Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müzik Paleografyasına Giriş | DKS 420 | 8 | 1 + 1 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Murat Can Dilber |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Türk Müziğinde farklı dönemlerde kullanılan nota sistemleri incelenerek öğrencilerin bunları günümüz nota yazısına aktarılabilmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Türk Müziğinin teorik ve pratik alanlarında farklı dönemlerde kullanılan Ebced, Ali Ufki Bey, Nâyi Osman Dede, Abdülbaki Nâsır Dede, Kantemiroğlu ve Hampartzum tarzındaki notalarının çözümlenmesi
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziğindeki nota geleneğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Türk Müziği nota kaynaklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Müziği nota geleneği | |
2 | Türk Müziği nota kaynakları | |
3 | Ebced Notası sisteminin incelenmesi | |
4 | Kitâb-ı Musika´l-kebir´de kullanılan ebced notası sistemi | |
5 | Kitabu´l-edvar´da kullanılan ebced notası sistemi | |
6 | Makâsidu´l-elhân´da kullanılan ebced notası sistemi | |
7 | Makâsidu´l-edvâr ve Nekâvetü´l-edvârda kullanılan nota sistemi | |
8 | Ebced notası örneklerinin günümüz notasına aktarımı | |
9 | Mecmûa-i Sâz ü Söz nota sistemi ve aktarımı | |
10 | Kitab-ı ilmi´l-musiki nota sistemi ve aktarımı | |
11 | Kevseri Mecmuası nota sistemi ve aktarımı | |
12 | Tahririyye nota sistemi ve aktarımı | |
13 | Hampartzum notası kaynaklarının incelenmesi | |
14 | Hampartzum notası örneklerinin günümüz notasına aktarımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Edvârlar ve müzik risâleleri üzerine yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri |
Ders Kaynakları | Şükrü Elçin, Mecmûa-i Sâz ü Söz, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziğindeki nota geleneğini öğrenir | ||||||||||||
2 | Türk Müziği nota kaynaklarını tanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |