Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi EBB 306 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI, Doç.Dr. MEHMET EMİN USTA, Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET BAKİ MİNAZ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Filiz Bacaksız

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Yönetim biliminin sunduğu temel yaklaşımları ve bakış açılarını kullanarak bir eğitim sistemi içinde sistemin işleyişini analiz edebilme, Dünya'da ve Türkiye'de eğitim ve okul yönetiminde benimsenmiş çağdaş yaklaşım ve stratejileri kavrayabilme.

Dersin İçeriği

Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi; yönetim bilimi kuramları; yönetim modelleri; yönetim süreçleri; eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri; çağdaş eğitim sistemleri; Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı; yerinden yönetim; öğretim liderliği; okul yönetiminde psikolojik boyut; etkili okul ve okul geliştirme; eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking,akreditasyon uygulamaları, Türk eğitim sisteminin sorunları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar. Problem Çözme,
3 Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar. Problem Çözme, Mikro Öğretim,
6 Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır. Tartışma, Beyin Fırtınası,
7 Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir. Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
8 Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar. Mikro Öğretim, Proje, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yönetim ile ilgili genel kavramlar bilgisi
2 Yönetim bilimi kuramlar
3 Yönetim modelleri ve yönetim süreçleri
4 Eğitim yönetimi ve okul yönetiminin kendine özgü yönleri
5 İngiltere, Fransa, Almanya, Finlandiya ve ABD eğitim sistemleri
6 Türk eğitim sisteminin örgütsel yapısı ve işleyişi
7 Ara Sınav
8 Türk eğitim sisteminin yasal ve siyasal ve ekonomik belirleyicileri
9 Sayılarla Türk eğitim sistemi ve sorunları; Türk eğitim sisteminde nitelik sorunları
10 OECD ve The World Bank eğitim raporlarından dünyaya bakış
11 Etkili okul ve okul geliştirme
12 Yerinden yönetim ve öğretim liderliği
13 Eğitimde stratejik yönetim, toplam kalite, benchmarking, akreditasyon uygulamaları
14 Okul yönetiminde psikolojik boyut ve yönetici-öğretmen ilişkileri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Pegem Yayıncılık

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi Anı Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. X
2 Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. X
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. X
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. X
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır. X
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. X
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. X
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. X
12 Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2 Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi ile ilgili temel kavramları ilişkilendirerek açıklar.
3 Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini sorgular.
4 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişine ilişkin özellikleri irdeleyebilir.
5 Türk eğitim sisteminin yapısal ve işleyiş özelliklerini açıklar.
6 Türk eğitim sisteminin yasal dayanaklarını tartışır.
7 Eğitim yönetimi ve okul yönetimini ilişkilendirerek inceleyebilir.
8 Okulun yönetsel süreçlerini ilişkilendirerek açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3