Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Okuryazarlığı YBP 205 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MURAT TEPEÇINAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgi düzeyini elde etmelerini; bununla birlikte medyayı daha bilinçli şekilde takip edebilmelerini sağlayarak, bilinçli bir geleneksel ve sanal medya tüketicisi olabilme konusunda farkındalık oluşturabilmektir.

Dersin İçeriği

Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş; Kitle iletişim araçları, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları); Medya okuryazarlığı ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı süreci,; Medya işlevleri, ekonomik boyutu; Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, Televizyon program türleri, TV program analizleri, uyarıcı simgeler; Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme alışkanlıkları), Televizyonun olumsuz etkileri; Radyo, işlevleri, radyo program türleri ve analizleri; Periyodik yazılı ve basılı medya, işlevleri, gazete ve dergiyle ilgili temel kavramlar, Gazetede Haber ve fotoğrafın önemi; Medyada etik problemler ve mevzuat; Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi; Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; Teknoloji (TV, Bilgisayar, internet, oyun, sosyal medya) bağımlılığı , Ölçülü medya kullanımı

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgileri, geleneksel ve sanal medyanın temel özelliklerini öğrenir. Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Bilinçli bir medya tüketicisi olur, medyayı daha bilinçli şekilde takip eder. Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Mesleğiyle ilgili olarak hizmet verdiği kişilerin de medya konusunda bilinçlenmelerini sağlar, medyanın zararlı etkilerinden korunmalarında rehberlik eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş; Kaynaklar [1] ve [2]
2 Kitle iletişim araçları, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları); Kaynaklar [1] ve [2]
3 Medya okuryazarlığı ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı süreci; Kaynaklar [1] ve [2]
4 Medya işlevleri, ekonomik boyutu; Kaynaklar [1] ve [2]
5 Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, Televizyon program türleri, TV program analizleri, uyarıcı simgeler; Kaynaklar [1] ve [2]
6 Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme alışkanlıkları), Televizyonun olumsuz etkileri; Kaynaklar [1] ve [2]
7 Radyo, işlevleri, radyo program türleri ve analizleri; Kaynaklar [1] ve [2]
8 Periyodik yazılı ve basılı medya, işlevleri, gazete ve dergiyle ilgili temel kavramlar, Gazetede Haber ve fotoğrafın önemi; Kaynaklar [1] ve [2]
9 Medyada etik problemler ve mevzuat; Kaynaklar [1] ve [2]
10 Yıl içi Sınavı Kaynaklar [1] ve [2]
11 Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi; Kaynaklar [1] ve [2]
12 Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; Kaynaklar [1] ve [2]
13 Teknoloji (TV, Bilgisayar, internet, oyun, sosyal medya) bağımlılığı, Ölçülü medya kullanımı Kaynaklar [1] ve [2]
14 Genel tekrar ve değerlendirme. Kaynaklar [1] ve [2]
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Şimşek, M.C. ve Türkoğlu N.; Medya okuryazarlığı, Parşömen Kitap ve Yayıncılık, 2013
[2] Şahin A.; Eleştirel Medya okuryazarlığı, Anı Yayınları, 2014

Ders Kaynakları

[3] Adorno, T.; Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İletişim Yayınları, 2011.
[4] Mutlu, E.; İletişim Sözlüğü, Ayraç Yayınları. Ankara
[5] Türkoğlu, N.; Kitle İletişimi ve Kültür. Naos Yayıncılık; 2004

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Anestezi uygulamalarının temelini oluşturan anatomi, fizyoloji ve farmakoloji bilgilerini kapsamlı bir şekilde bilir.
2 Anestezi süreçlerinde kullanılan ilaçların özelliklerini, etki mekanizmalarını ve endikasyonlarını güncel bilgiler ışığında açıklar.
3 Anestezi uygulamalarında iş sağlığı ve güvenliği standartlarını, çevre koruma prensiplerini ve atık yönetimi ilkelerini benimser.
4 Hasta hakları, mesleki etik ilkeler ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri uygulamalarında dikkate alır.
5 Anestezi ekipmanlarının ve cihazlarının doğru, güvenli ve etkin bir şekilde kullanımını sağlar; düzenli bakım ve kontrollerini gerçekleştirir.
6 Anestezi öncesi, intraoperatif ve postoperatif dönemlerde hastanın bakım planını hazırlar ve uygular.
7 Anestezi sürecinde hastanın vital bulgularını sürekli olarak izler, olağan dışı durumları tanır ve ilgili sağlık profesyonellerine zamanında bilgi verir.
8 Acil durumlar ve anesteziye bağlı komplikasyonlar karşısında uygun müdahaleleri hızlı ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
9 Anestezi ile ilgili bilişim teknolojilerini, hasta izlem sistemlerini ve veri tabanlarını amaca uygun ve doğru bir şekilde kullanır.
10 Mesleki bilgi ve becerilerini sözlü ve yazılı iletişim kanalları aracılığıyla açık, anlaşılır ve profesyonel bir üslupla ifade eder.
11 Anestezi uygulamaları sırasında multidisipliner sağlık ekibiyle etkili iletişim kurar ve ekip çalışmasına aktif olarak katılır.
12 Sürekli mesleki gelişim bilinciyle hareket eder; bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından takip eder ve mesleki pratiğine yansıtır.
13 Alanıyla ilgili verileri toplayarak analiz eder; elde ettiği bulguları bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinciyle paylaşır.
14 Bir yabancı dili kullanarak anestezi alanındaki ulusal ve uluslararası kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla etkin bir iletişim kurar.
15 Hasta mahremiyetine saygılı bir şekilde çalışır; etik değerlere ve hasta güvenliği ilkelerine uygun davranışlar sergiler.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgileri, geleneksel ve sanal medyanın temel özelliklerini öğrenir.
2 Bilinçli bir medya tüketicisi olur, medyayı daha bilinçli şekilde takip eder.
3 Mesleğiyle ilgili olarak hizmet verdiği kişilerin de medya konusunda bilinçlenmelerini sağlar, medyanın zararlı etkilerinden korunmalarında rehberlik eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
dersAKTSKredisi 3