Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilgilerde Gelecek Okuryazarlığı ve Eğitimi | SBE 015 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Gelecek okuryazarlığı ve eğitimi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste, gelecek okuryazarlığının anlamının, içeriğinin ve boyutlarının ortaya konması ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarında gelecek okuryazarlığı becerisinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Gelecek okuryazarlığı becerisinin önemi, boyutları, ilişkili olduğu alanlar; gelecek okuryazarlığı becerisinin önemini kavrama, gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişiminde kullanılabilecek araç, gereç ve yöntemleri bilme, eğitim-öğretim sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişiminde kullanılabilecek etkinlikler hazırlama. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğretim programlarında yer alan gelecek ile ilgili kazanımları kavrar | ||
2 | Dünyada ve Türkiye’de gerçekleştirilen gelecek ile ilgili araştırmaları takip eder. | ||
3 | Derslerde öğrencilere kazandırılması planlanan gelecek okuryazarlığı becerisinin boyutlarını kavrar. | ||
4 | Eğitim ile gelecek okuryazarlığı becerisinin ilişkili olduğu konuları tanımlar. | ||
5 | Öğretmenlik alanı ile gelecek okuryazarlığı becerisi arasındaki ilişkiyi kavrar. | ||
6 | Gelecek okuryazarlığı becerisine sahip olmanın eğitim-öğretim süreci açısından önemini kavrar. | ||
7 | Gelecek okuryazarlığı becerisine sahip olmanın eğitim-öğretim süreci açısından önemini kavrar. | ||
8 | Öğrenme-öğretme sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişimini sağlayabilecek etkinlikler hazırlamayı öğrenir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelecek kavramı ve gelecek okuryazarlığı becerisi ile ilgili temel tanım ve kavramlar ve bu tanım ve kavramların sosyal bilgiler eğitimi ile ilişkilendirilmesi | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
2 | Sosyal bilimlere dahil olan ve geçmişte gerçekleştirilen gelecek çalışmaları (paleofütürizm) | Bilim kurgu filmi izleme |
3 | Dünyada ve Türkiye’de sosyal bilgiler öğretiminde gelecek okuryazarlığı üzerine gerçekleştirilen araştırmalar | Bilim kurgu romanı okuma |
4 | Gelecek okuryazarlığı becerisinin boyutları ve sosyal bilgiler eğitimine uyarlanması | Bilim kurgu filmi izleme |
5 | Sosyal bilgiler eğitimi ile gelecek okuryazarlığının ilişkili olduğu alanlar (sinema, sanat, teknoloji, sağlık, sosyal bilimler, mimari vs.) | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
6 | Gelecek okuryazarlığı becerisi ile sosyal bilgiler eğitiminin ilişkilendirilmesi | Bilim kurgu filmi izleme |
7 | Sosyal bilgilerde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişiminde kullanılabilecek araç, gereç, yöntem ve teknikler | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
8 | Sosyal bilgiler öğretiminde gelecek okuryazarlığı becerisinin önemi | Bilim kurgu filmi izleme |
9 | ARA SINAV | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
10 | Gelecek ile ilgili bilim kurgu roman/hikâyeleri, filmleri ve görselleri bilme ve analiz etme | Bilim kurgu romanı okuma |
11 | Bilim kurgu eserlerinin öğrenme-öğretme ortamlarında kullanımı | Bilim kurgu filmi izleme |
12 | Öğrenme-öğretme sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişimine yönelik etkinlik örneklerini inceleme ve etkinlik tasarlama | Bilim kurgu filmi izleme |
13 | Önemini kaybeden meslekler ve gelecekte ortaya çıkması muhtemel olan meslekleri analiz etme | Bilim kurgu filmi izleme |
14 | Geleceğe yönelik senaryolar hazırlama ve analiz etme | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Powerpoint sunumları |
Ders Kaynakları | Konu ile ilgili kitaplar ve akademik çalışmalar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | X | |||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | X | |||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | X | |||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğretim programlarında yer alan gelecek ile ilgili kazanımları kavrar | |||||||||||||||
2 | Dünyada ve Türkiye’de gerçekleştirilen gelecek ile ilgili araştırmaları takip eder. | |||||||||||||||
3 | Derslerde öğrencilere kazandırılması planlanan gelecek okuryazarlığı becerisinin boyutlarını kavrar. | |||||||||||||||
4 | Eğitim ile gelecek okuryazarlığı becerisinin ilişkili olduğu konuları tanımlar. | |||||||||||||||
5 | Öğretmenlik alanı ile gelecek okuryazarlığı becerisi arasındaki ilişkiyi kavrar. | |||||||||||||||
6 | Gelecek okuryazarlığı becerisine sahip olmanın eğitim-öğretim süreci açısından önemini kavrar. | |||||||||||||||
7 | Gelecek okuryazarlığı becerisine sahip olmanın eğitim-öğretim süreci açısından önemini kavrar. | |||||||||||||||
8 | Öğrenme-öğretme sürecinde gelecek okuryazarlığı becerisinin gelişimini sağlayabilecek etkinlikler hazırlamayı öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 75 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü | 28 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 1,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |