Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzik Sosyolojisine Giriş DKS 425 7 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NİLGÜN SAZAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, müzik sosyolojisine bir giriş yapıp, müziğin sosyoloji gözüyle incelenmesinin gösterilmesi, müzik ve müzikal kültürlerin farklı toplumsal yapılarla ilişkilerini tartışmak ve bunun için gerekli kuramsal ve yöntemsel çerçeveyi tanıtmaktır.

 

Dersin İçeriği

Müzik sosyolojisini oluşturan, altkültür gibi, çeşitli kuramlar ve bunların uygulama yöntemleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müzik ve sosyoloji arasında bağlantı kurar.
2 Müzik sosyolojisi perspektifinden değerlendirme yapmaya başlar Örnek Olay, Anlatım, Sözlü Sınavlar,
3 Müzik, kültür ve toplum üzerinden analiz yapar Bireysel Çalışma, Tartışma, Sözlü Sınavlar,
4 Müzik ve sosyoloji araştırmalarına ilgi duyar Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Müzik, sosyoloji nedir?
2 Disiplinler arası bir çalışma bağlamında müzik sosyolojisi nedir?
3 Müzik sosyolojisinin diğer disiplinler ile ilişkisi
4 Sosyolojinin diğer çalışma alanları nelerdir?
5 Toplum kavramsal olarak nedir? yaklaşımlar nelerdir?
6 Cemaat, topluluk, halk gibi genel kavramların tartışılması
7 Toplumsal rol modelleri nelerdir?
8 Toplumsallaşma nedir? müziğin toplumsallaşması nedir
9 Kültürel etkileşim tartışmalarının müzik üzerinden yapılması
10 Yabancılaşma nedir?
11 Müzik sosyolojisi üzerinden Türk müziğine bakış
12 Müzik sosyolojisi üzerinden halk müziğine bakış
13 Etkileşim bağlamında müzik sosyolojisi örnekleri
14 bir müzik sosyoloğu gibi müziğe bakabilme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı ders notları.

Ders Kaynakları

Ayas, Güneş. (2016). Müzik sosyolojisi: sorunlar-yaklaşımlar-tartışmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi

Adorno, T. W. (2002). Essays on music. Londra: University of California

GÜVEN, Uğur Zeynep; ERGUR, Ali. (2014). Dünyada ve Türkiye’de Müzik Sosyolojisinin Yeri ve Gelişimi. Sosyoloji Dergisi, 3 (29), 1-27.

GÜNAY, E. (2006), Müzik Sosyolojisi, İstanbul: Bağlam Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. X
2 Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
3 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. X
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
6 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
7 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir.
10 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
11 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Müzik ve sosyoloji arasında bağlantı kurar. 4 4 3 5 3
2 Müzik sosyolojisi perspektifinden değerlendirme yapmaya başlar 5 2 3 5
3 Müzik, kültür ve toplum üzerinden analiz yapar 5 3 5
4 Müzik ve sosyoloji araştırmalarına ilgi duyar 4 5 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5