Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Rehberlik Türleri ve İlkeleri ORH 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET KAYA
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET KAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, rehberlik türleri, ilkeleri, rehberliğin kapsamı, temel işlevlerine göre rehberlik hizmetleri konusunda bireylere bilişsel yeterlik kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Hizmet alanlarına göre, problem alanlarına, öğretim basamaklarına, birey sayısına ve temel işlevlerine göre rehberlik türleri ile rehberlik anlayışını oluşturan temel ilkeler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Rehberlik kavramını kavramsal ve operasyonel olarak tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Rehberliğin amacınına ilişkin farkındalık kazanır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Rehberliği diğer alanlarla ilişkilendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma,
4 Rehberliğin sınırlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
5 Rehberliği hizmet birimlerine göre sınıflandırabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Mevcut rehberlik programlarını tanır. Anlatım, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Rehberlikte hizmet türleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Okullarda rehberlik servisleri-hizmetleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Okullarda rehberlik servisleri-hizmetleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Eğitimde rehberlik hizmetleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Eğitimde rehberlik hizmetleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Kişisel rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Ergenlik dönemi problemleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Kişisel rehberlik hizmetleri ve duygusal zeka Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Eğitsel rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Eğitsel rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Mesleki rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Bireyi tanıma ve bireyi tanıma teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

Rehberlik Nedir Rehberliğin Anlamı İlkeleri Türleri Ve Başlıca Görevleri, MEB Yayınları, Yıldız KUZGUN

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Önleyici rehberlik hizmetleri alanıyla ilgili kavramsal ve kuramsal bilgilere sahip olur.
2 Önleyici rehberlik hizmetleri alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar.
3 Önleyici rehberlik hizmetleri alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.
4 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında araştırma planlama, uygulama ve yapma becerisine sahip olur.
5 Önleyici rehberlik hizmetlerinin uygulamadaki yansımalarını değerlendirir.
6 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında akademik kurallara uygun yayım hazırlar.
7 Önleyici rehberlik hizmetleri alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılacak olası aksaklık için bireysel ve ekip olarak sorumluluk ve inisiyatif alır.
8 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında proje veya hedefi planlar ve yönetir.
9 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir.
10 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
11 Önleyici rehberlik hizmetleri alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Rehberlik kavramını kavramsal ve operasyonel olarak tanımlar.
2 Rehberliğin amacınına ilişkin farkındalık kazanır.
3 Rehberliği diğer alanlarla ilişkilendirebilir.
4 Rehberliğin sınırlarını kavrar.
5 Rehberliği hizmet birimlerine göre sınıflandırabilir.
6 Mevcut rehberlik programlarını tanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 7 112
Ara Sınav 1 14 14
Ödev 1 10 10
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü 200
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8
Dersin AKTS Kredisi 6