Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Olasılık ve İstatistik | MMM 103 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NİL TOPLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. NURAY CANİKOĞLU, Prof.Dr. NİL TOPLAN, Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA TUNÇ PARLAK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, istatistik ve olasılık kavramının temel elemanlarını ayrıca, olasılığın istatistikte bir araç olarak nasıl kullanıldığını öğrenciye vermektir. |
Dersin İçeriği | Giriş ve tanımlar, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım (sapma) ölçüleri, olasılık ve dağılımları, doğrusal regresyon ve korelasyon, istatistiksel kalite kontrol |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Veri toplama tekniklerini ve verilerin düzenlenmesini kavrar | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
2 | Merkezi eğilim ölçülerini kavrar ve uygular | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Değişkenlik ölçülerini kavrar ve uygular | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Olasılık ve dağılımlarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Regresyon ve korelasyon analizini uygular | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | İstatistiksel kalite kontrol tekniklerini kavrar ve uygular | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Olasılık ve İstatistiğe Giriş, Temel kavramlar | |
2 | Seri türleri, verilerin basit seri, frekans seri ve gruplanmış seri halinde düzenlenmesi | |
3 | Analitik Merkezi Eğilim Ölçüleri (Aritmetik, kareli, geometrik ve harmonik ortalamalar) | |
4 | Analitik olmayan Merkezi Eğilim ölçüleri | |
5 | Değişkenlik Ölçüleri (Hassas olmayan DÖ.) | |
6 | Değişkenlik Ölçüleri (Hassas DÖ.) | |
7 | Standart Sapma Hesaplamaları | |
8 | Standart Sapma Hesaplamaları | |
9 | Verilerin grafik haline dönüştürülmesi | |
10 | Olasılık, temel kavramlar ve süreksiz olasılık dağılımları | |
11 | Sürekli olasılık dağılımları | |
12 | Basit regresyon ve korelasyon analizi | |
13 | İstatistiksel kalite kontrol | |
14 | İstatistiksel kalite kontrol |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]. Öğretim Üyesi tarafından ABİS üzerinden ilan edilecektir. |
Ders Kaynakları | [2]. Şahamet Bülbül, “Tamamlayıcı İstatistik”, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Veri toplama tekniklerini ve verilerin düzenlenmesini kavrar | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
2 | Merkezi eğilim ölçülerini kavrar ve uygular | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
3 | Değişkenlik ölçülerini kavrar ve uygular | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
4 | Olasılık ve dağılımlarını kavrar | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
5 | Regresyon ve korelasyon analizini uygular | 4 | 3 | 4 | ||||||||||||||||||||
6 | İstatistiksel kalite kontrol tekniklerini kavrar ve uygular | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |