Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Sosyolojisi EBB 103 1 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Sosyoloji

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK, Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL,
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim sosyolojisinin temelleri hakkında bilgileri öğrenebilme.

Dersin İçeriği
Sosyolojinin temel kavramları; Toplum, sosyal yapı sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri, İbni Haldun, Auguste Comte, Karl Marx, E. Durkheim, M. Weber vd. ve eğitim görüşleri temel sosyolojik teoriler, işlevselcilik yapısalcılar sembolik etkileşimcilik çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji,  sosyolojik açıdan eğitim, toplumsal süreçler sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik sosyal değişme ve eğitim; toplumsal kurumlar, aile, din, ekonomi, siyaseti ve eğitim; Türkiye'de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi, Ziya Gökalp, İsmail Hakki Baltacıoğlu, Mümtaz Turhan vd. kültür ve eğitim, sosyal kültürel ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim sosyolojisinin nasıl bir bilim olduğunu, neyi incelediğini, yaklaşımını, bilimsel gelişme içindeki yerini, çalışma yöntem ve tekniklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sosyal yapı ve sosyal değişme kavramlarının içeriği ve kapsamını, özelliklerini öğrenir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Sosyoloji kuramlarını kavrar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 İnsanın toplum içindeki yerini, toplumların ve kültürlerin çeşitliliğinin nedenlerini anlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Sosyal problemleri, sapmaları ve diğer toplumsal olguların nasıl evrildiğini anlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel bilgilendirme ve değerlendirmeler
2 Eğitim sosyolojisinin tanımı, özellikleri ve gelişimi
3 Eğitim sosyolojisinde kuramsal Yaklaşımlar
4 Eğitimde amaçlar ve toplumsal sistem
5 Eğitim ve toplumsal kurumlar. (I.Kısa Sınav)
6 Eğitim ve toplumsal değişme
7 Eğitim ve toplumsal hareketlilik
8 Ara Sınav
9 Demokrasi ve fırsat eşitliği
10 Toplumsal bir sistem olarak okul (II.Kısa Sınav)
11 Politik uygulama alanında okul ve devlet
12 Eğitim ve okulun kültürel temelleri
13 Küreselleşme Sürecinde eğitim ve kültür
14 Bilgi toplumunda eğitim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Boyacı, A. (Ed.). (2012). Eğitim Sosyolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. X
2 Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. X
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. X
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. X
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır. X
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular.
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. X
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir.
12 Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Eğitim sosyolojisinin nasıl bir bilim olduğunu, neyi incelediğini, yaklaşımını, bilimsel gelişme içindeki yerini, çalışma yöntem ve tekniklerini bilir.
2 Sosyal yapı ve sosyal değişme kavramlarının içeriği ve kapsamını, özelliklerini öğrenir.
3 Sosyoloji kuramlarını kavrar.
4 İnsanın toplum içindeki yerini, toplumların ve kültürlerin çeşitliliğinin nedenlerini anlar.
5 Sosyal problemleri, sapmaları ve diğer toplumsal olguların nasıl evrildiğini anlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3