Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocuklukta Özel Eğitim OEO 201 3 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir.

Önerilen Seçmeli Dersler

Özel Eğitim

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN,
Dersin Yardımcıları

Arş Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğretmen adaylarınaerken çocuklukta özel eğitim konusunda temel düzeyde bilgiler kazandırmaktır. 

Dersin İçeriği

Gelişimsel gecikme kavramı ve gelişimsel gecikme olan çocuklar, erken çocuklukta özel eğitimin tanımı, önemi, kuramsal yaklaşımları, tarihsel gelişimi, erken çocukluk özel eğitimine ilişkin yasalar, erken çocukluk özel eğitiminde  uzmanlar ve destek personel, erken çocuklukta özel eğitime aile katılımı, erken çocukluk döneminde tarama, tanılama, programlama amaçlı değerlendirme, standart ve alternatif değerlendirme yaklaşımları ve araçları, erken çocukluk döneminde programa dayalı değerlendirme, standart ve alternatif yaklaşımlar. Bireyselleştirilmiş aile hizmet planı-BAHP, geçiş süreci, eğitim sunma modelleri ve öğretim yaklaşımları, erken eğitim programlarından bazı örnekler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken çocuklukta özel eğitimde temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Çocuk gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Erken çocukluk özel eğitiminde başlıca gelişim ve eğitim kuramlarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Erken tarama, tanılama ve programlama amaçlı değerlendirmeyi vakalar üzerinden tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Erken çocukluk özel eğitim programlarını güncel bilimsel ilkelere göre analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Erken çocukluk özel eğitiminde paydaşlarla işbirliği sağlama ilkelerini örneklendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
7 Erken çocuklukta gelişim alanlarını desteklemek için etkinlikler hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Erken çocuklukta özel eğitimde temel kavramlar ve yasal dayanaklar Kaynakların ilgili bölümleri
2 Erken çocuklukta gelişim ve gelişimi etkileyen etmenler Kaynakların ilgili bölümleri
3 Erken çocuklukta özel eğitimde yetersizliğin değerlendirilmesi Kaynakların ilgili bölümleri
4 Erken çocuklukta özel eğitimde ailenin değerlendirilmesi Kaynakların ilgili bölümleri
5 Erken çocuklukta müdahaleye yönelik temel kuramlar Kaynakların İlgili bölümleri
6 Erken çocuklukta müdahaleye yönelik temel kuramlar Kaynakların ilgili bölümleri
7 Erken çocukluk özel eğitiminde bilimsel dayanaklı uygulama Kaynakların İlgili bölümleri
8 Erken özel eğitim sunma modelleri Kaynakların İlgili bölümleri
9 Erken çocuklukta özel eğitimde kaynaştırma uygulamaları Kaynakların İlgili bölümleri
10 Erken çocuklukta özel eğitimde işbirliğini sağlama Kaynakların İlgili bölümleri
11 Erken çocuklukta özel eğitime yönelik bireyselleştirilmiş program hazırlama Kaynakların İlgili bölümleri
12 Yetersizliği olan çocukların motor becerilerini geliştirme Kaynakların İlgili bölümleri
13 Yetersizliği olan çocukların iletişim becerilerini geliştirme Kaynakların İlgili bölümleri
14 Yetersizliği olan çocukların bilişsel becerilerini geliştirme Kaynakların İlgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu

Diken, İ. H. (2010). Erken Çocukluk Eğitimi. (ed. İ. H. Diken). Ankara: Pegem Akademi

Ders Kaynakları

Peterson, N. L. (1988). Early Intervention For Handicapped And At-Risk Children: An Introductıon To Early Childhood-Special Education (Engelliler ve Risk Altındaki Çocuklar İçin Erken Müdahale: Erken Çocukluk Özel Eğitimine Giriş), (Çev. B. F. Meral & E. Meral). Love Publishing, Denver, US.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Erken çocuklukta özel eğitimde temel kavramları açıklar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Çocuk gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Erken çocukluk özel eğitiminde başlıca gelişim ve eğitim kuramlarını karşılaştırır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 Erken tarama, tanılama ve programlama amaçlı değerlendirmeyi vakalar üzerinden tartışır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
5 Erken çocukluk özel eğitim programlarını güncel bilimsel ilkelere göre analiz eder. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
6 Erken çocukluk özel eğitiminde paydaşlarla işbirliği sağlama ilkelerini örneklendirir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
7 Erken çocuklukta gelişim alanlarını desteklemek için etkinlikler hazırlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 97
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,88
Dersin AKTS Kredisi 4