Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dili | TUR 291 | 4 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. GÖKHAN EKŞİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi EROL EROĞLU, Prof.Dr. ENGİN YILMAZ, Öğr.Gör. GÖKHAN EKŞİ, Öğr.Gör.Dr. HÜRDÜNYA AYDEMİR, Öğr.Gör.Dr. RAMAZAN KANDEMİR ENSER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencinin Türkçenin özelliklerini bilmesini, dili doğru ve etkili kullanabilmesini ve toplum içinde kendini daha iyi ifade edebilmesini sağlamak |
Dersin İçeriği | Öğrencinin Türkçenin özelliklerini bilmesini, dili doğru ve etkili kullanabilmesini ve toplum içinde kendini daha iyi ifade edebilmesini sağlamak |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacını ve işleyiş planını görür, dilin tanımını ve insan hayatındaki yerini kavrar, konuşma ve yazı dili arasındaki farkları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Dilin özelliklerini, dil-toplum ve dil-kültür ilişkilerini kavrar; okuma ve anlama yöntemlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Türk dilinin yapısını ve yeryüzündeki dil aileleri arasındaki yerini, lehçe-şive-ağız ayrımını bilir; noktalama işaretlerinin kullanımını anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk dilinin tarihi gelişimi içerisinde öne çıkan eserleri görür, yazım kurallarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Türk dilinin ses özelliklerini bilir, kültürün ne olduğunu ve değişip değişmeyen unsurlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türk dilinin yapım ve çekim eklerini bilir, şiir türünün özelliklerini örneklerle kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Sözcük türlerini bilir, roman ve öykünün özelliklerini örneklerle kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Söz öbeklerini bilir, ödev-proje hazırlamanın yöntemlerini öğrenir; masal, fabl, mesnevi gibi klasik kurmaca türlerin özelliklerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Cümlenin öğelerini ve cümle türlerini bilir, tiyatro ve senaryo gibi kullanmalık metinler hakkında bilgi sahibi olur, yazı yazmanın ön hazırlıklarını görür. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | paragraf ve metnin özelliklerini kavrar, makale ve eleştiri gibi işlevsel türleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Sözcüklerin anlam bakımından özelliklerini bilir, deneme ve fıkra gibi işlevsel türleri bilir, günlük hayattaki iletişim hatalarını örneklerle görür. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Deyimler, atasözleri ve Türk dilinin söz varlığı hakkında bilgi sahibi olur, anlatım bozukluklarını örnekleriyle tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
13 | Türk dilinin güncel sorunlarını bilir, etkili ve güzel konuşmanın ilkelerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
14 | Bilimsel yazıları tanır, etkili ve güzel konuşma örneklerini görür. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
15 | Genel iletişimde yapılan hataları görür, topluluk önünde konuşma yapmanın inceliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | A. Dersin amacı ve işleyişi, dilin tanımı ve insan hayatındaki yeri B. konuşma dili ile yazı dili arasındaki farklar. | |
2 | A. Dilin özellikleri, B. Okuma ve anlama yöntemleri, noktalama işaretleri | |
3 | A. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Lehçe, şive ve ağız arasındaki farklar? Türk dilinin lehçe, şive ve ağızları, B. noktalama işaretleri | |
4 | A. Türk dilinin tarihi gelişimi ve belli başlı eserleri, B. Yazım kuralları | |
5 | A. Ses bilgisi ve Türkçenin ses özellikleri, B. Kültürün değişen ve değişmeyen unsurları | |
6 | A. Kökler ve ekler, B. Yazı türleri: Şiir. Yazmada plan, iyi bir plan nasıl yapılır? C. Form yazıları: dilekçe, tutanak, rapor? | |
7 | A. Sözcük Türleri, B. Roman ve hikâye türleri, C. Sözlük kullanımı | |
8 | A. Söz öbekleri, B. Klasik kurmaca türler, C. Ödev, proje hazırlama, D. Yazılı Ve Görsel Medyada Dil Yanlışları | |
9 | A. Cümlenin ögeleri ve cümle türleri, B. Kullanmalık Metinler: Tiyatro, senaryo. C. Yazı için ön hazırlıklar | |
10 | A. Cümle üstü dil yapıları: paragraf ve metin. B. İşlevsel Türler: Makale-Eleştiri C. İletişim kazaları: Genel iletişimde ne tür hatalar yapıyoruz? | |
11 | A. Anlam Bakımından Sözcükler, B. İşlevsel Türler: Deneme ? Fıkra-Gazete Köşe yazısı-Söyleşi C. Paragraf yazımı; paragraf türleri ve özellikleri | |
12 | A. Türkçenin söz varlığı: Deyim, Atasözü ve Kalıp Sözler, B. İşlevsel Türler: Mektup, Gezi Yazısı, Anı, Günlük?C. Dil Yanlışları (Anlatım Bozuklukları). | |
13 | A. Türkçenin güncel sorunları, B. Sözlü anlatım (Diksiyonda dikkat edilecek ana özellikler | |
14 | A. Genel tekrar, B. Bilimsel yazılar, C. Sözlü anlatım (Diksiyonda dikkat edilecek ana özellikler) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Akerson, F. (2008). Türkçe Örneklerle Dile Genel Bir Bakış, Multilingual, 2. Bsk. İstanbul, 282 s. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Anestezi uygulamalarının temelini oluşturan anatomi, fizyoloji ve farmakoloji bilgilerini kapsamlı bir şekilde bilir. | ||||||
2 | Anestezi süreçlerinde kullanılan ilaçların özelliklerini, etki mekanizmalarını ve endikasyonlarını güncel bilgiler ışığında açıklar. | ||||||
3 | Anestezi uygulamalarında iş sağlığı ve güvenliği standartlarını, çevre koruma prensiplerini ve atık yönetimi ilkelerini benimser. | ||||||
4 | Hasta hakları, mesleki etik ilkeler ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri uygulamalarında dikkate alır. | ||||||
5 | Anestezi ekipmanlarının ve cihazlarının doğru, güvenli ve etkin bir şekilde kullanımını sağlar; düzenli bakım ve kontrollerini gerçekleştirir. | ||||||
6 | Anestezi öncesi, intraoperatif ve postoperatif dönemlerde hastanın bakım planını hazırlar ve uygular. | ||||||
7 | Anestezi sürecinde hastanın vital bulgularını sürekli olarak izler, olağan dışı durumları tanır ve ilgili sağlık profesyonellerine zamanında bilgi verir. | ||||||
8 | Acil durumlar ve anesteziye bağlı komplikasyonlar karşısında uygun müdahaleleri hızlı ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | ||||||
9 | Anestezi ile ilgili bilişim teknolojilerini, hasta izlem sistemlerini ve veri tabanlarını amaca uygun ve doğru bir şekilde kullanır. | ||||||
10 | Mesleki bilgi ve becerilerini sözlü ve yazılı iletişim kanalları aracılığıyla açık, anlaşılır ve profesyonel bir üslupla ifade eder. | ||||||
11 | Anestezi uygulamaları sırasında multidisipliner sağlık ekibiyle etkili iletişim kurar ve ekip çalışmasına aktif olarak katılır. | ||||||
12 | Sürekli mesleki gelişim bilinciyle hareket eder; bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından takip eder ve mesleki pratiğine yansıtır. | ||||||
13 | Alanıyla ilgili verileri toplayarak analiz eder; elde ettiği bulguları bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinciyle paylaşır. | ||||||
14 | Bir yabancı dili kullanarak anestezi alanındaki ulusal ve uluslararası kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla etkin bir iletişim kurar. | ||||||
15 | Hasta mahremiyetine saygılı bir şekilde çalışır; etik değerlere ve hasta güvenliği ilkelerine uygun davranışlar sergiler. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dersin amacını ve işleyiş planını görür, dilin tanımını ve insan hayatındaki yerini kavrar, konuşma ve yazı dili arasındaki farkları bilir. | |||||||||||||||
2 | Dilin özelliklerini, dil-toplum ve dil-kültür ilişkilerini kavrar; okuma ve anlama yöntemlerini bilir. | |||||||||||||||
3 | Türk dilinin yapısını ve yeryüzündeki dil aileleri arasındaki yerini, lehçe-şive-ağız ayrımını bilir; noktalama işaretlerinin kullanımını anlar. | |||||||||||||||
4 | Türk dilinin tarihi gelişimi içerisinde öne çıkan eserleri görür, yazım kurallarını bilir. | |||||||||||||||
5 | Türk dilinin ses özelliklerini bilir, kültürün ne olduğunu ve değişip değişmeyen unsurlarını kavrar. | |||||||||||||||
6 | Türk dilinin yapım ve çekim eklerini bilir, şiir türünün özelliklerini örneklerle kavrar. | |||||||||||||||
7 | Sözcük türlerini bilir, roman ve öykünün özelliklerini örneklerle kavrar. | |||||||||||||||
8 | Söz öbeklerini bilir, ödev-proje hazırlamanın yöntemlerini öğrenir; masal, fabl, mesnevi gibi klasik kurmaca türlerin özelliklerini kavrar. | |||||||||||||||
9 | Cümlenin öğelerini ve cümle türlerini bilir, tiyatro ve senaryo gibi kullanmalık metinler hakkında bilgi sahibi olur, yazı yazmanın ön hazırlıklarını görür. | |||||||||||||||
10 | paragraf ve metnin özelliklerini kavrar, makale ve eleştiri gibi işlevsel türleri bilir. | |||||||||||||||
11 | Sözcüklerin anlam bakımından özelliklerini bilir, deneme ve fıkra gibi işlevsel türleri bilir, günlük hayattaki iletişim hatalarını örneklerle görür. | |||||||||||||||
12 | Deyimler, atasözleri ve Türk dilinin söz varlığı hakkında bilgi sahibi olur, anlatım bozukluklarını örnekleriyle tanır. | |||||||||||||||
13 | Türk dilinin güncel sorunlarını bilir, etkili ve güzel konuşmanın ilkelerini kavrar. | |||||||||||||||
14 | Bilimsel yazıları tanır, etkili ve güzel konuşma örneklerini görür. | |||||||||||||||
15 | Genel iletişimde yapılan hataları görür, topluluk önünde konuşma yapmanın inceliklerini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ara Sınav | 85 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |