Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Barajlar YES 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERTAN BOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Grv. Mustafa Özsağır

Arş. Grv. Kadir Kocaman

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Su kaynaklarından ekonomik olarak istifade edilmesi açısından Hidroelektrik Enerji Üretiminin rolü çok büyüktür. Zira hidroelektrik enerji, ülke kaynaklarının kullanılması ile üretildiği için, dışa bağımlı değildir. Dünyada ve Türkiye’ de çeşitli yenilenebilir enerji kaynakları arasında hidrolik gücün büyük bir paya sahip olduğu bilinmektedir. TEİAŞ 2013 verilerine göre %34.8 ile Türkiye’nin en büyük kurulu enerji gücü hidrolik enerji ile sağlanmaktadır. Bu temel bilgiler ışığında söz konusu dersin amacı; hidrolik enerji kaynağını üretme amacı ile yapılan barajların yenilenebilir enerji kaynakları arasındaki önemi, baraj yeri ve tipi seçimi, baraj güvenliği gibi alanlarda bazı temel konuların öğretilmesidir. 

Dersin İçeriği

Baraj ve hidroelektrik santrallere giriş, Baraj ve hidroelektrik santrallerin tarihsel gelişimi, Türkiye’ de baraj mühendisliği, Hidrolik enerjinin elektrik enerjisine dönüşümü, Baraj tipleri, Baraj yeri ve rezervuar alanında yapılan çalışmalar, Baraj yeri seçimi, Baraj rezervuar alanı, Baraj ve hidroelektrik santral sanat yapıları, Baraj gövdesi, Savaklar, Su alma yapıları, Baraj güvenliği. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Barajları tanır ve sınıflandırır Anlatım,
2 Baraj yerinde yapılacak mühendislik çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur Anlatım,
3 Baraj rezervuar alanında yapılacak mühendislik çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur Anlatım,
4 Baraj ve hidroelektrik santral sanat yapıları hakkında bilgi sahibi olur Anlatım,
5 Baraj güvenliği hakkında bilgi sahibi olur Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Baraj ve hidroelektrik santrallere giriş
2 Baraj ve hidroelektrik santrallerin tarihsel gelişimi
3 Türkiye’ de baraj mühendisliği
4 Hidrolik enerjinin elektrik enerjisine dönüşümü
5 Baraj tipleri
6 Baraj yeri ve rezervuar alanında yapılan çalışmalar
7 Baraj yeri seçimi
8 Baraj rezervuar alanı
9 Ara sınav
10 Baraj ve hidroelektrik santral sanat yapıları
11 Baraj gövdesi
12 Savaklar
13 Su alma yapıları
14 Baraj güvenliği
Kaynaklar
Ders Notu

Sabis Sistemine Yüklenmektedir

Ders Kaynakları

George S. Steffen, Samuel M. Candelaria, David Stapledon, Graeme Bell, Mark Foster, “Geotechnical Engineering of Dams”, CRC Press, London, (2014).

Bikash Pandey, Ajoy Karki, “HYDROELECTRIC ENERGY, Renewable Energy and the Environment”, CRC Press, Boca Raton, (2016).

Bryan Leyland, “Small Hydroelectric Engineering Practice” 1st Edition, CRC Press/Balkema (2014) 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Barajları tanır ve sınıflandırır
2 Baraj yerinde yapılacak mühendislik çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur
3 Baraj rezervuar alanında yapılacak mühendislik çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur
4 Baraj ve hidroelektrik santral sanat yapıları hakkında bilgi sahibi olur
5 Baraj güvenliği hakkında bilgi sahibi olur
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 24 24
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Ödev 1 12 12
Kısa Sınav 1 8 8
Final 1 24 24
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6