Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Güneş Panellerinin Temelleri | YES 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İLKAY ŞİŞMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yenilenebilir enerji kaynaklarının belki de en önemlisi güneştir. Örneğin, yeryüzünün sadece % 0,1’inin güneş panelleriyle (ya da pilleriyle) kaplanması halinde bile dünyanın şu anki enerji ihtiyacının tamamı karşılanabilmektedir. Ülkemiz güneş kuşağında yer almasına rağmen güneş enerjisi ile ilgili bilimsel çalışmalar ve yatırımlar henüz birçok Avrupa ülkesi düzeyinde değildir.
Bu bilgiler ışığında söz konusu dersin amacı güneş panellerinin elektrokimyası, tasarım ve üretimleri ve fotovoltaik testleri gibi ilgili alandaki bazı temel konuların öğretilmesidir.
|
Dersin İçeriği | Fotosentez ve güneş panelleri, Güneş panellerindeki tarihsel gelişmeler, Güneş enerjisinin elektrik enerjisine dönüşümü (elektrokimya), Elektrokimyaya giriş, Elektrokimyasal termodinamik, Elektrot kinetiği ve kütle transferi, Voltametrik metotlar, Organik elektrokimya, Güneş paneli tasarımı, Güneş paneli üretimi, Güneş panellerinin elektrokimyasal analizi, Güneş panellerinin enerji dönüşüm (akım-voltaj) testleri, Elektrokimyasal empedans spektroskopi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fotosentez ve güneş panellerini bilir. | Soru-Cevap, | |
2 | Güneş panellerindeki tarihsel gelişmeleri bilir. | Anlatım, | |
3 | Güneş enerjisinin elektrik enerjisine dönüşümünü (elektrokimya) bilir. | Soru-Cevap, | |
4 | Elektrokimya konusunda bilgi sahibi olur. | Soru-Cevap, | |
5 | Elektrokimyasal termodinamik ve elektrot kinetiğini karşılaştırabilir. | Anlatım, | |
6 | Voltametrik metotları bilir. | Anlatım, | |
7 | Güneş paneli tasarımı ve üretimi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, | |
8 | Güneş panellerinin elektrokimyasal analizini yapabilir. | Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fotosentez ve güneş panelleri | Ders notları |
2 | Güneş panellerindeki tarihsel gelişmeler | Ders notları |
3 | Güneş enerjisinin elektrik enerjisine dönüşümü (elektrokimya) | Ders notları |
4 | Elektrokimyaya giriş | Ders notları |
5 | Elektrokimyasal termodinamik | Ders notları |
6 | Elektrot kinetiği ve kütle transferi | Ders notları |
7 | Voltametrik metotlar | Ders notları |
8 | Organik elektrokimya | Ders notları |
9 | Ara sınav | Ders notları |
10 | Güneş paneli tasarımı | Ders notları |
11 | Güneş paneli üretimi | Ders notları |
12 | Güneş panellerinin elektrokimyasal analizi | Ders notları |
13 | Güneş panellerinin enerji dönüşüm (akım-voltaj) testleri | Ders notları |
14 | Elektrokimyasal empedans spektroskopisi (EIS) | Ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bisquert, J., “The Physics of Solar Cells Perovskites, Organics, and Photovoltaic Fundamentals”, 1st ed. Boca Raton, FL: CRC Press (2017). Gratzel, M., “Dye-sensitized solar cells”, J. Photoch. Photobio. C 4, 145-153 (2003). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fotosentez ve güneş panellerini bilir. | ||||||
2 | Güneş panellerindeki tarihsel gelişmeleri bilir. | ||||||
3 | Güneş enerjisinin elektrik enerjisine dönüşümünü (elektrokimya) bilir. | ||||||
4 | Elektrokimya konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
5 | Elektrokimyasal termodinamik ve elektrot kinetiğini karşılaştırabilir. | ||||||
6 | Voltametrik metotları bilir. | ||||||
7 | Güneş paneli tasarımı ve üretimi hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
8 | Güneş panellerinin elektrokimyasal analizini yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 50 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |