Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemesi | SBE 006 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ortaokul programlarını değerlendirebilmek, ders kitaplarını verimli kullanabilmek ve konu alanındaki ders kitaplarını eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilmek.Konu alanındaki ders kitaplarını içerik, dil, format vb. açılardan inceleyebilmek, ders kitaplarında tasarımı kavramak ve örnek ders kitabı bölümü oluşturabilmeyi öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarının ve öğretim programlarının eleştirel bir bakış açısı ile incelenmesi; kitapların içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkısı, öğretimde kullanım kolaylığı, vb. açılarından incelenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ortaöğretim programlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ders kitaplarının nasıl kullanılacağını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Konu alanındaki ders kitaplarını eleştirel bakış açısıyla yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Konu alanındaki ders kitaplarını içerik, dil, format vb. açısından ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Ders kitaplarında tasarım ile ilgili bilgileri formüle eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Ders kitaplarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ortaöğretim Programlarının Değerlendirilmesi | |
2 | Ortaöğretim Programlarının Değerlendirilmesi | |
3 | Ders Kitabının Öğretimdeki Yeri | |
4 | Ders Kitabının Öğretimdeki Yeri | |
5 | Ders Kitaplarında Dil ve Anlatım Özelikleri | |
6 | Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Fiziksel Özellikler | |
7 | Ders Kitaplarında Kullanılan Görseller ve Özellikleri | |
8 | Ders Kitaplarında Tasarım | |
9 | MEB Tarafından Onaylı Ders Kitaplarında Uygulama Yapılması | |
10 | MEB Tarafından Onaylı Ders Kitaplarında Uygulama Yapılması | |
11 | Örnek Ders Kitabı Bölümü Oluşturma Çalışmaları | |
12 | Örnek Ders Kitabı Bölümü Oluşturma Çalışmaları | |
13 | Örnek Ders Kitabı Bölümü Oluşturma Çalışmaları | |
14 | Çalışmaların Değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]. Aşıcı, M. ve diğerleri.(2005). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Pegem A Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | ||||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ortaöğretim programlarını tanımlar. | |||||||||||||||
2 | Ders kitaplarının nasıl kullanılacağını açıklar. | |||||||||||||||
3 | Konu alanındaki ders kitaplarını eleştirel bakış açısıyla yorumlar. | |||||||||||||||
4 | Konu alanındaki ders kitaplarını içerik, dil, format vb. açısından ayırt eder. | |||||||||||||||
5 | Ders kitaplarında tasarım ile ilgili bilgileri formüle eder. | |||||||||||||||
6 | Ders kitaplarını değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 2 | 32 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 16 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |