Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı I (Klasik Kemençe) | CKC 211 | 3 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalgının öğrenimindeki temel yöntemleri pekiştirerek, kişinin kendi beceri ve birikimleri ile icrada uzmanlığa sevk edecek motivasyonu kazandırma. Çalgının kültürel alanına hakim olma ve farklı çalgılar üzerinde başlıca bilgi dağarcığını geliştirerek, müziğin bir bütün anlaşılmasına katkı sunma. |
Dersin İçeriği | Tekrar etme pratiğinin kesin uygulamaları ve vücudun sağlıklı duruşunun korunması çerçevesinde; yay tekniğinin pekiştirilmesi, çalgının tutuşu ve icrasında sol elin tasarruflu fakat etkin kullanılması. Teorik makam bilgisinin çalgıda tatbiki, çalgının yapısı, çalgı yapımı ve onarımı üzerinden sürdürülebilirlik, bireysel ya da toplu icra konumunda çalgının kapasitesini verimli kullanabilme. 3 telin farklı pozisyonlarda esnek kullanım bilgi ve becerisi, farklı akortlarda icra becerisi edinme, aralık anlayışını temelde tutatarak makam kullanımını pekiştirme, eşlik ya da bireysel icra konumlarında bireysellik ve bütünlük bilincine sahip olma, geçmişten günümüze kemençe icracıları hakkında bilgi sahibi olma, çalgının kültürel alanı içerisindeki konumunu bilerek dünya çalgıları arasında organolojik kavrayış oluşturma, coğrafyanın müziği dışında farklı müziklere aşinalık kazanmak. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kemençeyi müzikal yapısıyla birlikte coğrafi konumunu kavrayarak, müzikteki kullanım önemini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Sağ ve sol el teknikleri hakkında bilgi sahibi olarak, doğru vücut duruşunu kullanarak temel sesleri çıkartabilme becerisi edinir. | Tartışma, Grupla Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Akort yapma tekniğini öğrenir, uygular. Kemençenin bakımı, taşınması ve temizliği hakkında dikkat edilmesi gerekenleri öğrenir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Kemençede farklı tellerde ana seslerin yerlerini öğrenir. Ana sesleri icra eder. | Anlatım, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kemençenin yapısı, kemençenin kültürü, tarihi ve tutuşu. | Enstrüman edinme |
2 | Kemençenin tellerinin yapısını öğrenir, yay hakimiyeti çalışması. Vücudun sağlıklı duruşunun ve icra esnasındaki vücut konumunun sağlık açısından önemi. | Enstrüman edinme ve çalışma |
3 | Kemençenin tellerinin yapısını öğrenir, yay hakimiyeti çalışması. Vücudun sağlıklı duruşunun ve icra esnasındaki vücut konumunun sağlık açısından önemi. | Çalışma |
4 | Yay çekme tekniğinin önemini kavrayarak nelere dikkat edilmesi | Pratik |
5 | Yay tekniğinde senkronizasyon durumu | Pekiştirme |
6 | Sol el parmakların kemençeye uygun yerleşimini ve parmak numaralarını kavrama. Rast telindeki parmak pozisyonları | Pekiştirme |
7 | Pekiştirme | Pratik |
8 | Ara sınav | Pratik |
9 | Pekiştirme | Pekiştirme |
10 | Ana perdeleri ezberleme | Pratik |
11 | Bireysel pratik yapma alışkanlığını pekiştirme | Pratik |
12 | Genel Tekrar | Pratik |
13 | Genel Tekrar | Pratik |
14 | ana perdeler ile gam | Pratik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Basılı yayın: Tanburi Cemil'in Hayatı, Mesud Cemil, Kubbealtı Neşriyat Üç telli klasik kemençe eğitimine ilişkin bir yöntem, Sanatta yeterlilik tezi, Aslıhan Eruzun Özel Refik Bey, Murat Bardakçı, Pan Yayıncılık Asri Kemençe, Dr. Zühdü Rıza Tinel, çev. Ayhan Sarı
İşitsel yayın: Kalan Müzik, Kemençe, Türk Müziği Ustaları Serisi İhsan Özgen, Peşrev ve Saz Semaileri Necdet Yaşar, Arşiv serisi, Kalan Müzik |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. | ||||||
2 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. | ||||||
3 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
5 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | ||||||
6 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | ||||||
7 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
9 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. | ||||||
10 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||
11 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | ||||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kemençeyi müzikal yapısıyla birlikte coğrafi konumunu kavrayarak, müzikteki kullanım önemini kavrar | ||||||||||||
2 | Sağ ve sol el teknikleri hakkında bilgi sahibi olarak, doğru vücut duruşunu kullanarak temel sesleri çıkartabilme becerisi edinir. | ||||||||||||
3 | Akort yapma tekniğini öğrenir, uygular. Kemençenin bakımı, taşınması ve temizliği hakkında dikkat edilmesi gerekenleri öğrenir. | ||||||||||||
4 | Kemençede farklı tellerde ana seslerin yerlerini öğrenir. Ana sesleri icra eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |