Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yabancı Dil Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme | ELT 407 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Bu dersi almak için ön koşul bulunmamaktadır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CİHAT ATAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Burcu KOÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin başarılı bir biçimde tamamlanmasının ardından öğrenciler dil becerilerinin ölçülmesi, test türleri, İngilizce dil becerilerinin ölçülmesine ilişkin temel öğeler, çeşitli madde türlerinin hazırlanma süreçleri, farklı soru hazırlama uygulamaları, farklı dil becerilerinin ölçülmesini hedefleyen test hazırlama teknikleri, istatistiksel analizlerin değerlendirilmesi gibi konularda orta düzeyde bilgiye sahip olacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu ders, sınıf bazlı ölçme değerlendirme üzerine temel kavram, ilke ve kurguları sunar. Farklı testler ve sınama biçimleri (örn.: yeterlilik, başarı, bulgulayıcı ve/veya yerleştirme amaçlı sınama, doğrudan ve dolaylı sınama, ayrık nitelikli ve bütüncül sınama, ölçün ve ölçüt temelli sınama, öznel ve nesnel sınama, iletişimsel sınama), geniş boyutlu dil ölçme amaçları için değişik soru türleri, bu tür testlerin geliştirilme ve değerlendirilmeleri ve mevcut diğer ölçme yöntemleri (örn.: gelişim dosyası, özdeğerlendirme, öğrenen günceleri) bu dersin konuları arasındadır. Öğretmen adaylarından farklı yaş grupları, dil düzeyleri ve öğrenme biçemleri için dil testleri hazırlamaları beklenmektedir. Öğretmen adayalarına okuma, yazma, dinleme ve konuşma, kelime ve dilbilgisini test etmek için ayrık ve bütüncül biçimde sınav hazırlama teknikleri tanıtılır. Bu ders aynı zamanda betimlemeli çıkarımsal istatistik hesaplamaları ve sınav tasarımının altında yatan ilkeleri (örn.: içerik, ölçütsel, kurgusal, görünüş geçerliliği, tutarlılık, standart ölçme hatası, ve gerçek puan; kullanışlılık) kapsar. Bununla birlikte, test kurgulama aşamaları, madde analizi ve test puanlarının yorumlanması, ölçünleştirilmiş testlerin değerlendirilmesi (örn.: TOEFL, IELTS ve Avrupa Dil Dosyası için akredite edilmiş dil sınavları) öğretmen tarafından hazırlanan dil sınavları ve yararlı geri etkinin sağlanması da dersin içerikleri arasındadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğretme ve ölçme arasındaki ilişkiyi kavrayabilir. | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
2 | Dil becerilerinin kazanımının ölçülmesine ilişkin yaklaşımların öne çıkan özelliklerini tanımlayabilir. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
3 | Farklı uygulamalar arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları saptayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Dil becerilerinin kazanımının derecesinin belirlenmesi sürecindeki temel ögelerden haberdar olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Değerlendirmenin temel ilkelerini sınıf içi testlerin değerlendirilmesi sürecinde kullanabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Farklı test türlerini bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
7 | Test yapılandırma adımlarını bilir. | Anlatım, Tartışma, | |
8 | Temel değerlendirme ilkelerini takip eden adımları izleyerek bir test oluşturabilir. | Anlatım, Tartışma, | |
9 | Puanlama ve geri bildirim vermenin temel ilkelerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
10 | Standartlaştırılmış testin ne olduğunu bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ölçme, Değerlendirme ve Öğretme: Test nedir? Değerlendirme ve Öğretme. | |
2 | Ölçme, Değerlendirme ve Öğretme: Kazanımların Ölçmesine Yönelik Yaklaşımlar | |
3 | Dil Değerlendirmesine ilişkin Temel İlkeler | |
4 | Dil Değerlendirmesine ilişkin Temel İlkeler: İlkelerin Test Geliştirme Sürecinde Uygulanması | |
5 | Sınıf içi Dil Değerlendirme Testlerinin Kurgulanması: Test Türleri | |
6 | Sınıf içi Dil Değerlendirme Testlerinin Kurgulanması: Test Geliştirmede Temel İşlevsel Adımlar | |
7 | Sınıf içi Dil Değerlendirme Testlerinin Kurgulanması: Puanlama, Değerlendirme ve Geri Bildirim Sunma | |
8 | Standartlaştırılmış Test | |
9 | Standartlaştırılmış Test: Standartlaştırılmış İngilizce Yeterlik Testi | |
10 | Norm Temelli Değerlendirme: ELD | |
11 | Norm Temelli Değerlendirme: CASAS ve SCANS; Öğretmen Nitelikleri | |
12 | Norm Temelli Değerlendirme: Norm Temelli Değerlendirme ve Standartlaştırılmış Test Uygulamanın Getirileri ve Eksileri, Etik Durumlar | |
13 | Sunumlar | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Brown, H. D. (2004) Language Assessment: Principles and Classroom Practices. USA: |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İngilizce öğretim süreçlerini planlar. | X | |||||
2 | İngilizce öğretimine uygun ortamlar organize eder. | X | |||||
3 | İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynakları eleştirel bir gözle değerlendirir. | ||||||
4 | İngilizce öğretimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
5 | İngilizce öğretiminde kullanılabilecek yazılım ve teknolojik kaynakların uygunluğuna karar verir. | ||||||
6 | Öğrencilerin bireysel özelliklerini göz önünde bulundurarak uygun öğrenme stratejilerini seçer. | ||||||
7 | Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirir. | ||||||
8 | Ölçme araç ve gereçlerini etkili bir biçimde kullanır | ||||||
9 | Toplumun ekonomik, sosyal, eğitimsel ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretir. | ||||||
10 | Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler. | ||||||
11 | Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder. | ||||||
12 | Yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecinde kültürlerarası iletişimin önemine ilişkin düşüncelerini aktarır. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan bilgiye ulaşma yollarını anlatır. | ||||||
14 | Yabancı dil testleri geliştirir. | ||||||
15 | İngilizcenin günlük yaşamda kullanılmasını geliştirecek özgün etkinlikler tasarlar |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğretme ve ölçme arasındaki ilişkiyi kavrayabilir. | |||||||||||||||
2 | Dil becerilerinin kazanımının ölçülmesine ilişkin yaklaşımların öne çıkan özelliklerini tanımlayabilir. | |||||||||||||||
3 | Farklı uygulamalar arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları saptayabilir. | |||||||||||||||
4 | Dil becerilerinin kazanımının derecesinin belirlenmesi sürecindeki temel ögelerden haberdar olur. | |||||||||||||||
5 | Değerlendirmenin temel ilkelerini sınıf içi testlerin değerlendirilmesi sürecinde kullanabilir. | |||||||||||||||
6 | Farklı test türlerini bilir. | |||||||||||||||
7 | Test yapılandırma adımlarını bilir. | |||||||||||||||
8 | Temel değerlendirme ilkelerini takip eden adımları izleyerek bir test oluşturabilir. | |||||||||||||||
9 | Puanlama ve geri bildirim vermenin temel ilkelerini kavrar. | |||||||||||||||
10 | Standartlaştırılmış testin ne olduğunu bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 226 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |