Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Avrupa İnsan Hakları Hukuku ve Türkiye | UKY 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Selin Başcan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Avrupa konseyi üyesi 46 devlet ve yaklaşık 800 milyon nüfusa hitap eden Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ile tanınan haklar ve bunların korunması sistemi, ülkemizde de giderek önemini artırmaktadır. Geniş bir alana yayılması, kendine özgü konusu, tarafları, amaç, normatif yapısı, yargılama süreçleri ve özgün yapısı, sözleşme ile getirilen koruma sistemine bağımsız bir kimlik kazandırarak ayrı bir hukuk dalı olmasını sağlamıştır. Son yıllarda gerek ülkemizde gerekse başka ülkelerde bu alan, çeşitli derecede eğitim programlarında ders olarak okutulmaya başlanmıştır. |
Dersin İçeriği | İnsan haklarının uluslararası korunması süreci ve Avrupa insan hakları hukukunun doğuşu, AİHHnun belirgin yanları, AİHH ile kurulan denetim sistemi, AİHH ve iç hukuk etkileşimi, AİHHnda tanınan haklar, Devlet başvuruları, kişisel başvurular, başvuru yollarına ilişkin genel ve özel koşullar, başvuru usulü, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, Mahkemenin başvuruları inceleme süreci, Mahkeme kararları ve kararların yerine getirilmesi, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Insan haklarının uluslararası koruma sürecini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Avrupa İnsan Hakları Hukukunun Doğuşu (AİHH) ve tarihsel gelişim sürecini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | İnsan hakları hukukunun gelişim sürecini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | AİHHnun denetim sistemini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | AİHHnun ulusal hukukla ilişkisini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine başvuru yolları ile ilgili genel ve özel şartlarını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Insan haklarının uluslararası koruma süreci | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Avrupa İnsan Hakları Hukukunun Doğuşu (AİHH) | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
3 | İnsan hakları hukukunun gelişimi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
4 | AİHHnun denetim sistemi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
5 | AİHHnun ulusal hukukla ilişkisi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
6 | AİHH ışığında hak ve özgürlükler | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Devlet başvuruları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Bireysel başvurular | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Başvuru yolları ile ilgili genel ve özel şartlar | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Uygulama süreci | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
11 | AİHM | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Mahkemenin uygulamaları denetleme süreci | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Mahkemenin kararları ve kararların uygulanması | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
14 | AİHM ve Türkiye | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | STARMER, K., European Human Rights Law, LAG, London-1999. |
Ders Kaynakları | STARMER, K., European Human Rights Law, LAG, London-1999. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Insan haklarının uluslararası koruma sürecini bilir. |
2 | Avrupa İnsan Hakları Hukukunun Doğuşu (AİHH) ve tarihsel gelişim sürecini bilir. |
3 | İnsan hakları hukukunun gelişim sürecini analiz eder. |
4 | AİHHnun denetim sistemini tanır. |
5 | AİHHnun ulusal hukukla ilişkisini yorumlar. |
6 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine başvuru yolları ile ilgili genel ve özel şartlarını inceler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 166 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |