Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretim Teknolojileri EBB 208 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞULE YILMAZ ÖZDEN
Dersi Verenler Doç.Dr. ZELİHA DEMİR KAYMAK, Doç.Dr. ÖZLEM CANAN GÜNGÖREN, Doç.Dr. EBRU ALBAYRAK, Doç.Dr. ŞULE YILMAZ ÖZDEN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Mehmet UYSAL 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğretim teknolojisini anlayabilme, öğretim teknolojisinin önemini kavrama, öğretim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygulayabilme, eğitimde bilgi teknolojilerinin etkilerini kavrayabilme, ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamalarından haberdar olma, öğretim materyali tasarlama konusunda güncel bilgiye sahip olma.
Öğretim teknolojilerine ilişkin kavramları tanımlayabilme. Temel materyal hazırlama yaklaşımlarını açıklayabilme. Öğretim materyali tasarlamada güncel kuram ve süreçleri bilme. Öğrenme yaklaşımlarını bilme ve materyal tasarlama süreçlerini bu yaklaşımlar bağlamında gerçekleştirebilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflayabilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre öğretim sürecine uygun olarak geliştirebilme. Eğitimde bilgi teknolojilerinin nasıl kullanıldığını açıklayabilme. Eğitim ortamlarında hazırlanan materyalleri süreç ve ürün açısından değerlendirebilme.

Dersin İçeriği

Eğitimde bilgi teknolojileri; öğretim süreci ve öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması; öğretim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar; öğrenme yaklaşımlarında yeni yönelimler; güncel okuryazarlıklar; araç ve materyal olarak öğretim teknolojileri; öğretim materyallerinin tasarımı; tematik öğretim materyali tasarlama; alana özgü nesne ambarı oluşturma, öğretim materyali değerlendirme ölçütleri.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğretim teknolojisi kavramını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eğitim ortamlarında bilgi teknolojilerinin kullanımının önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Eğitim ortamlarında kullanılacak öğretim teknolojilerini sınıflar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Öğretim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımları açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Ülkemizdeki ve dünyadaki eğitim süreçlerinde öğretim teknolojilerine yönelik güncel uygulamaları karşılaştırır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Öğretim materyallerini geliştirmeye yönelik tasarım ilkelerini açıklar. Tartışma, Bireysel Çalışma,
7 Öğretim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile bağdaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
8 Öğretim teknolojisinin önemini analiz eder. Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
9 Öğretim materyallerini amaca uygunluğu ve işlerliği açısından değerlendirir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
10 Öğretim teknolojilerinin eğitim süreçlerine etkilerini tartışır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar. Eğitimin, teknolojinin, eğitim teknolojisinin ve öğretim teknolojisinin tanımı.
2 Öğretim teknolojisi ve bilim arasındaki ilişki. Öğretim teknolojisinin ilgi alanları.
3 Eğitimde bilgi teknolojileri. Öğretim teknolojilerinin sınıflandırılması.
4 Öğretim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar
5 Ülkemizdeki ve dünyadaki eğitim süreçlerinde öğretim teknolojilerine yönelik güncel uygulamalar
6 Öğretim materyali geliştirmede tasarım ilkeleri.
7 Öğretim materyali geliştirmede öğrenme ve öğretme yöntemleri
8 Ara sınav
9 İnternetin tanımı. İnternet ve eğitim uygulamaları.
10 Web 2.0’ın tanımı ve içeriği.
11 Öğretim teknolojileri olarak web 2.0 araçları
12 Alana özgü nesne ambarı
13 Tematik öğretim materyali
14 Öğretim materyallerinin değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Kıyıcı, M., Horzum, MB., Akgün, ÖA., Kiper, A., Kırksekiz, A., Demir Kaymak, Z., İşbulan, O., Uysal, M., Tercan, SS., Albayrak, E., Hamutoğlu B., Çam, E., Canan Güngören, Ö., Duman, İ, Gökmen, ÖF. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Ders notu.

[2] Öğretim Programları https://ttkb.meb.gov.tr

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır.
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Öğretim teknolojisi kavramını açıklar.
2 Eğitim ortamlarında bilgi teknolojilerinin kullanımının önemini açıklar.
3 Eğitim ortamlarında kullanılacak öğretim teknolojilerini sınıflar.
4 Öğretim teknolojilerine ilişkin kuramsal yaklaşımları açıklar.
5 Ülkemizdeki ve dünyadaki eğitim süreçlerinde öğretim teknolojilerine yönelik güncel uygulamaları karşılaştırır.
6 Öğretim materyallerini geliştirmeye yönelik tasarım ilkelerini açıklar.
7 Öğretim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile bağdaştırır.
8 Öğretim teknolojisinin önemini analiz eder.
9 Öğretim materyallerini amaca uygunluğu ve işlerliği açısından değerlendirir
10 Öğretim teknolojilerinin eğitim süreçlerine etkilerini tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3