Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyodilbilim ve Dil Öğretimi | ELT 011 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Bu ders için ön koşul ders bulunmamaktadır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Bu ders için önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi RIZWAN UL HUQ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ali İlya Arş. Gör. Burcu Koç |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin ikinci dil edinimindeki kavram ve kuramları toplumdilbilimsel konularla bağlantılandırabilmelerini sağlamaktır. Ayrıca, toplumdilbilimsel verileri kendi uygulamalarına uyarlayabileceklerdir. |
Dersin İçeriği | İkinci dil edinimi ile toplumdilbilim arasındaki ilişki. Ders boyunca özellikle niceliksel toplumdilbilimin bulguları üzerinde odaklanılır. İkinci dil edinimiyle en çok ilgisi olan yönlere ve daha önce yapılan araştırmalara genel bir bakış ile inceleme yapılır ve iki alan arasındaki ilişkiler sunulur. Denetleme kuramı, kültürlenme kuramı, ikinci dil edinimine ait diğer bilgiler, toplumdilbilimsel çalışmalarla ilgili kaynaklar, dildeki değişime ait incelemelerdeki son bulgularla ilişkili olmaları bakımından, çokdilli ortamların zenginliği gösterilerek incelenir. Öğrenciler ayrıca toplumdilbilimsel verinin müfredat tasarımına ve eğitsel malzemelere olan faydaları ile ilgilenir ve ikinci ve yabancı dil programları ve sınıflarda kendilerine verilen talimatı yerine getirirler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler bu dersin sonunda dil toplum ilişkisini değişik açılardan değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Toplumdilbilim alanına temel oluşturan kavramları bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Dil seçimleri, dil ve planlama, dil ve cinsiyet gibi kavramları tanımlayabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Dünya İngilizceleri ve eleştirel toplumdilbilim gibi toplumdilbilimin alt alanları hakkında bilgi sahibi olur ve bu kavramlar üzerinden tartışma geliştirebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Toplumdilbilim ve dil öğretimi arasındaki bağlantıyı örneklerle açıklayabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Öğrenciler sosyolinguistik biliminin pedagojik değerlerini sınıf ortamında uygulayabileceklerdir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil Öğretimi ile Toplumdilbilim Arasındaki İlişki | |
2 | Niceliksel Toplumdilbilim ve Dil Eğitimi Arasındaki İlişki | |
3 | Niceliksel Toplumdilbilim ve Dil Eğitimi Arasındaki İlişki | |
4 | Denetleme Kuramı, Kültürlenme Kuramı ve İkinci Dil Edinimi | |
5 | Denetleme Kuramı, Kültürlenme Kuramı ve İkinci Dil Edinimi | |
6 | Toplumdilbilimsel çalışmalarla ilgili kaynaklar ile dildeki değişime ait incelemelerdeki son bulgular arasındaki ilişkiler | |
7 | Toplumdilbilimsel çalışmalarla ilgili kaynaklar ile dildeki değişime ait incelemelerdeki son bulgular arasındaki ilişkiler | |
8 | Çokdilli ortamların zenginliği | |
9 | Çokdilli ortamların zenginliği | |
10 | Toplumdilbilimsel verinin müfredat tasarımına ve eğitsel malzemelere olan faydaları | |
11 | Toplumdilbilimsel verinin müfredat tasarımına ve eğitsel malzemelere olan faydaları | |
12 | İkinci ve yabancı dil programları ve sınıflarda uygulamalar | |
13 | İkinci ve yabancı dil programları ve sınıflarda uygulamalar | |
14 | İkinci ve yabancı dil programları ve sınıflarda uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | Brewster, J., Ellis, G., & D. Girard. (1992). The primary English Teachers Guide. London: Penguin English. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. | X | |||||
2 | Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. | X | |||||
3 | Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. | X | |||||
4 | Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. | X | |||||
5 | Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. | X | |||||
6 | Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır. | X | |||||
7 | Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. | X | |||||
8 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. | X | |||||
9 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. | X | |||||
10 | Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. | X | |||||
11 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. | X | |||||
12 | Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler bu dersin sonunda dil toplum ilişkisini değişik açılardan değerlendirebilir. | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Toplumdilbilim alanına temel oluşturan kavramları bilir. | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Dil seçimleri, dil ve planlama, dil ve cinsiyet gibi kavramları tanımlayabilir. | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
4 | Dünya İngilizceleri ve eleştirel toplumdilbilim gibi toplumdilbilimin alt alanları hakkında bilgi sahibi olur ve bu kavramlar üzerinden tartışma geliştirebilir. | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Toplumdilbilim ve dil öğretimi arasındaki bağlantıyı örneklerle açıklayabilir. | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6 | Öğrenciler sosyolinguistik biliminin pedagojik değerlerini sınıf ortamında uygulayabileceklerdir. | 5 | 5 | 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Proje / Tasarım | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |