Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitimde Bütünleştirme | OEO 205 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Bu dersi alan/alacak öğrencilerin "Özel Eğitim " dersini de alması önerilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Özel eğitimde eğitsel yerleştirme, en az kısıtlayıcı ortam ilkesi, bütünleştirme uygulamaları, başarılı kaynaştırma, davranış yönetimi, öğretimsel uyarlamalar, sosyal beceri öğretimi. |
Dersin İçeriği | Özel eğitimde yerleştirme yaklaşımlan: birlikte ve ayn eğitim; bütünleştirmenin tanımı; en az kısıtlayıcı eğitim ortamı kavramı, tarihçesi, yasal dayanaklan ve türleri; destekleyici özel eğitim hizmetleri: danışmanlık, sınıf-içi destek ve kaynak oda; bütünleştirmede işbirliği: tanımı, önemi ve türleri; Türkiye'de bütünleştirme süreci: geçmişte ve günümüzde bütünleştirme; Türkiye'de özel eğitimle ilgili yasal düzenlemelerde bütünleştirme; bütünleştirmenin başansım etkileyen etmenler; bütünleştirmeyle ilgili araştırmalar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitim ortamlarını, yerleştirme seçeneklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | En az kısıtlayıcı ortam ilkesi ve özel eğitim ilişkisini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Bütünleştirme uygulamalarını açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan etmenleri açıklar ve uygulama örnekleri sergiler. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Bütünleştirme uygulamalarının yasal dayanaklarını ve tarihçesini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Bütünleştirme uygulamalarında değerlendirmeyi açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Bütünleştirme uygulamalarında yer verilen öğretimsel uyarlamalarını örneklerle açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özel eğitim ve bütünleştirme uygulamalarının tanımını ve tarihi. | Ders notları |
2 | Kaynaştırma uygulamalarında özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri. | Ders notları |
3 | Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi. | Ders notları |
4 | Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi. | Ders notları |
5 | Kaynaştırma uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı. | Ders notları |
6 | Kaynaştırma uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Öğretim Programı. | Ders notları |
7 | Özel gereksinimi olan diğer öğrenciler | Ders notları |
8 | Öğretimsel uyarlamalar | Ders notları |
9 | Arasınav | Ders notları |
10 | Bütünleştirme uygulamalarında bağımsız öğrenme stratejileri | Ders notları |
11 | Bütünleştirme uygulamalarında bağımsız öğrenme stratejileri | Ders notları |
12 | Bütünleştirme uygulamalarında bağımsız öğrenme stratejileri | Ders notları |
13 | Bütünleştirme uygulamalarında bağımsız öğrenme stratejileri | Ders notları |
14 | Final sınavı | Ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları |
Ders Kaynakları | Batu, S., ve İftar, G. K., (2002), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık. Bilgic, E. (2016) Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap. Downing, E.J. ve Eichinger, J. (2003).Creating learning opportunities for students with severe disabilities in inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children, 36, 26-31. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel eğitim ortamlarını, yerleştirme seçeneklerini açıklar. | |||||||||||||||
2 | En az kısıtlayıcı ortam ilkesi ve özel eğitim ilişkisini açıklar. | |||||||||||||||
3 | Bütünleştirme uygulamalarını açıklar. | |||||||||||||||
4 | Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan etmenleri açıklar ve uygulama örnekleri sergiler. | |||||||||||||||
5 | Bütünleştirme uygulamalarının yasal dayanaklarını ve tarihçesini açıklar. | |||||||||||||||
6 | Bütünleştirme uygulamalarında değerlendirmeyi açıklar. | |||||||||||||||
7 | Bütünleştirme uygulamalarında yer verilen öğretimsel uyarlamalarını örneklerle açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 2 | 6 | 12 |
Toplam İş Yükü | 61 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |