Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk İşaret Dili OEO 207 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok 

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Feyza KESKİN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türkçe İşaret Dili'nin alfabesi, temel kelime ve dilbilgisi yapılarını öğreterek dersi alan öğrencilerin işitme yetersizliği olan bireylerle bu dil aracılığıyla iletişim kurmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dünyada ve Türkiye’de işaret dili; Türk İşaret Dili ve özellikleri; harfler, tanımlar ve kullanım; kendisi ile ilgili işaretler, çevre ile ilgili işaretler, cümle kurma, sayılar ve matematik işaretleri; Türk İşaret Dili dil bilgisi kavramları; Türk İşaret Dili ile karşılıklı konuşma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk İşaret Dilinin tanımını yaparak özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
2 El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, mimiklerin fonksiyonu, tek ve çift el kullanım, işaretlerin Türkçeyle ilişkisi, İşareti anlamlandırma özgün anlatım biçimi, El-beden uyumu Yüz ifadesi-mesaj uyumu, işaret diliyle sözlü dili beraber kullanma, dudak hareketlerini abartmama konularında gerekli becerileri gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Selamlaşma hal hatır sorma, karşı tarafı anlama, duygu ve düşünceleri aktarma konusunda gerekli performansı gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşitme Yetersizliğine Giriş Kaynakların ilgili bölümleri
2 Etkili İletişim Parmak Alfabesi ve Sayılar Ders Notları
3 Selamlaşma Ve Tanışma, Sık Kullanılan İfadeler Ders Notları
4 Aile Kavramları Ders Notları
5 Zaman Ders Notları
6 Duygular ve Renkler Ders Notları
7 Zıt Kavramlar Ders Notları
8 ARA SINAV Ders Notları
9 Eğitim Kavramları Ders Notları
10 Sağlık Kavramları Ders Notları
11 Meslekler Ders Notları
12 Ev Bölümleri /Eşyaları Ders Notları
13 Karşılıklı Diyalog Ders Notları
14 Karşılıklı Diyalog Ders Notları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Türk işaret Dili sözlüğü,MEB

Murat Atila,Konuşan Eller,Temel İşaret dili

Türk İşaret Dili,Birinci Seviye Eğitim Programı,Denizli İşitme Engelliler Derneği

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Türk İşaret Dilinin tanımını yaparak özelliklerini açıklar.
2 El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, mimiklerin fonksiyonu, tek ve çift el kullanım, işaretlerin Türkçeyle ilişkisi, İşareti anlamlandırma özgün anlatım biçimi, El-beden uyumu Yüz ifadesi-mesaj uyumu, işaret diliyle sözlü dili beraber kullanma, dudak hareketlerini abartmama konularında gerekli becerileri gösterir.
3 Selamlaşma hal hatır sorma, karşı tarafı anlama, duygu ve düşünceleri aktarma konusunda gerekli performansı gösterir.
4 TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Sözlü Sınav 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Sözlü Sınav 1 7 7
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 70
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,8
Dersin AKTS Kredisi 3