Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizyolojik Psikoloji | ORH 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Eda BİÇENER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsan fizyolojisi ve psikolojisi etkileşim halindedir, bu etkileşimleri anlayabilmek için kontrol sistemleri olan sinir ve hormon sistemlerinin yapısı, işleyişi ve bunların insan psikolojisi ve öğrenme üzerindeki etkilerinin açıklanılması amaçlanmıştır. Öğrenme, fiziksel uyarımlar sonucu beyinde oluşan biyokimyasal bir değişmedir. Beynin nasıl öğrendiğini anlamak için, beynin temel yapısını ve fizyolojisini anlamak gereklidir. |
Dersin İçeriği | Bilginin bir veri olarak alınması, işlenmesi ve kaydedilmesi sürecinde sinir hücrelerinde ve beynin bölümlerinde meydana gelen olayların ve bunlara etki eden faktörlerin incelenmesi. Beynin yapısı ve işlevleri, Öğrenmenin fizyolojisi, Beyin ve öğrenme, Beynin bilgiyi işlemesi, Çocuklarda nöron gelişimi, Öğrenme ve akılda tutma, Öğrenmede duyguların rolü, Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler? Düşünme becerileri ve öğrenme, Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir? Öğrenmenin biyolojisi, Nöronların yapısı ve uyarıların işlenme mekanizması, Beyin lobları ve işlevleri, Beyin kimyası, davranışları etkileyen nörotransmitterler, Zenginleştirilmiş ortamlar ve beyin, Dikkatin biyolojisi, Öğrenme ve düşünme süreçlerinde duyguların rolü, Öğrenme ve bellek işlevlerinde hormon sistemlerinin rolü, Bellek ve anımsama, Güdülenme ve ödüller, Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler? Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir?, Toplumsal çevrenin öğrenme açısından önemi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sinir hücrelerinin uyarı alma ve uyartı iletme mekanizmasını açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimini ilişkilendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Sinir hücreleri arasındaki etkileşim ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Beynin farklı bölgelerinin işlevleri ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Bireyin yetenekleri ile beyin yarım kürelerinin gelişmişlikleri arasındaki ilişkiyi açıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Nörotransmitterlerin davranışlar üzerindeki etkilerini açıklar, | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
7 | Hormon sisteminin öğrenme ve hafıza üzerindeki etkilerini tartışır, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Psikolojik durum ile vücut salgıları arasındaki ilişkiyi değerlendirir, | Anlatım, Tartışma, | |
9 | Duygusal durumun öğrenme hızını nasıl etkilediğini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
10 | Beynin nasıl öğrendiğini ve hangi faktörlerin öğrenmeyi etkilediğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fizyolojik psikolojinin alanı ve araştırma yöntemleri | |
2 | İnsan sinir sistemine giriş; çevresel ve merkezi sinir sistemi | |
3 | Sinir hücreleri ve sinyal iletimi | |
4 | Beynin yapısı ve işlevleri | |
5 | Beynin bölgeleri ve işlevleri | |
6 | Beyin kimyası, davranışları etkileyen nörotrasmitterler | |
7 | Beynin bilgiyi işlemesi. Bilgi işleme örnekleri | |
8 | Çocuklarda nöron ve beyin gelişimi | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Hormon Sistemi | |
11 | Hormonların etkileri | |
12 | Bellek ve anımsama, güdülenme ve ödüller | |
13 | Öğrenme ve bellek işlevlerinde hormon sisteminin ve nörotransmitterlerin rolü | |
14 | Öğrenme ve düşünme süreçlerinde duyguların rolü. Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler? |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
[1] Bear, MF., Connors, BW., Paradiso, MA. (1996). Neuroscience: exploring the brain |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Önleyici rehberlik hizmetleri alanıyla ilgili kavramsal ve kuramsal bilgilere sahip olur. | ||||||
2 | Önleyici rehberlik hizmetleri alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar. | ||||||
3 | Önleyici rehberlik hizmetleri alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | ||||||
4 | Önleyici rehberlik hizmetleri alanında araştırma planlama, uygulama ve yapma becerisine sahip olur. | ||||||
5 | Önleyici rehberlik hizmetlerinin uygulamadaki yansımalarını değerlendirir. | ||||||
6 | Önleyici rehberlik hizmetleri alanında akademik kurallara uygun yayım hazırlar. | ||||||
7 | Önleyici rehberlik hizmetleri alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılacak olası aksaklık için bireysel ve ekip olarak sorumluluk ve inisiyatif alır. | ||||||
8 | Önleyici rehberlik hizmetleri alanında proje veya hedefi planlar ve yönetir. | ||||||
9 | Önleyici rehberlik hizmetleri alanında yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. | ||||||
10 | Önleyici rehberlik hizmetleri alanında gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | Önleyici rehberlik hizmetleri alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sinir hücrelerinin uyarı alma ve uyartı iletme mekanizmasını açıklar, | |||||||||||
2 | Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimini ilişkilendirir, | |||||||||||
3 | Sinir hücreleri arasındaki etkileşim ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar, | |||||||||||
4 | Beynin farklı bölgelerinin işlevleri ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar, | |||||||||||
5 | Bireyin yetenekleri ile beyin yarım kürelerinin gelişmişlikleri arasındaki ilişkiyi açıklar | |||||||||||
6 | Nörotransmitterlerin davranışlar üzerindeki etkilerini açıklar, | |||||||||||
7 | Hormon sisteminin öğrenme ve hafıza üzerindeki etkilerini tartışır, | |||||||||||
8 | Psikolojik durum ile vücut salgıları arasındaki ilişkiyi değerlendirir, | |||||||||||
9 | Duygusal durumun öğrenme hızını nasıl etkilediğini açıklar, | |||||||||||
10 | Beynin nasıl öğrendiğini ve hangi faktörlerin öğrenmeyi etkilediğini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 189 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,56 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |