Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edimbilim ve Dil Öğretimi ELT 004 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Bu ders için ön koşul ders bulunmamaktadır. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Bu ders için önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi RIZWAN UL HUQ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kerem Can ALPAY

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dil öğretiminin dilbilimsel kuralların öğretilmesiyle sınırlı olmadığı, aynı zamanda “dil kullanımı” öğretimini içerdiği düşüncesine dayanan bu ders, öğretmen adaylarına dil öğretiminde edimbilimin rolünü göstermeyi amaçlamasının yanı sıra,  dilin edimbilimsel kullanımını yansıtan otantik dil verisi örneklerini sınıf ortamında kullanma amaçlı edinme ve uyarlama prosedürlerini ve edimbilim-odaklı ders planları oluşturmak için izlenmesi gereken prosedürleri de öğretmeyi amaçlamaktadır. 

Dersin İçeriği

Edimbilim ve Dil Eğitimi, öğretmen adaylarına dil öğretiminde edimbilimin kullanımına ilişkin gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlayan seçmeli bir derstir.

Daha spesifik olmak gerekirse, bu dersin içeriği arasında bulunanlar şu şekildedir: (1) edimbilimin ne olduğu, edimbilimsel yetinin ne olduğu, edimbilimin kültürle nasıl iç içe olduğu ve ikinci/yabancı dil öğretilen sınıflarda edimbilim öğretmenin neden önemli olduğu; (2) İkinci dilde edimbilim kullanımı ve gelişiminin anlaşılması için ikinci dilde edimbilim öğretiminin teorik temelleri; (3) L2 pragmatiklerinde açık, örtük, endüktif ve tümdengelimli öğretim; (4) fark ettirme ve dikkatlerini artırarak çıktı ve etkileşim fırsatları sağlayarak öğrencilerin edimbilimsel yetilerini nasıl geliştirebilecekleri; (5) edimbilimsel yetiyi etkileyebilecek faktörler (örneğin, yeterlilik, yaş, cinsiyet, meslek, geçmiş çok dilli / çok kültürlü deneyimler, vb.) ve öğrencilerin edimbilimsel normlardan sapmalarının ortak nedenlerini (örneğin, edimbilimsel normların negatif transferi; ikinci dildeki dilbilgisi bilgisi; ikinci dilde edimbilimsel normların aşırı genellenmesi; öğretim veya öğretim materyallerinin etkisi); (6) teknoloji destekli edimbilim öğretimi ve ikinci dilde edimbilim öğretmek için kullanılabilecek çevrimiçi kaynaklar; (7) sınıf amaçlarına uygun olan, edimbilimsel bir dil kullanımını yansıtan otantik dil verisi örneklerini edinme ve uyarlama yöntemleri; (8) edimbilimsel bileşenler açısından ders kitabı analizi; (9) ikinci dilde edimbilimin öğretilmesinde konuşma analizi ve elektronik derlemlerin rolü; (10) edimbilim odaklı bir ders planı ve planın bileşenlerini oluşturma; (11) öğrencinin ikinci dilde edimbilimsel yetisini değerlendirme yöntemleri (örneğin, resmi testler/sınavlar veya kontrol listeleri içeren resmi olmayan performans görevleri aracılığıyla) ve öğrencilerin kullanımı hakkında geri bildirimde bulunma yöntemleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edimbilim alanındaki önemli terim, kavram ve modelleri bilir, ve gerektiğinde uygun şekilde açıklar ve kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Öğrenciler, edimbilim kullanımının dil öğretimindeki gerekliliği hakkında sağlam bir bilgiye sahiptir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Edimbilim kuramlarını dil öğretiminde uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Öğrenciler, ikinci dilde edimbilim öğretiminde açık, örtük, tümevarımlı ve tümdengelimli öğretim biçimlerini öğrenirler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Öğrenciler edimbilimsel yetiyi etkileyebilecek faktörleri bilir (örneğin, yeterlilik, yaş, cinsiyet, meslek, geçmiş çok dilli / çok kültürlü deneyimler, vb.) Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Öğrencilerin edimbilimsel normlardan uzaklaşmalarının ortak nedenlerini bilir (örneğin, edimbilimsel normların negatif transferi; ikinci dilde sınırlı gramer kabiliyeti; algılanan ikinci dilde edimbilimsel normların fazla genelleştirilmesi; öğretim veya öğretim materyallerinin etkisi). Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Öğrenciler, dilin edimbilimsel kullanımını yansıtan otantik dil verisi örneklerini edinme ve uyarlama araçlarını bilirler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
8 Edimbilim öğretiminde kullanılan ders kitaplarını ve dil materyallerini değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
9 Öğrenciler, teknoloji destekli edimbilim öğretimi ve ikinci dilde edimbilim öğretimi için kullanılabilecek çevrimiçi kaynaklar hakkında bilgi sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
10 Öğrencilerin ikinci dilde edimbilimsel yetilerini nasıl değerlendireceklerini ve öğrencilerin bu yetileri kullanımı hakkında nasıl geri bildirim sağlayabileceklerini bilirler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş: İkinci dil edinimi ve Edimbilim
2 Edimbilim alanındaki terimler, edimbilimin kültürle nasıl iç içe olduğu ve edimbilimin dil öğretimindeki rolü
3 Edimbilimsel yeti ve söz konusu yetiyi bir dilin dinleyicisi, konuşmacısı, okuyucusu ve yazarı açısından tanımlama. Edimbilimsel yetiyi etkileyen faktörler (örneğin, yeterlilik, yaş, cinsiyet, meslek, geçmiş çok dilli / çok kültürlü deneyimler, vb.)
4 Öğrencilerin edimbilimsel normlardan ayrılmasının yaygın nedenleri (örneğin, pragmatik normların negatif transferi; ikinci dilde sınırlı gramer kabiliyeti; ikinci dildeki edimbilimsel normların fazla genellenmesi; öğretim ve materyallerin etkisi)
5 İkinci dilde edimbilim öğretiminin teorik temelleri
6 Edimbilim odaklı ders planı ve bileşenleri
7 Edimbilim odaklı ders planı ve bileşenleri (dev.)
8 Pragmatik bileşenler açısından ders kitabı analizi.
9 Ara sınav
10 İkinci dilde edimbilim öğretimi için öğretim kaynaklarını ve dilin edimbilimsel kullanımını yansıtan dil verisi örnekleri elde etme araçlarını araştırmak.
11 Teknoloji destekli edimbilim öğretimi ve ikinci dilde edimbilim öğretmek için çevrimiçi kaynaklar
12 İkinci dilde edimbilim öğretiminde söylem analizinin ve elektronik derlemlerin rolü
13 Uygulama fırsatları sağlamak adına sınıf gözlemi ve öğretim gösterileri
14 Öğrencilerin ikinci dilde edimbilimsel yetilerinin değerlendirilmesi (örneğin, resmi sınavlar veya değerlendirme listeleri veya kontrol listeleri içeren daha resmi olmayan performans görevleri aracılığıyla) ve geri bildirim sağlama.
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

Alcon-Soler, E., & Martinez-Flor, A. (Eds.) (2008).Investigating Pragmatics in Foreign Language Learning, Teaching and Testing. Bristol: Multilingual Matters. 

Bardovi-Harlig, K. (2018). Teaching of Pragmatics. The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching, 1-7.

Bardovi-Harlig, K., & Mahan-Taylor, R. (2003). Teaching pragmatics. Washington, DC: United States Department of State. Retrieved from http://americanenglish.state.gov/search/ solr/pragmatics.

Ishihara, N., & Cohen, A. D. (2010). Teaching and learning pragmatics: Where language and culture meet. Harlow: Pearson Longman. 

Rose, K. R., & Kasper, G. (2001). Pragmatics in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Yule, G. (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. X
2 Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. X
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. X
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. X
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır. X
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. X
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. X
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. X
12 Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Edimbilim alanındaki önemli terim, kavram ve modelleri bilir, ve gerektiğinde uygun şekilde açıklar ve kullanır.
2 Öğrenciler, edimbilim kullanımının dil öğretimindeki gerekliliği hakkında sağlam bir bilgiye sahiptir.
3 Edimbilim kuramlarını dil öğretiminde uygular.
4 Öğrenciler, ikinci dilde edimbilim öğretiminde açık, örtük, tümevarımlı ve tümdengelimli öğretim biçimlerini öğrenirler.
5 Öğrenciler edimbilimsel yetiyi etkileyebilecek faktörleri bilir (örneğin, yeterlilik, yaş, cinsiyet, meslek, geçmiş çok dilli / çok kültürlü deneyimler, vb.)
6 Öğrencilerin edimbilimsel normlardan uzaklaşmalarının ortak nedenlerini bilir (örneğin, edimbilimsel normların negatif transferi; ikinci dilde sınırlı gramer kabiliyeti; algılanan ikinci dilde edimbilimsel normların fazla genelleştirilmesi; öğretim veya öğretim materyallerinin etkisi).
7 Öğrenciler, dilin edimbilimsel kullanımını yansıtan otantik dil verisi örneklerini edinme ve uyarlama araçlarını bilirler.
8 Edimbilim öğretiminde kullanılan ders kitaplarını ve dil materyallerini değerlendirebilir.
9 Öğrenciler, teknoloji destekli edimbilim öğretimi ve ikinci dilde edimbilim öğretimi için kullanılabilecek çevrimiçi kaynaklar hakkında bilgi sahibidir.
10 Öğrencilerin ikinci dilde edimbilimsel yetilerini nasıl değerlendireceklerini ve öğrencilerin bu yetileri kullanımı hakkında nasıl geri bildirim sağlayabileceklerini bilirler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4