Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gy İçin Yardımcı Teknolojiler | OEO 012 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Braille |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Uğur Yassıbaş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Görme yetersizliği olan bireylerin yaşam kalitesini artıran, eğitim olanaklarından tipik gelişen akranları ile aynı oranda faydalanbilmelerini sağlayan teknolojik ürünleri öğretmen adaylarına tanıtmak, öğretmen adaylarına görme yetersizliği olan bireyler için geliştirilmiş teknolojileri kullanabilecek bilgi ve beceriyi edindirmek. |
Dersin İçeriği | Görme yetersizliği olan bireyler için yardımcı teknolojinin birçok yönünü değerlendirme; uyarlanmış yazılım, donanım ve çevresel aygıtlar; bilgiye erişmek, öğrenmeyi ve günlük yaşam aktivitelerini desteklemek için görme yetersizliği ve/veya ek yetersizliği olan çocuklara ve yetişkinlere yardımcı olan çeşitli teknolojiler; ulaşılabilen teknoloji ile doğrudan deneyim kazanma; teknolojiye erişimde ilgili mevzuat, finansman, değerlendirme ve öğretim stratejileri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yardımcı teknolojileri tanımlar | Beyin Fırtınası, | |
2 | Temel yaşam teknolojilerini sıralar. | Soru-Cevap, | |
3 | Çok amaçlı bilgisayar teknolojilerini söyler. | Anlatım, | |
4 | Müfredat içeriklerine göre öğretim teknolojilerini tasarlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Dış çevre ve erişilebilirlik teknolojilerini açıklar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
6 | Spor ve fiziksel eğitim teknolojilerini açıklar. | Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Görme yetersizliği bireylere yönelik güncel gelişmeleri takip eder. | Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Görme engellilerin yaşamında yardımcı teknoloji kullanımı :Tanım ve kavramlar | İlgili makaleleri okuma |
2 | Temel Yaşam Teknolojileri | |
3 | Çok amaçlı bilgisayar teknolojileri :Büyüteçler, Braille klavyeler, Ekran okuma programları | |
4 | Bağımsız hareket becerileri için kullanılan teknolojiler | |
5 | Görme yetersizliği olan öğrencilerin eğitimde öğretim teknolojileri | |
6 | Görme yetersizliği olan öğrencilerin eğitimde öğretim teknolojileri: Müfredat içeriklerine göre teknoloji tasarlama | |
7 | Görme yetersizliği olan öğrencilerin eğitimde öğretim teknolojileri: Müfredat içeriklerine göre teknoloji tasarlama | |
8 | Vize | |
9 | Dış çevre ve erişilebilirlik teknolojileri | |
10 | Spor ve fiziksel eğitim teknolojileri | |
11 | Öğretmen adaylarının tasarladıkları teknolojilerin sunumu | |
12 | Öğretmen adaylarının tasarladıkları teknolojilerin sunumu | |
13 | Öğretmen adaylarının tasarladıkları teknolojilerin sunumu | |
14 | Dersin genel değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ulusal ve uluslararası yazılmış makaleler Görme yetersizliği olan bireyler için ileri teknolojileri sunan web siteleri
|
Ders Kaynakları | Ivy, S. E., Hatton, D. D., & Hooper, J. D. (2014). Using the picture exchange communication system with students with visual impairment. Exceptional Children, 80(4), 474-488. Özsan, M., & Hasret, F. GÖRME ENGELLİ BİREYLERİN GÜNLÜK YAŞAMINI KOLAYLAŞTIRMAK ADINA BİR ÖNERME: BRAİLLE ALFABELİ GİYSİLER. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 5, 89-94. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yardımcı teknolojileri tanımlar | |||||||||||||||
2 | Temel yaşam teknolojilerini sıralar. | |||||||||||||||
3 | Çok amaçlı bilgisayar teknolojilerini söyler. | |||||||||||||||
4 | Müfredat içeriklerine göre öğretim teknolojilerini tasarlar. | |||||||||||||||
5 | Dış çevre ve erişilebilirlik teknolojilerini açıklar. | |||||||||||||||
6 | Spor ve fiziksel eğitim teknolojilerini açıklar. | |||||||||||||||
7 | Görme yetersizliği bireylere yönelik güncel gelişmeleri takip eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
1. Proje / Tasarım | 40 |
Toplam | 90 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 5 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |