Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji I TMN 101 1 2 + 2 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof. HATİCE SELEN TEKİN
Dersi Verenler Prof. HATİCE SELEN TEKİN, Prof.Dr. SERTAN DEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Makam kavramını, makamların ve perdelerin özelliklerini öğretmek, seslendirmek.

Dersin İçeriği

Türk müziğinde ana perdeler, ses sistemi ve  makam bilgisinin detaylarıyla incelenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziği aralıkları ve perdelerini öğrenir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Makamsal yapılar hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Temel olarak makamları tanıma, tanımlayabilme, analiz etme ve sentezleme kabiliyeti kazanır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Aralıklar, ses sistemi, nota sistemi, değiştirme işaretleri, akord, perde sistemi
2 The nature of the curtains; concepts of four, five, genus and flavor; concepts of makam, composition, course
3 Rast makamı, 2-timed rhythms
4 Uşşak makamı, 2, 3, 4 timed rhythms
5 Uşşak, Bayati, Isfahan Makamı
6 Hüseyni Makamı, 5 -timed rhythms
7 Hüseyni makamı, Muhayyer Makamı
8 Exam
9 Hicaz Makams, 6 timedzamanlı usuller
10 Hicaz, Uzzal, Humayun ve Zirgüleli Hicaz Makamı
11 Çargah, Yeni Çargah, Kürdi ve Buselik Makamı, 7 zamanlı usuller
12 Buselik makamı
13 Genel Tekrar solfej uygulamaları
14 Genel Tekrar Solfej Uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN

Kitabu İlmi'l-Musiki alâ Vechi'l-Hurufât - Kantemiroğlu (Yay. haz. Yalçın Tura),

Tedkik u Tahkik - Abdülbâkî Dede (Yay. haz. Yalçın Tura),

Tefhimu'l-Makamat fî Tevlîdü'n-Nagamat - Hızır Ağa,

Türk Musikisi - Rauf Yektâ (Terc. ve yay. haz. Orhan Nasuhioğlu),

Türk Musikisi Dersleri - H. Sadettin Arel (Yay. haz. Onur Akdoğu),

Amelî ve Nazarî Türk Musikisi - Subhi Ezgi,

Türk Musikisinde Makamlar - Y. Fikret Kutluğ,

Türk Musikisi Nazariyatı - İsmail Hakkı Özkan

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. X
2 Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
3 Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. X
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
5 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
6 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
7 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. X
10 Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. X
11 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Türk müziği aralıkları ve perdelerini öğrenir.
2 Makamsal yapılar hakkında bilgi sahibi olur.
3 Temel olarak makamları tanıma, tanımlayabilme, analiz etme ve sentezleme kabiliyeti kazanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 3 3
Final 1 2 2
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6