Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tıbbi Atık Yönetimi | MYO 259 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Öğrencilere, güncel bilgilerle donanımlı, toplum ve çevre sağlığına duyarlı birer sağlık meslek elemanı olabilmeleri için; sağlık kuruluşlarından kaynaklanan atıklar ve tıbbi atık yönetimine ilişkin ilke ve uygulamalar hakkında gerekli güncel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar, Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar Tıbbi atıkların üretildiği yerler Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler Tıbbi atıkların toplum sağlığı açısından taşıdığı riskler Tıbbi atıkların çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilir Atık Yönetimi Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esaslar Dünyada sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri Türkiye’de sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Atıkların özelliklerini bilir, atıkları özelliklerine göre ayrıştırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Atık yönetimi hiyerarşisi, atık minimizasyonu, geri dönüşümün önemini kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkları tanır ve sınıflandırır | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuatı öğrenir | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülüklerini ve sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esasları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
6 | Tıbbi atıkları türlerine göre doğru ayrıştırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
7 | Tıbbi atıkların sağlık çalışanları, toplum ve çevre açısından taşıdığı riskleri bilir | Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
8 | Tıbbi atıkların bertaraf yöntemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
9 | Sağlık kurumlarında sürdürülebilir atık yönetiminin önemini kavrar | Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar, Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar | |
2 | Atık yönetimi hiyerarşisi ve atık minimizasyonu | |
3 | Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar | |
4 | Tıbbi atıkların üretildiği yerler | |
5 | Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat | |
6 | Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri | |
7 | Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması | |
8 | Ara sınav | |
9 | Sağlık kuruluşlarında atıksu ve sıvı atık yönetimi | |
10 | Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetim planı | |
11 | Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri | |
12 | Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler | |
13 | Tıbbi atıkların toplum ve çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler | |
14 | Sağlık kurumlarında sürdürülebilir tıbbi atık yönetimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | -Safe management of wastes from health-care activities, World Health Organization, 2014, ISBN: 9789241548564 -https://www.mevzuat.gov.tr -https://www.epa.gov/rcra/medical-waste |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Anestezi uygulamalarının temelini oluşturan anatomi, fizyoloji ve farmakoloji bilgilerini kapsamlı bir şekilde bilir. | ||||||
2 | Anestezi süreçlerinde kullanılan ilaçların özelliklerini, etki mekanizmalarını ve endikasyonlarını güncel bilgiler ışığında açıklar. | ||||||
3 | Anestezi uygulamalarında iş sağlığı ve güvenliği standartlarını, çevre koruma prensiplerini ve atık yönetimi ilkelerini benimser. | ||||||
4 | Hasta hakları, mesleki etik ilkeler ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri uygulamalarında dikkate alır. | ||||||
5 | Anestezi ekipmanlarının ve cihazlarının doğru, güvenli ve etkin bir şekilde kullanımını sağlar; düzenli bakım ve kontrollerini gerçekleştirir. | ||||||
6 | Anestezi öncesi, intraoperatif ve postoperatif dönemlerde hastanın bakım planını hazırlar ve uygular. | ||||||
7 | Anestezi sürecinde hastanın vital bulgularını sürekli olarak izler, olağan dışı durumları tanır ve ilgili sağlık profesyonellerine zamanında bilgi verir. | ||||||
8 | Acil durumlar ve anesteziye bağlı komplikasyonlar karşısında uygun müdahaleleri hızlı ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | ||||||
9 | Anestezi ile ilgili bilişim teknolojilerini, hasta izlem sistemlerini ve veri tabanlarını amaca uygun ve doğru bir şekilde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki bilgi ve becerilerini sözlü ve yazılı iletişim kanalları aracılığıyla açık, anlaşılır ve profesyonel bir üslupla ifade eder. | ||||||
11 | Anestezi uygulamaları sırasında multidisipliner sağlık ekibiyle etkili iletişim kurar ve ekip çalışmasına aktif olarak katılır. | ||||||
12 | Sürekli mesleki gelişim bilinciyle hareket eder; bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından takip eder ve mesleki pratiğine yansıtır. | ||||||
13 | Alanıyla ilgili verileri toplayarak analiz eder; elde ettiği bulguları bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinciyle paylaşır. | ||||||
14 | Bir yabancı dili kullanarak anestezi alanındaki ulusal ve uluslararası kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla etkin bir iletişim kurar. | ||||||
15 | Hasta mahremiyetine saygılı bir şekilde çalışır; etik değerlere ve hasta güvenliği ilkelerine uygun davranışlar sergiler. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Atıkların özelliklerini bilir, atıkları özelliklerine göre ayrıştırabilir | |||||||||||||||
2 | Atık yönetimi hiyerarşisi, atık minimizasyonu, geri dönüşümün önemini kavrar | |||||||||||||||
3 | Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkları tanır ve sınıflandırır | |||||||||||||||
4 | Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuatı öğrenir | |||||||||||||||
5 | Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülüklerini ve sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esasları öğrenir. | |||||||||||||||
6 | Tıbbi atıkları türlerine göre doğru ayrıştırabilir | |||||||||||||||
7 | Tıbbi atıkların sağlık çalışanları, toplum ve çevre açısından taşıdığı riskleri bilir | |||||||||||||||
8 | Tıbbi atıkların bertaraf yöntemlerini öğrenir | |||||||||||||||
9 | Sağlık kurumlarında sürdürülebilir atık yönetiminin önemini kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 70 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,8 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |