Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İletişim Araştırmalarında Kuramsal Yaklaşımlar | GZT 501 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET GÜZEL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MEHMET GÜZEL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste, öğrencinin, bilim, kuram ve iletişim arasındaki bağı kurarak, iletişim araştırmalarının tarihsel gelişiminin gazetecilik alanıyla ilişkisini kuracak bir bakış açısı kazanması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, gazetecilik ve iletişim araştırmalarının tarihi, anaakım ve eleştirel yaklaşımlar bütün boyutlarıyla ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | 1.Hafta: Dersin tanıtımı ve okuma listesinin paylaşılması 2.Hafta: Sosyal Bilimlerde İletişimin Yeri, İletişim Çalışmalarında Disiplinlerarasılık. İletişim/Medya Çalışmalarının önem kazanması: Sanayi Devrimi, kapitalizmin yükselişi Kentleşme, Teknolojik Gelişmeler, Savaşlar… 3.Hafta: Amerika’da İlk İletişim araştırmaları: W. Lippmann Kamuoyu ve İletişim Harold D. Lasswell Propaganda Üzerine-Chicago Okulu’nun iletişim ve medya araştırmalarına katkısı
4. Hafta: İletişim kuramlarına ilişkin yapılan dönemleştirme ve sınıflandırmalar Ana akım ve Eleştirel Kuramlara genel giriş -Güçlü Etkiler Dönemi, Sınırı Etkiler ve güçlü etkilere tekrar dönüş-Ana akım İletişim Model ve Kuramlarına Genel Bakış -Tartışma: 1 model 1 kuram 1 örnek analiz 5. hafta : İletişim ve Ekonomi Politik Yaklaşım I: Ekonomi Politik nedir? İletişim ve Medya Çalışmalarındaki Yeri Amerika’da Ekonomi Politik: Herman ve Chomsky: Propaganda Modeli H. Schiller: Amerikan Medya İmparatorluğu-medya emperyalizmi- Zihin Yönlendirenler D. Smythe: İzleyici Metası, Reklam Endüstrisi Günümüzdeki Önemi 6.Hafta: İletişim ve Ekonomi Politik Yaklaşım II: Avrupada Ekonomi Politik Yaklaşım: P. Golding ve Murdock- N. Garnham- A. Mattelart 7.Hafta: Öğrenci Çalışmalarının Değerlendirilmesi I: Okumalar-Tartışma 8.Hafta: Ara Sınav 9.Hafta: İletişim ve Eleştirel Kuram: Frankfurt Okulu, Kültür Endüstrisi Yaklaşımı, Aydınlanma Eleştirisi 10.Hafta: İletişim ve İdeoloji I: A.Gramsci ve Hegemonya Yaklaşımı 11.Hafta: İletişim ve İdeoloji II: L.Althusser ve Devletin İdeolojik Aygıtları 12.Hafta: İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu: Hoggart, Williams, Hall, Kültür- Anlam-İdeoloji- Medya İncelemeleri 13.Hafta: Türkiye’de İletişim ve Gazetecilik Araştırmalarının Tarihi ve Katkı verenler 14.Hafta: Öğrenci Çalışmalarının Değerlendirilmesi II: Genel Değerlendirme Tartışma ve |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve okuma listesinin paylaşılması | |
2 | Sosyal Bilimlerde İletişimin Yeri, İletişim Bilim mi? İletişim Çalışmalarında Disiplinlerarasılık. | |
3 | Amerika’da İlk İletişim araştırmaları: W. Lippmann Kamuoyu ve İletişim | |
4 | İletişim kuramlarına ilişkin yapılan dönemleştirme ve sınıflandırmalar | |
5 | İletişim ve Ekonomi Politik Yaklaşım I: Ekonomi Politik nedir? İletişim ve Medya Çalışmalarındaki Yeri | |
6 | İletişim ve Ekonomi Politik Yaklaşım II: Avrupada Ekonomi Politik Yaklaşım | |
7 | Öğrenci Çalışmalarının Değerlendirilmesi I: Okumalar-Tartışma | |
8 | Ara Sınav | |
9 | İletişim ve Eleştirel Kuram: Frankfurt Okulu, Kültür Endüstrisi Yaklaşımı, Aydınlanma Eleştirisi | |
10 | İletişim ve İdeoloji I: A.Gramsci ve Hegemonya Yaklaşımı | |
11 | İletişim ve İdeoloji II: L.Althusser ve Devletin İdeolojik Aygıtları | |
12 | İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu: Hoggart, Williams, Hall, Kültür- Anlam-İdeoloji- Medya İncelemeleri | |
13 | Türkiye’de İletişim ve Gazetecilik Araştırmalarının Tarihi ve Katkı verenler | |
14 | Öğrenci Çalışmalarının Değerlendirilmesi II: Genel Değerlendirme Tartışma ve |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | · Yaylagül, Levent (2017). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları · Güngör, Nazife (2011). İletişim - Kuramlar-Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi. · Alemdar, Korkmaz. Erdoğan, İrfan (2005). Öteki Kuram. Ankara: Erk Yayınları PDF · Althusser, Louis (2002). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları.İstanbul: İletişim Yay · Erdoğan, İrfan (2005). İletişimi Anlamak. Ankara: Erk Yayınları PDF · Herman, E. S. ve Chomsky, N. (2012) Rızanın imalatı: kitle medyasının ekonomipolitiği. Çev. E. Abadoğlu. 2. Basım. İstanbul: bgst Yayınları. · Schiller, H., (1993). Zihin Yönlendirenler, (Çev.: Cevdet Cerit), İstanbul: Pınar Yayınları. · Adorno, Thedor (2016). Kültür Endüstrisi - Kültür Yönetimi. İstanbul: İletişim Yay · Swingewood, Alan (1996). Kitle Kültürü Efsanesi. Çev. Aykut Kansu. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. · Kızılçelik, Sezgin (2008). Frankfurt Okulu. Ankara: Anı Yayıncılık · Adaklı, Gülseren (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi. Ankara: Ütopya Yayınları · Kejanlıoğlu, Beybin. Türkiye'de Medyanın Dönüşümü. Ankara, İmge Kitapevi, 2004 · Althusser, Louis (2002). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları.İstanbul: İletişim. · Adorno, Thedor (2016). Kültür Endüstrisi - Kültür Yönetimi. İstanbul: İletişim Yay · Ayan, V. Mesut. (2019). Akp Devrinde Medya Alemi. İstanbul Yordam Kitap · Aydın, U. Uraz. (2015). Neoliberal Muhafazakar Medya. İstanbul, Ayrıntı Yay. · Birkan, T., (2002), “Solun Son Sözü ‘Kültürel Çalışmalar’ mı?”,Toplum ve Bilim, (94), Güz, s. 6-16 · Türkoğlu, N., (2004), İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim Tanımlar, Kavramlar, Tartışmalar, İstanbul |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Sözlü Sınav | 25 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|