon kurumu,renk bilgisi ,tarihi gelişim sürecini, estetik özelliklerini ve prensiplerini bilen, görme ve algılama yetisi kazanarak çağın değişen ve gelişen ihtiyaçlarına cevap verebilecek sanatçı adaylarını eğitilmesi derslerin temel amacıdır. |
Dersin İçeriği | Minyatür sanatı teknikleri,cizimleri kuralları hakında bilgi verir. Minyatürde doğa unsurlerı ,el, yüz ve desen cizimleri hakkında bilgi verir.Türk minyatüründe nakkaşhane ve nakkaşlar hakkında bilgi verir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Minyatürün tanımı, tarihçesi ve gelişim süreci hakkında genel bilgilerin ögrenilmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
2 | Türk minyatüründe nakkaşhane ve nakkaşlar hakkında bilgilerin ögrenilmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
3 | İslam dünyasında minyatürlü yazmalar hakkında bilgilendirme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | Minyatürde konu secimleri hakkında bilgilendirme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
5 | Minyatürde kullanılan teknikler ve desen cizimleri kurllları hakkında bilgilendirme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
6 | Minyatürde el, yüz figürleri ciizmleri hakkında bilgilendirme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
7 | Minyatürde Doğa unsurlarını( ağaç, bitki örtüsü, taş, kaya, dağ, deniz, akarsu ve bulut uygulamaları hakkında bilgilendirme | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Minyatürün doğuşu. | |
2 | Türk Minyatüründe nakkaş hanenin doğuşu ve nakkaşlar. | |
3 | İslam dünyasında ilk minyatürlü yazmalar. | |
4 | Minyatürlerde secilen konular, | |
5 | Minyatürlerde secişen teknikler.(I. Kısa Sınav) | |
6 | Minyatürlerde secişen fügürler ;insan, hayvan, efsanevi yaratıklar, tabiat unsurları, mekan,peyzaj. | |
7 | Minyatür deseninin hazırlanışı, cizim kurallarıyerleştirilmesi,boyama unsurları,renklarin tespiti. | |
8 | Konuya devam | |
9 | Ara sınav ( minyatürlerle ilgili yayınlanmış literitürlerden el figürlerinin cizimleri,Minyatürde potre unsurları) | |
10 | Efzane figürlerle ilgili calışmalar Simurk,Anka kuşu ,siyah kalem vs. | |
11 | (I. Kısa Sınav) | |
12 | Konuya devam | |
13 | Figürlerde ayrıntılar (Giyimler ,kaftanlar vs.) | |
14 | Ödevlerin toplanması.(Final) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Minyatür Sanatının Tarihi gelişim sürecini, estetik özelliklerini ve prensiplerini bilen, görme ve algılama yetisi kazanarak çağın değişen ve gelişen ihtiyaçlarına cevap verebilecek sanatçı adaylarını eğitilmesi derslerin temel amacıdır. |
Ders Kaynakları | Mahir, Banu; Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi,İstanbul 2005.And, Metin; Osmanlı Tasvir Sanatı: 1 Minyatür, İş Bankası Yayınları, İstanbul 2002.-Atasoy, N./ F.Çağman, Turkisch Miniature Painting, İstanbul, 1974. -Atasoy, N.,Hasbahçe(Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek) Aygaz A.Ş. Koç Kültür ve Tanıtım Hizmetleri Tic. A.Ş. Yay. İstanbul 2002-Atıl, E., Turkish Art, Washington, 1981. -Atıl, E., The Age of Sultan Süleyman, Washington, 1987. -Atıl, E., Levni ve Surname(Bir Osmanlı Şenliğinin Öyküsü)Koç Kültür Yayınları,İstanbul 1999.Meriç, R.M., Türk Nakış Tarihi Araştırmaları, Vesikalar I., Ankara, 1953.Grube, E., Notes on Ottoman Painting in the 15 th Century, in Essays in Islamic Art and Architecture in Honor of Katherine Otto-Dorn, Malibu, 1981.Uzunçarşılı, İ.H., Osmanlı Sarayı nda Ehl-i Hiref (Sanatkarlar) Defteri, Belgeler, XI/15 (1981-1986): 23-76.Renda, G., Osmanlı Minyatür Sanatı, Promete Kültür Dizisi, 2001-Tanındı, Z., Osmanlı Döneminde Türk Minyatürü, Osmanlı Ansiklopedisi, Cilt 11. -Tanındı, Z., Türk Minyatür Sanatı, Ankara 1996. -Çağman, F., Osmanlı Minyatür Sanatı, Anadolu Uygarlıkları, V, İstanbul; 1988:987-1000 -Çağman F./Tanındı, Z., İslam Minyatürleri,Tercüman Sanat ve Kültür Yayınları, İstanbul 1979. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | ||||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Minyatürün tanımı, tarihçesi ve gelişim süreci hakkında genel bilgilerin ögrenilmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
2 | Türk minyatüründe nakkaşhane ve nakkaşlar hakkında bilgilerin ögrenilmesi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | |
3 | İslam dünyasında minyatürlü yazmalar hakkında bilgilendirme | 5 | ||||||||||||
4 | Minyatürde konu secimleri hakkında bilgilendirme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
5 | Minyatürde kullanılan teknikler ve desen cizimleri kurllları hakkında bilgilendirme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||
6 | Minyatürde el, yüz figürleri ciizmleri hakkında bilgilendirme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
7 | Minyatürde Doğa unsurlarını( ağaç, bitki örtüsü, taş, kaya, dağ, deniz, akarsu ve bulut uygulamaları hakkında bilgilendirme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 181 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |