Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitim | OEO 101 | 1 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amaçları: * Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak. * Özel gereksinimli olma nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmak. * Kaynaştırma hakkında bilgi kazandırmak. * Ailelerle birlikte çalışma hususunda bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler, zihinsel yetersizlik ve otizm spektrum bozukluğu, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka veya yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, aile eğitimi, Dünyada ve Türkiyede bazı özel eğitim uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Özel gereksinimli çocukların genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Özel gereksinimli bireylerin kategorilerini örnek uygulamalarla açıklar. | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Zihinsel yetersizliğin ve Otizm Spektrum Bozukluğunun genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Öğrenme güçlüğü ile üstün yetenek kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | İşitme engeli ve görme engeli kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Özel gereksinimli çocukların ailelerinin geçtiği süreçleri ve eğitime katma yollarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özel eğitim ve özel eğitime gereksinim duyan bireyler | Ders kaynağının ilgili bölümü |
2 | Kaynaştırma ve özel eğitim | Ders notları |
3 | Bireyselleştirilmiş eğitim planları ve öğretimin bireyselleştirilmesi | Ders Notları |
4 | Özel Eğitimde Erken Eğitim | Ders Notları |
5 | Özel Eğitime Gereksinimi Olan Çocuklar ve Aileleri | Ders Notları |
6 | Özel Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | Ders Notları |
7 | Zihinsel Yetersizliği olan Bireyler | Ders Notları |
8 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan Bireyler | Ders Notları |
9 | Ara Sınav | |
10 | Öğrenme Güçlüğü olan Bireyler | Ders Notları |
11 | İşitme Yetersizliği olan Bireyler | Ders Notları |
12 | Görme Yetersizliği | Ders Notları |
13 | Dil ve Konuşma Bozukluğu | Ders Notları |
14 | Final Sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
* Diken, İ. H. (Edt.). (2008). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Students with Special Needs and Special Education). Ankara: Pegem Akademi. |
Ders Kaynakları | Turnbull, A. P., Turnbull, H. R., & Wehmeyer, M. L. (2010). Exceptional lives: Special education in today's schools. Upper Saddle River, N.J: Merrill |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar. | |||||||||||||||
2 | Özel gereksinimli çocukların genel özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
3 | Özel gereksinimli bireylerin kategorilerini örnek uygulamalarla açıklar. | |||||||||||||||
4 | Zihinsel yetersizliğin ve Otizm Spektrum Bozukluğunun genel özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
5 | Öğrenme güçlüğü ile üstün yetenek kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
6 | İşitme engeli ve görme engeli kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
7 | Özel gereksinimli çocukların ailelerinin geçtiği süreçleri ve eğitime katma yollarını açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 4 | 6 | 24 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 105 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |