Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı Iv (Kaval) | CKV 312 | 6 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenilen makamlarla ilgili etütleri icra eder. | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Öğrenilen makamlarla ilgili türküleri icra eder. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Kaval çalgısının karekteristik bir tınısı olan horlatma sesini çıkartır. | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışma yapar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Kullanılan Metodlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Tekrar | daha önceden öğrenilmiş konuların hatırlanması amacı ile tekrar edilmesi |
2 | Rast dizisinin kaval üzerinde uygulanması, ilgili etüdler ve eserlerin icra çalışmaları (Kalenin Dibinde, Arpa Ekdim) | Kalenin dibinde ve arap ektim türkülerinin notasının önce bona olarak okutulması sonra solfejinin yapılması, ve öğretim elemanı tarafından icrası |
3 | 2 ve Daha fazla atlamalı aralık çalışmaları | Geniş aralıklı seslerden oluşan etütlerle ilgili çalışmalar, önce yavaş metronomda sonra kendi metronomunda çalışmalar.. |
4 | Do-Fa müstezat düze dizisinin kaval üzerinde uygulanması, | Müstezat düzeni ile ilgili karışışık değerlerden oluşan etüt ve egzersiz parçalarının, öğretici tarafından öğrencilere duyurulması, öğrenciler tarafından önce yavaşlatılarak dDaha sonra kendi metronomunda uygulanması |
5 | Kervan, Tefenni Zeybeği, Bas bas Zeybeği, | Türkülerin notalarının önce bona olarak okunması, öğretici tarafından icrası daha sonra öğrenciler tarafından uygulanması |
6 | Karcığar Dizisi | Karcığar dizisinin kaval üzerinde uygulanmasınması ile ilgili eKarcığar Dizisitüt ve egzersizlerin incelenmesi |
7 | Naz barı | Naz barı türküsünün notasının bona olarak okunması, solfejinin yapılması ve öğretim elemanı tarafından eserin icrası, ses kayıtlarının varsa görüntü kayıtlarının dinletilmesi |
8 | Susam Türküsü | Gaziantep yöresine ait "Susam" isimli türkünün öğretim elemanı tarafından icrası, öğrenciler tarafından notasının bona olarak okutulması, solfejinin yapılması |
9 | Segâh dizisinin Kaval üzerinde uygulanması | Ben yürürüm yane yane, ireyhan ekermisin isimli türkülerin notasının bona olarak okutulması sonra solfejinin yapılması, türkünün kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrasının öğrencilere dinletilmesi. |
10 | Segâh dizisinin Kaval üzerinde uygulanması | Ben yürürüm yane yane, ireyhan ekermisin isimli türkülerin notasının bona olarak okutulması sonra solfejinin yapılması, türkünün kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrasının öğrencilere dinletilmesi. |
11 | Nikriz dizisinin kaval üzerinde uygulanması | Ben giderim Batuma, Feraye, Süslü jandarma zeybeği, Bergama Zeybeği türkülerinin notalarının tespiti, incelenmesi, öğretim elemanı tarafından icrası |
12 | Dudak 1. kademesiyle elde edilen sesler, Horlatma çalışmaları | Kavalda delikler kapatılmadan en kalın sesllerin çıkarılması egzersizleri, öğretim elemanı tarafından horlatma dinletileri, ses kayıtları |
13 | Sabâ dizisinin Kaval üzerinde uygulanması | Bir daracık pencere, Diyarbakır etrafından bağlar var isimli türkülerin incelenmesi, notalırının bona olarak okunması, ses kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrası.. |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, |
Ders Kaynakları | TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ , Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenilen makamlarla ilgili etütleri icra eder. | ||||||||||||
2 | Öğrenilen makamlarla ilgili türküleri icra eder. | ||||||||||||
3 | Kaval çalgısının karekteristik bir tınısı olan horlatma sesini çıkartır. | ||||||||||||
4 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışma yapar. | ||||||||||||
5 | Kullanılan Metodlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |