Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tezhip Tasarımı II | TEZ 302 | 6 | 2 + 4 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Tezhip Sanatında kullanılan zahriye ve serlevha gibi önemli iki formunun ve XVII., XVIII. yüzyıl sanatçılarının, ekollerinin, kullandıkları motiflerin ve eserlerinin tanıtılmasıyla öğrencinin bu dönem hakkında alt yapısının oluşturulması amaç edinilmiştir. |
Dersin İçeriği | Tezhip sanatının önemli iki tasarımı olan Zahriye ve Serlevha formları hakkında bilgilendirme. Bu formlarda tezhip tasarımlarının hazırlanıp uygulanması. XVII. Yüzyılda ekol olan Ali Üsküdari’nin sanat anlayışı ve eserlerinin tanıtılası. Özgün bir Şükufe veya Buket çalışmasının yapılması.Barok bir tasarımın yapılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | XVII. ve XVIII; Yüzyıl tezhip sanatı ekolünü teorik olarak aktarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | XVII. ve XVIII: Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçılarını ve eserlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | XVII. ve XVIII: Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
4 | XVII. ve XVIII: Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
5 | Tezhip sanatı içinde yer alan farklı formlarla ilgili tasarım yapar. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
6 | Kitap Sanatları hakkında verilen konuyu araştırmak ve bilgisayarda hazırladığı sunumunda kendi cümleleriyle ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zahriye/Serlevha sayfaları hakkında bilgi verilmesi ve çeşitli serlevha/zahriyelerden örnekler gösterilmesi. Serlevha/zahriye sayfalarının(Tezhip+Halkar, Zencerek, Çift Tahrir) eskizler karşılıklı iki sayfa olarak çalışılacak. (Ölçüleri :7x11 cm.) | |
2 | Verilen konunun eskiz çalışmalarının tamamlanması. Tezhip sanatı hakkında 12. haftada teslim alınacak bir araştırma çalışmasının verilmesi. | |
3 | Murakka üzerinde orijinal tasarımın çalışılmasına başlama. | |
4 | Murakka üzerinde orijinal tasarımın çalışılmasına devam edilmesi. | |
5 | Zahriye/Serlevha sayfası tasarımının bitirilip teslim edilmesi. | |
6 | Naturalist üslup ve XVII. Yüzyıl da ekol olan Ali Üsküdari’nin sanat anlayışı, eserlerinden örneklerin tanıtılması. Naturalist Üslupta bir şükufe veya buket çalışmasının başlatılması. | |
7 | Verilen konunun eskiz çalışmalarının tamamlanması. | |
8 | Orijinal tasarımın murakka üzerinde çalışılmasına başlanması. | |
9 | Ara Sınav.Orijinal çalışmanın bitirilerek teslim edilmesi. | |
10 | Şukufe/Buket tezhipleme çalışmasının bitirilmesi ve teslim edilmesi. | |
11 | Final ödevi. Barok bir tasarımın eskiz çalışmalarına başlama. | |
12 | Verilen konunun eskiz çalışmalarının tamamlanması. | |
13 | Orijinal tasarımın murakka üzerinde çalışılmasına başlanması. | |
14 | Orijinal çalışmanın bitirilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | BİROL, İnci, DERMAN ,Çiçek, Motifler, Kubbealtı Yayınları İstanbul 1991 İslam Sanatında Türkler, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1982 ERSOY, Ayla, Türk Tezhip Sanatı, Akbank’ın bir kültür hizmeti, İstanbul, 1988 KESKİNEL, Cahide, Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler-HATAİ, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000 ÖZEL, Mehmet, Geleneksel Türk Sanatları, Kültür Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1995 ÖZEL, Mehmet, Türkiye’nin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1999 ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatı, Gözen Kitap ve Yayınevi,İst.2003 ÖZEN, Mine Esiner, Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitabevi, İst.2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | ||||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | XVII. ve XVIII; Yüzyıl tezhip sanatı ekolünü teorik olarak aktarır. | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 0 |
2 | XVII. ve XVIII: Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçılarını ve eserlerini yorumlar. | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 0 |
3 | XVII. ve XVIII: Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 0 |
4 | XVII. ve XVIII: Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 0 |
5 | Tezhip sanatı içinde yer alan farklı formlarla ilgili tasarım yapar. | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 0 |
6 | Kitap Sanatları hakkında verilen konuyu araştırmak ve bilgisayarda hazırladığı sunumunda kendi cümleleriyle ifade eder. | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 40 |
2. Proje / Tasarım | 40 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Atölye) | 2 | 3 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |