Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı I (Kaval) | CKV 211 | 3 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Kavalın yapısını tanır, ses çıkarma tekniklerini öğreni, 4/4, 2/4, 1/8, 1/16 lık notaları icra eder. | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Kavalın yapısını tanır, ses çıkarma tekniklerini öğreni, 4/4, 2/4, 1/8, 1/16 lık notaları icra eder. | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Temir ağa türküsünü çalar | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Koçeri Bar havasını icra eder. | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavalın Tarihçesi | Kavalın tarihçesi hakkında belirtilen kaynaklardan yararlanılanark araştırılması ve bulguların tartışılması |
2 | Kavalın Yapısal Tarifi | Kavalın yapılal özelliklerinin araştırılarak, nasıl bir yapısının olduğu, hangi maddelerden kaval yapılabileceği, günümüzde hangi ağaçlardan veya malzemelerden kaval yapılıp kullanılabileceği tartışılarak öğrencinin konuya hazırlatılması |
3 | Dilsis Kaval Çeşitleri | Türkiye ve dünyada müzik topluluklarında, kullanılan kaval çeşitlerinin yapısal özelliklerinin araştırılarak hangi malzemelerden yapıldıkları ve uzunluk ve çap ölçüleri hakkında bilgi sahibi olunması |
4 | Kavaldan ses çıkarma ses çıkarma ve icra teknikleri | Öncelikle perdeler kapatılmadan silindir şeklinde 30-40 cm uzunluğunda boş bir boru ile ses çıkarma çalışılmaları |
5 | Kaval icrasında parmak pozsyonları kavramı | Kavalda notaların yerleri ve farklı pozisyonlar ile |
6 | Kaval icrasında nefes (diyafram) kontrolü | Önce kaval dudağa temas ettirilmeden ıslık çalma pozisyonunda nefes egzersizlerinin yapılması |
7 | Dudak egzersizleri ve Sesin elde edilmesi | Herhangi bir boş boru ile ıslık çalma pozisyonunda egzersizler yaparak öncelikle kaval sesinin elde edilmesi |
8 | 4/4 lük 2/4 lük 1/4 lük 1/8 lik nota icra ederken kullanılan dudak pozisyonları ve kullanılan hecelemeler | Perdeler kapatılmadan sağ veya sol tarafa üfleyerek tu, ku, tu-ku hece kullanımının pratiklerinin yapılması |
9 | Kaval icrasında 2. pozisyon kullanımına yönelik uzun ses çalışmaları | 4/4 ve 2/4 lük notaların porte üzerinde gösterilmesi ve bona çalışmaları yapılması |
10 | 6/8 lik usulde egzersiz çalışması Egzersiz-1 | Türk Halk müziğinde kullanılan 6/8 lik ritm kalıplarıyla ilgili egzersizlerin ve bestelenmiş türkülerin araştırılması |
11 | Temir Ağa (1.Bölüm) | Temir Ağa isimli türkünün 1. bölümünün önce bona olarak okutulması, daha sonra solfejinin yapılması |
12 | Sarı Seyran Barı | Sarı Seyran Barı isimli türkü notasının önce bona olarak sonra solfejinin yapılması |
13 | Koçeri Bar havası | 1/6 lık notalın bona olarak okutulması metronom ile |
14 | Genel tekrar | Öğrenilmiş konuların sınav ile değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, |
Ders Kaynakları | TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ , Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||||||||||||
2 | Kavalın yapısını tanır, ses çıkarma tekniklerini öğreni, 4/4, 2/4, 1/8, 1/16 lık notaları icra eder. | ||||||||||||
3 | Kavalın yapısını tanır, ses çıkarma tekniklerini öğreni, 4/4, 2/4, 1/8, 1/16 lık notaları icra eder. | ||||||||||||
4 | Temir ağa türküsünü çalar | ||||||||||||
5 | Koçeri Bar havasını icra eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |