Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı I (Klasik Kemençe) | CKC 211 | 3 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalgının öğrenimindeki temel yöntemleri pekiştirerek, kişinin kendi beceri ve birikimleri ile icrada uzmanlığa sevk edecek motivasyonu kazandırma. Çalgının kültürel alanına hakim olma ve farklı çalgılar üzerinde başlıca bilgi dağarcığını geliştirerek, müziğin bir bütün anlaşılmasına katkı sunma. |
Dersin İçeriği | Tekrar etme pratiğinin kesin uygulamaları ve vücudun sağlıklı duruşunun korunması çerçevesinde; yay tekniğinin pekiştirilmesi, çalgının tutuşu ve icrasında sol elin tasarruflu fakat etkin kullanılması. Teorik makam bilgisinin çalgıda tatbiki, çalgının yapısı, çalgı yapımı ve onarımı üzerinden sürdürülebilirlik, bireysel ya da toplu icra konumunda çalgının kapasitesini verimli kullanabilme. 3 telin farklı pozisyonlarda esnek kullanım bilgi ve becerisi, farklı akortlarda icra becerisi edinme, aralık anlayışını temelde tutatarak makam kullanımını pekiştirme, eşlik ya da bireysel icra konumlarında bireysellik ve bütünlük bilincine sahip olma, geçmişten günümüze kemençe icracıları hakkında bilgi sahibi olma, çalgının kültürel alanı içerisindeki konumunu bilerek dünya çalgıları arasında organolojik kavrayış oluşturma, coğrafyanın müziği dışında farklı müziklere aşinalık kazanmak. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kemençeyi müzikal yapısıyla birlikte coğrafi konumunu kavrayarak, müzikteki kullanım önemini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Sağ ve sol el teknikleri hakkında bilgi sahibi olarak, doğru vücut duruşunu kullanarak temel sesleri çıkartabilme becerisi edinir. | Tartışma, Grupla Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Akort yapma tekniğini öğrenir, uygular. Kemençenin bakımı, taşınması ve temizliği hakkında dikkat edilmesi gerekenleri öğrenir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Kemençede farklı tellerde ana seslerin yerlerini öğrenir. Ana sesleri icra eder. | Anlatım, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kemençenin yapısı, kemençenin kültürü, tarihi ve tutuşu. | Enstrüman edinme |
2 | Kemençenin tellerinin yapısını öğrenir, yay hakimiyeti çalışması. Vücudun sağlıklı duruşunun ve icra esnasındaki vücut konumunun sağlık açısından önemi. | Enstrüman edinme ve çalışma |
3 | Kemençenin tellerinin yapısını öğrenir, yay hakimiyeti çalışması. Vücudun sağlıklı duruşunun ve icra esnasındaki vücut konumunun sağlık açısından önemi. | Çalışma |
4 | Yay çekme tekniğinin önemini kavrayarak nelere dikkat edilmesi | Pratik |
5 | Yay tekniğinde senkronizasyon durumu | Pekiştirme |
6 | Sol el parmakların kemençeye uygun yerleşimini ve parmak numaralarını kavrama. Rast telindeki parmak pozisyonları | Pekiştirme |
7 | Pekiştirme | Pratik |
8 | Ara sınav | Pratik |
9 | Pekiştirme | Pekiştirme |
10 | Ana perdeleri ezberleme | Pratik |
11 | Bireysel pratik yapma alışkanlığını pekiştirme | Pratik |
12 | Genel Tekrar | Pratik |
13 | Genel Tekrar | Pratik |
14 | ana perdeler ile gam | Pratik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Basılı yayın: Tanburi Cemil'in Hayatı, Mesud Cemil, Kubbealtı Neşriyat Üç telli klasik kemençe eğitimine ilişkin bir yöntem, Sanatta yeterlilik tezi, Aslıhan Eruzun Özel Refik Bey, Murat Bardakçı, Pan Yayıncılık Asri Kemençe, Dr. Zühdü Rıza Tinel, çev. Ayhan Sarı
İşitsel yayın: Kalan Müzik, Kemençe, Türk Müziği Ustaları Serisi İhsan Özgen, Peşrev ve Saz Semaileri Necdet Yaşar, Arşiv serisi, Kalan Müzik |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kemençeyi müzikal yapısıyla birlikte coğrafi konumunu kavrayarak, müzikteki kullanım önemini kavrar | ||||||||||||
2 | Sağ ve sol el teknikleri hakkında bilgi sahibi olarak, doğru vücut duruşunu kullanarak temel sesleri çıkartabilme becerisi edinir. | ||||||||||||
3 | Akort yapma tekniğini öğrenir, uygular. Kemençenin bakımı, taşınması ve temizliği hakkında dikkat edilmesi gerekenleri öğrenir. | ||||||||||||
4 | Kemençede farklı tellerde ana seslerin yerlerini öğrenir. Ana sesleri icra eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |