Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İtfaıye Servıs Yönetımı | YNG 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE SENCER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İtfaiye servis yönetimi, itfaiye yönetim sistemi ve organizasyon yapısı içerisinde verimliliğin arttırılması, kalite ve servis hızının yükseltilmesi sürecinde gerekli olan plan ile işlem basamaklarının ve yöntemlerinin incelenmesini hedeflemektedir. Bu dersi seçen öğrenciler itfaiye daire başkanlığı, yangın güvenliği, iş güvenliği birimlerinde yönetici konumunda çalışmakta yada çalışabileceklerdir. Servis yönetimi ile birlikte mevcut sistem yapısının modellenmesi, çözümlenmesi ve analizi sürecinde performansın ölçülerek değerlendirilmesi amaçlar arasında yer almaktadır. Bu ders ile öğrenciler servis yönetimi ve iş süreci kavramlarını farklı teknikler ile birlikte değerlendirecek ve analiz edebilecektir. Böylece sistem ihtiyaçlarını belirleyebilecek ve iş fonksiyonlarını ve iş süreçlerini, yönetim sürecinde tanımlayabileceklerdir. Aynı zamanda bu dersi alan öğrenciler yönetici olarak birimlerinde daha etkin ve verimli kararlar verebileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Servis yönetimi ve tanımı, itfaiye servis yapısı, Türkiye’den ve dünyadan örnek yapılar, kaynak yönetimi (insan kaynakları, malzeme yönetimi), bilgi yönetimi ve yenilikçi yapının entegrasyonu, kaza yönetiminde koordinasyon yapısı ve rol dağılımı, kalite yönetimi, performans yönetimi, risk yönetimi, kaza risk yönetimi ve yangın esnasında risk değerlendirilmesi, analitik risk yönetimi sisteminin oluşturulması, yangın risk yönetimi standartlarının oluşturulması, stratejik yönetim teknikleri, yalın yönetim ve teknikleri, performans süreç değerlendirme ve veri zarflama tekniğinin uygulanması yer almaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deney ve Laboratuvar, | ||
2 | Gezi / Gözlem, | ||
3 | Anlatım, | ||
4 | Soru-Cevap, | ||
5 | Eğitsel Oyun, Gözlem, | ||
6 | Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Servis Yönetimi Tanımı | |
2 | İtfaiye Servis Yapısı-Türkiye’den ve dünyadan örnek yapılar | |
3 | Kaynak Yönetimi (İnsan Kaynakları, Malzeme Yönetimi) | |
4 | Bilgi Yönetimi ve Yenilikçi Yapının Entegrasyonu | |
5 | Kaza Yönetiminde Koordinasyon Yapısı ve Rol Dağılımı | |
6 | Kalite Yönetimi | |
7 | Performans Yönetimi | |
8 | Risk Yönetimi | |
9 | Kaza risk yönetimi ve yangın esnasında risk değerlendirmesi | |
10 | Analitik risk ve kriz yönetimi sisteminin oluşturulması | |
11 | Yangın Risk Yönetimi Standartlarının Oluşturulması | |
12 | Stratejik Yönetim ve Teknikleri | |
13 | Yalın Yönetim ve Teknikleri | |
14 | Performans süreç değerlendirme ve Veri Zarflama Tekniğinin Uygulanması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Lloyd G. Nigro, Decision Making in the Public Sector, Taylor & Francis Group, LLC, 2010. Jack Pinkowski, Disaster Management Handbook, Taylor & Francis Group, LLC, 2008. Hsu, C., Service Enterprise Integration: An Enterprise Engineering Perspective, Springer, 2007. Seppanen, M. S., Kumar, S., Chandra, C., Process Analysis and Improvement: Tools and Techniques, McGraw-Hill, 2005. ISBN: 0072857129 Havey, M., Essential Business Process Modeling, O'Reilly Media, 2005
|
Ders Kaynakları | Harmon, P., Business Process Change, Second Edition: A Guide for Business Managers and BPM and Six Sigma Professionals, Morgan Kaufmann (The MK/OMG Press), 2007. Persse, J. R., Process Improvement Essentials: CMMI, Six SIGMA, and ISO 9001, O'Reilly Media, 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
7 | Yangın olayının ülkemize olan çevresel ve ekonomik zararlarını azaltmaya yönelik çalışmalar için disiplinler arası aldığı bilgileri kullanarak çözümler geliştirir. | X | |||||
8 | Yangın güvenliği uygulamalarının teorik altyapısını kullanarak mevcut ve yeni teknolojik yöntemlerin uygulamasını yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 25 | 25 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |