Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitim Politikaları ve Yasal Düzenlemeler | OEO 402 | 8 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Özel Eğitim |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet FİDAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türkiye´de yürürlükte olan eğitim öğretim siteminin yasal temelleri ve engelli kişilere ilişkin yasalar hakkında bilgi kazanılması. |
Dersin İçeriği | Uluslararası ve ulusal yasal düzenlemeler ve özel gereksinimi olan bireyler, yasaların özel eğitimdeki önemi, Anayasa, Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, yönetmelikler ve genelgeler, yasaların geliştirilmesini ve uygulanmasını etkileyen faktörler, öğretmen, anne-baba, okul sistemi vb. yasal rolleri, sosyal ve eğitsel haklar, yasaların uygulanmasında karşılaşılan sorunlar, yasal düzenlemeleri izleme. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, engelli haklarına yönelik yasal güvencenin önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Öğrenciler, özel eğitim hizmetleri yönetmeliği ve önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Öğrenciler, özel eğitim öğretmeninin yasal hak ve sorumluluklarını aktarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Öğrenciler, 5378 Sayılı Engelliler Kanununun öne çıkan maddelerini ve kanunun özelliğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Öğrenciler, engellilere yönelik uluslararası yasal standartlar hakkında bilgi verir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Engelli hakları hareketi, sivil itaatsizlik, tıbbi ve sosyal modelin engelli bireylere yönelik yasal yapıdaki yerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Politika ve uygulama arasındaki boşlukları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Devletin ve Yasanın Doğuşu | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim yasalarına devinim kazandıran olaylar | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim yasalarına kaynaklık eden kuramsal alt yapı | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Engelli Hakları Hareketi ve kaynakları | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim konusunda uluslararası yasal düzenlemeler | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Amerika Birleşik Devletlerindeki yasal düzenlemelerin engellilik ve Türkiye’deki düzenlemeler açısından önemi | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Ara sınav | Kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitime yönelik ulusal (Türkiye) yasal düzenlemeler | Kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Türkiye’nin taraf olduğu uluslar arası sözleşmeler | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Özel eğitim öğretmeninin yasal hak ve sorumlulukları | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Politika ve Uygulamalar Arasındaki Boşluklar | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Günümüz özel eğitim anlayışı | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Genel tekrar | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Dönem sonu sınavı | Kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Türkiye Cumhuriyeti Anayasası 5378 Sayılı Engelliler Kanunu MEB Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Birleşmiş Milletler Engelliler Şartı Salamanca Bildirgesi |
Ders Kaynakları | Çitil, M. (2012012). Yasalar ve Özel Eğitim. Ankara: Vize Yayıncılık Meral, B. F. (2011). Özel Eğitimde Yasal Düzenlemeler (s. 37-48). Özel Eğitim. Editörler Barut, Y., & Vural, M. İstanbul: Lisans Yayıncılık Meral, B. F. (2016). Engelli Politikaları ve Yasal Düzenlemeler (Ünite 4, s. 76-109). Engellilerle Sosyal Hizmet (Ed. Yusuf Genç). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın No: 3437, Açıköğretim Fakültesi Yayın No: 2285 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, engelli haklarına yönelik yasal güvencenin önemini açıklar. | |||||||||||||||
2 | Öğrenciler, özel eğitim hizmetleri yönetmeliği ve önemini açıklar. | |||||||||||||||
3 | Öğrenciler, özel eğitim öğretmeninin yasal hak ve sorumluluklarını aktarır. | |||||||||||||||
4 | Öğrenciler, 5378 Sayılı Engelliler Kanununun öne çıkan maddelerini ve kanunun özelliğini açıklar. | |||||||||||||||
5 | Öğrenciler, engellilere yönelik uluslararası yasal standartlar hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
6 | Engelli hakları hareketi, sivil itaatsizlik, tıbbi ve sosyal modelin engelli bireylere yönelik yasal yapıdaki yerini açıklar. | |||||||||||||||
7 | Politika ve uygulama arasındaki boşlukları açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 90 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Proje / Tasarım | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 81 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |