Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müziksel İşitme, Okuma ve Yazma II TMB 102 2 2 + 2 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. HACI BEKİR KURŞUNET
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tonal ses sisteminin egzersizlerle kavratılması

 

Dersin İçeriği

Diyezli, bemollü majör ve minör tonlar ve bunlarla ilgili solfej okuma ve dikte yazma

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tonalite kavramını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Majör ton kavramını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Minör ton kavramını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Majör ve minör tonlarda yazılmış ezgileri okur Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Majör ve minör tonlarda yazılmış ezgileri dikte eder Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Majör ve minör tonlarda yazılmış ezgileri deşifre eder. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
7 Değişik tonlarda ezgiler besteler Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
8 Değişik tonlarda, Fa anahtarında yazılmış ezgileri okur Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Suspended (askıya alınmış) akorlar ve Lavignac solfej-dikte çalışmaları 50-60 arası.
2 artırılmış, eksiltilmiş 5'li ve 7'li akorlar ve solfej, Lavignac solfej-dikte çalışmaları 61-70 arası.
3 Motif, Cümle ve Form bilgisine giriş. Lavignac solfej-dikte çalışmaları 71-76 arası.
4 A B A form yapısı Lavignac solfej-dikte çalışmaları 77-78.
5 Senkop, uzatma bağı konusu ve Lavignac solfej-dikte çalışmaları 79-83 arası.
6 Tam kadans akorları ile 2 sesli solfeje giriş. Kanonik solfej çalışmaları.
7 Kromatik seslere giriş ve Lavignac solfej-dikte çalışmaları 84-88 arası.
8 Vize sınavı
9 Yönelme konusu (Do majör Sol majör) ve Lavignac solfej-dikte çalışmaları 89-93 arası.
10 Yönelme konusu (Do majör Fa majör-minör) ve Lavignac solfej-dikte çalışmaları 94-99 arası.
11 Dominant 7'li akorunun solfejde kullanım yerleri ve konu ile ilgili duyum, solfej ve dikte çalışmaları 101-109 arası hızlı solfej okuma
12 Transpoze konusuna giriş ve yakın tonlara transpoze çalışmaları Sol majör tonunda 110-111.
13 Akor sırasına giriş ve akor sırasından melodi yazma ve okuma çalışmaları. Mi minör tonunda 112-117 arası.
14 Akor sırasına giriş ve akor sırasından melodi yazma ve okuma çalışmaları devamı. Fa majör ve Re minör tonuna giriş. Lavignac solfej okuması 119-120/124/126.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Solfege Des Solfeges, Albert Lavinyak 1A

Nail Yavuzoğlu, Uygulamalı Müzik Teorisi 1

Nail Yavuzoğlu, Uygulamalı Müzik Teorisi 2

M. Sun, Aralık Bilgisi

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Tonalite kavramını bilir
2 Majör ton kavramını bilir
3 Minör ton kavramını bilir
4 Majör ve minör tonlarda yazılmış ezgileri okur 5 4 4 4 4 5 5 4 4 5 4 5
5 Majör ve minör tonlarda yazılmış ezgileri dikte eder 5 5 4 5 4 5 5 4 3 4 4 5
6 Majör ve minör tonlarda yazılmış ezgileri deşifre eder. 5 4 4 5 4 4 5 4 4 5 4 5
7 Değişik tonlarda ezgiler besteler 5 3 3 3 3 4 5 5 4 4 5 5
8 Değişik tonlarda, Fa anahtarında yazılmış ezgileri okur 5 4 4 4 5 4 4 3 4 4 3 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 4 19 76
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6