Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşaret Dili CGP 211 3 1 + 1 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYKUT ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türkçe İşaret Dili´nin alfabesi, temel kelime ve dilbilgisi yapılarını öğreterek dersi alan öğrencilerin işitme engellilerle bu dil aracılığıyla iletişim kurmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

İşitme engelli bireylerin kullandığı işaret dilini öğrenmek, öğretmek ve sosyal yaşam içerisinde gerektiğinde bu dili kullanma becerisi kazandırmak.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk işaret dilini tanımlar ve kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 İşaret dilini kullanarak iletişime yönelik bilgi ve becerilerini geliştirir. Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
3 İşaret dilini kullanarak alanında edindiği bilgi ve yetenekleri İşitme Engelli Bireyle ile iletişim kurmada uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşitme engeli nedir? İşitme engellilik nedir? İşitme engellilerin özellikleri
2 Kulağın yapısı ve işitmenin nasıl geçekleştiği
3 İşitme engellilerin gelişim özellikleri ve dil gelişim aşamaları
4 İşitme engelliler için alternatif iletişim yöntemleri
5 Parmak Alfabesi hakkında genel bilgi
6 Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi
7 Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi
8 Temel cümle yapıları
9 Temel cümle yapıları
10 YIL İÇİ SINAV
11 Temel cümle yapıları
12 Temel cümle yapıları
13 Olumsuz cümleler
14 Evet-hayır soruları
Kaynaklar
Ders Notu

1.Dikyuva, H., Zeshan, U. (2008). Türk İşaret Dili – Birinci Seviye . Nijmegen: İshara Press.

Ders Kaynakları

1.Türkiye İşitme Engelliler Spor Fedarasyonu- İşaret Dili Komisyonu (2012). Türk İşaret Dili ve Uluslar arası İşaret Dili Eğitim Materyali. Ankara: Ata Basımevi.
2.Türkiye İşitme Engelliler Spor Fedarasyonu- İşaret Dili Komisyonu (2012). Türk İşaret Dili ve Uluslar arası İşaret Dili Sözlüğü. Ankara: Ata Basımevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Anestezi uygulamalarının temelini oluşturan anatomi, fizyoloji ve farmakoloji bilgilerini kapsamlı bir şekilde bilir.
2 Anestezi süreçlerinde kullanılan ilaçların özelliklerini, etki mekanizmalarını ve endikasyonlarını güncel bilgiler ışığında açıklar.
3 Anestezi uygulamalarında iş sağlığı ve güvenliği standartlarını, çevre koruma prensiplerini ve atık yönetimi ilkelerini benimser.
4 Hasta hakları, mesleki etik ilkeler ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri uygulamalarında dikkate alır.
5 Anestezi ekipmanlarının ve cihazlarının doğru, güvenli ve etkin bir şekilde kullanımını sağlar; düzenli bakım ve kontrollerini gerçekleştirir.
6 Anestezi öncesi, intraoperatif ve postoperatif dönemlerde hastanın bakım planını hazırlar ve uygular.
7 Anestezi sürecinde hastanın vital bulgularını sürekli olarak izler, olağan dışı durumları tanır ve ilgili sağlık profesyonellerine zamanında bilgi verir.
8 Acil durumlar ve anesteziye bağlı komplikasyonlar karşısında uygun müdahaleleri hızlı ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
9 Anestezi ile ilgili bilişim teknolojilerini, hasta izlem sistemlerini ve veri tabanlarını amaca uygun ve doğru bir şekilde kullanır.
10 Mesleki bilgi ve becerilerini sözlü ve yazılı iletişim kanalları aracılığıyla açık, anlaşılır ve profesyonel bir üslupla ifade eder.
11 Anestezi uygulamaları sırasında multidisipliner sağlık ekibiyle etkili iletişim kurar ve ekip çalışmasına aktif olarak katılır.
12 Sürekli mesleki gelişim bilinciyle hareket eder; bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından takip eder ve mesleki pratiğine yansıtır.
13 Alanıyla ilgili verileri toplayarak analiz eder; elde ettiği bulguları bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinciyle paylaşır.
14 Bir yabancı dili kullanarak anestezi alanındaki ulusal ve uluslararası kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla etkin bir iletişim kurar.
15 Hasta mahremiyetine saygılı bir şekilde çalışır; etik değerlere ve hasta güvenliği ilkelerine uygun davranışlar sergiler.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Türk işaret dilini tanımlar ve kavrar
2 İşaret dilini kullanarak iletişime yönelik bilgi ve becerilerini geliştirir.
3 İşaret dilini kullanarak alanında edindiği bilgi ve yetenekleri İşitme Engelli Bireyle ile iletişim kurmada uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Sözlü Sınav 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 2 5 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Toplam İş Yükü 94
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,76
dersAKTSKredisi 3