Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Geometrik Desenli Halı Tasarımı | HKE 437 | 7 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç. MİNE TAYLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Geometrik desenli Anadolu halılarının; teknik, malzeme özellikleri, yüzey planları ve kompozisyon ilkelerinin tanınması, uygulanması ve yeni tasarımlar yapılması. |
Dersin İçeriği | Anadolu´da geometrik desenli halıların yüzey planlarının çıkartılması, yöresel analizlerinin yapılması, tasarım üretim ilkeleri kapsamında günümüzde yeniden yorumlanması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geometrik desenli Anadolu halıları hakkında görsel ve teorik bilgiye sahip olur. | Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Geometrik desenli halı yörelerini bilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Geometrik desenli Anadolu halılarının teknik ve çizim kurallarını bilir, motifleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Geometrik desenli halı tiplerine göre klasik halı yüzey planı hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
5 | Geometrik desenli halı tasarımı ve günümüze uygun yorumunu yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
6 | Halı sanatı ile ilgili araştırma konusunu hazırlar ve dijital ortamda sunum yapar, değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halı sanatına giriş, görsel ve teorik sunum. | |
2 | Geometrik desenli Anadolu halılarının tarihsel süreci. | |
3 | Geometrik desenli Anadolu halılarının yöresel tanıtımı. | |
4 | Anadolu Selçuklu, Konya yöresi halılarının yüzey planının hazırlanması. | |
5 | Anadolu Selçuklu, Konya yöresi halılarının desen ve teknik özellikleri. | |
6 | Anadolu Selçuklu, Konya yöresi halı motifleri ile eskiz çizimleri. | |
7 | Batı Anadolu Geometrik desenli Halılarının motif ve teknik özellikleri. | |
8 | Batı Anadolu Geometrik desenli Halılarının yüzey planları ve eskiz çalışması | |
9 | Vize. | |
10 | Akdeniz yöresi geometrik desenli halılarının motif ve teknik özellikleri. | |
11 | Akdeniz yöresi geometrik desenli halılarının yüzey planları ve eskiz çalışması | |
12 | Doğu Anadolu yöresi geometrik desenli halılarının motif ve teknik özellikleri. | |
13 | Doğu Anadolu yöresi geometrik desenli halılarının yüzey planları ve eskiz çalışması | |
14 | Atölye çalışmaları, uygulamalar ile ödevlerin teslimi ve genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Turkish Handwoven Carpets 1-5, Kültür Bakanlığı Yayınları; Kilim Cataloque 1-2, Kültür Bakanlığı Yayınları, Oktay Aslanapa;Türk Halı Sanatının Bin Yılı/ One Thousand Years Of Turkish Carpets,İnkılap Kitapevei Ya.San.VeTic. A.Ş., İst., 2005.,Türk Soylu Halılarının(Halı-Kilim ve Cicim) Bilgi Şöleni Bildirileri, Kongre ve sempozyum Bildirileri Dizizsi:11, Atatürk Kültür Merkezi Başk. Yay. Ankara, 1998., Bekir Deniz;Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkezi Başk. Yay. Ankara, 2000., Şerare, Yetkin, Türk Halı Sanatı, İstanbul, 1974. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geometrik desenli Anadolu halıları hakkında görsel ve teorik bilgiye sahip olur. | |||||||||||||
2 | Geometrik desenli halı yörelerini bilir. | |||||||||||||
3 | Geometrik desenli Anadolu halılarının teknik ve çizim kurallarını bilir, motifleri tanır. | |||||||||||||
4 | Geometrik desenli halı tiplerine göre klasik halı yüzey planı hazırlar. | |||||||||||||
5 | Geometrik desenli halı tasarımı ve günümüze uygun yorumunu yapar. | |||||||||||||
6 | Halı sanatı ile ilgili araştırma konusunu hazırlar ve dijital ortamda sunum yapar, değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |