Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı III (Tar) CTR 203 3 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN
Dersi Verenler Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak. 
- İlgili alan derslerine katkı sağlamak. 
- Çalgı repertuvarı ve icrası hakkında öngörü sahibi olmak. 
- Çalgıyla ilgili araştırmalara yönlendirmek. 

- Eşlik bilinci kazandırmak. 
 

Dersin İçeriği

Tarda 6. ve 7. pozisyonların tanıtılması. 
Bu pozisyonları içeren etütlerin ve 
uygun eserlerin çaldırılması. 
Tarın akort edilmesi. 
Çeşitli tonlarda gam çalışmalarına giriş. Makamsal repertuvar çalışmalarına devam edilmesi.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarda VI.Pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Tarda VII. Pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Tarda I, II, III, IV, V, VI ve VII. pozisyonları birlikte kullanma becerisini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Tarda çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Düzeyine uygun seviyede notaları çalma becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Makamsal repertuara ait daha teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri icra edebilme becerisi kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Öğretici olmaksızın akort yapabilme becerisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarda 6. pozisyon seslerinin tanıtılması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
2 Tarda 6. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
3 Tarda 6. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
4 Tarda 7. pozisyon seslerinin tanıtılması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
5 Tarda 7. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
6 Tarda 7. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
7 Tarda 1 - 7. pozisyonları içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
8 Ara Sınav
9 Tarın akort edilmesi çalışmaları.
10 Tar çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini geliştirmek amaçlı çeşitli tonlarda gam çalışmaları. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
11 Tar çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini geliştirmek amaçlı çeşitli tonlarda gam çalışmaları. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
12 Makamsal repertuvardan teknik, tavır ve yoruma dayalı örnek eser icrası I. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Kars Oyun Havası adlı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları)
13 Makamsal repertuvardan teknik, tavır ve yoruma dayalı örnek eser icrası II. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Kars Oyun Havası adlı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları)
14 Genel Tekrar. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
Kaynaklar
Ders Notu

Kazım GÜRKAN Çalgı Ders Notları

Ders Kaynakları

Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.

Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.

TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Tarda VI.Pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
2 Tarda VII. Pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
3 Tarda I, II, III, IV, V, VI ve VII. pozisyonları birlikte kullanma becerisini kazanır. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
4 Tarda çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini geliştirir. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
5 Düzeyine uygun seviyede notaları çalma becerisi kazanır. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
6 Makamsal repertuara ait daha teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri icra edebilme becerisi kazanır 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
7 Öğretici olmaksızın akort yapabilme becerisini geliştirir. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 99
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,96
Dersin AKTS Kredisi 4