Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Bütünleştirme OEO 205 3 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri

Bu dersi alan/alacak öğrencilerin "Özel Eğitim " dersini de alması önerilir.

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL
Dersi Verenler Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Özel eğitimde eğitsel yerleştirme, en az kısıtlayıcı ortam ilkesi, bütünleştirme uygulamaları, başarılı kaynaştırma, davranış yönetimi, öğretimsel uyarlamalar, sosyal beceri öğretimi.

Dersin İçeriği

Özel eğitimde yerleştirme yaklaşımlan: birlikte ve ayn eğitim; bütünleştirmenin tanımı; en az kısıtlayıcı eğitim ortamı kavramı, tarihçesi, yasal dayanaklan ve türleri; destekleyici özel eğitim hizmetleri: danışmanlık, sınıf-içi destek ve kaynak oda; bütünleştirmede işbirliği: tanımı, önemi ve türleri; Türkiye'de bütünleştirme süreci: geçmişte ve günümüzde bütünleştirme; Türkiye'de özel eğitimle ilgili yasal düzenlemelerde bütünleştirme; bütünleştirmenin başansım etkileyen etmenler; bütünleştirmeyle ilgili araştırmalar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitim ortamlarını, yerleştirme seçeneklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 En az kısıtlayıcı ortam ilkesi ve özel eğitim ilişkisini açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Bütünleştirme uygulamalarını açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan etmenleri açıklar ve uygulama örnekleri sergiler. Soru-Cevap, Anlatım,
5 Bütünleştirme uygulamalarının yasal dayanaklarını ve tarihçesini açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Bütünleştirme uygulamalarında değerlendirmeyi açıklar. Soru-Cevap, Anlatım,
7 Bütünleştirme uygulamalarında yer verilen öğretimsel uyarlamalarını örneklerle açıklar. Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel eğitim ve bütünleştirme uygulamalarının tanımını ve tarihi. Ders notları
2 Kaynaştırma uygulamalarında özel gereksinimli öğrencilerin genel özellikleri. Ders notları
3 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi. Ders notları
4 Başarılı kaynaştırma uygulaması için gerekli unsurlar ve önemi. Ders notları
5 Kaynaştırma uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı. Ders notları
6 Kaynaştırma uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Öğretim Programı. Ders notları
7 Özel gereksinimi olan diğer öğrenciler Ders notları
8 Öğretimsel uyarlamalar Ders notları
9 Arasınav Ders notları
10 Bütünleştirme uygulamalarında bağımsız öğrenme stratejileri Ders notları
11 Bütünleştirme uygulamalarında bağımsız öğrenme stratejileri Ders notları
12 Bütünleştirme uygulamalarında bağımsız öğrenme stratejileri Ders notları
13 Bütünleştirme uygulamalarında bağımsız öğrenme stratejileri Ders notları
14 Final sınavı Ders notları
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları

Ders Kaynakları

Batu, S., ve İftar, G. K., (2002), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık.

Bilgic, E. (2016)  Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap.

Downing, E.J. ve Eichinger, J. (2003).Creating learning opportunities for students with severe disabilities in inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children, 36, 26-31.
Diken, İ. H. (Ed.) (2008). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: PEGEM Akademi.
orgm.meb.gov.tr/
Rayner, C, & Fluck, A. (2014). Pre-service teachers’ perceptions of simSchool as preparation for
inclusive education: a pilot study. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 42, 212-227.
Sucuoğlu, B., ve Kargın, T. (2006), İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları Yaklaşımlar Yöntemler Teknikler, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Özel eğitim ortamlarını, yerleştirme seçeneklerini açıklar.
2 En az kısıtlayıcı ortam ilkesi ve özel eğitim ilişkisini açıklar.
3 Bütünleştirme uygulamalarını açıklar.
4 Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan etmenleri açıklar ve uygulama örnekleri sergiler.
5 Bütünleştirme uygulamalarının yasal dayanaklarını ve tarihçesini açıklar.
6 Bütünleştirme uygulamalarında değerlendirmeyi açıklar.
7 Bütünleştirme uygulamalarında yer verilen öğretimsel uyarlamalarını örneklerle açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 10 10
Final 2 6 12
Toplam İş Yükü 61
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,44
Dersin AKTS Kredisi 2