Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye'nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası | SBE 208 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Türkiye’nin beşeri ve ekonomik coğrafya özelliklerinin genel olarak kavratılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Türkiye'nin beşerî coğrafyasının genel özellikleri; Türkiye’de nüfus artışı ve nüfus politikaları, Türkiye nüfusunun özellikleri; iç ve dış göçler; nüfus yoğunluğu ve dağılışı; Türkiye’de yerleşmenin tarihsel gelişimi; kırsal yerleşmeler; şehirlerin dağılışı ve şehirsel etki alanı, şehirlerin sorunları; Türkiye ekonomik coğrafyasının genel özellikleri; Türkiye'de tarım, hayvancılık, ormancılık, sanayi ve dağılışı;Türkiye'de ulaşım ve ticaret, Türkiye’de turizm. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkiye’nin beşeri coğrafya özelliklerini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Türkiye’nin ekonomik coğrafya özelliklerini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Türkiye’deki beşeri ve ekonomik faaliyetlerin doğal ortamla ilişkisini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye nüfusunun genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
2 | Türkiye’de yerleşmelerin genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
3 | Türkiye’nin idari coğrafyasının genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
4 | Türkiye'de tarımın genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
5 | Türkiye’de hayvancılığın genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
6 | Türkiye’de su canlıları avcılığı ve yetiştiriciliğinin genel özellikleri. Türkiye’de ormancılığın genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
7 | ARA SINAV | |
8 | Türkiye’de madenciliğin genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
9 | Türkiye’de enerji kaynaklarının genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
10 | Türkiye’de sanayinin genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
11 | Türkiye'de ulaştırma ve haberleşmenin genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
12 | Türkiye'de ulaştırma ve haberleşmenin genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
13 | Türkiye'de ticaretin genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
14 | Türkiye'de turizmin genel özellikleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | *Çoban, A. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2017. *Çoban, A. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2006. *Atalay, İ., Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2016. *Hayır Kanat, M. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic.Ltd, Şti., Ankara, 2016. *Şahin, C. ve Doğanay, H., Türkiye Coğrafyası: (Fiziki, Beseri, Ekonomik, Jeopolitik). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2003. *Özey, R., Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği. 2.bs., Aktif Yayınevi, İstanbul, 2010. *Özey, R., Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği. 1.bs., Aktif Yayınevi, İstanbul, 2002. (E kitap) *Şahin, C., Doğanay, H. ve Özcan, N.A., Türkiye Coğrafyası : (Fiziki, Beşeri, Ekonomik, Jeopolitik). Gelş. 4. bs., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2006. *Yazıcı, H.ve Koca, N. (Editörler), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. 4.baskı, Pegem Akademi, Ankara, 2014. *Atalay, İ.ve Mortan, K., Resimli ve Haritalı Türkiye Bölgesel Coğrafyası. Genşl.4. bs., İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2007. *Öngör, S., Coğrafya Terimleri Sözlüğü. Birinci Basılış. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1975. *Darkot, B., Ege Bölgesi Coğrafyası. 3. bs., İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1995. *Darkot, B. ve Tuncel, M., Marmara Bölgesi Coğrafyası. İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1981. *Şahin, C. ve Doğanay, H., Türkiye Coğrafyası: (Fiziki, Beşeri, Ekonomik, Jeopolitik). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2003. *Umar, B., Türkiye’deki Tarihsel Adlar: Türkiye’nin Tarihsel Coğrafyası ve Tarihsel Adları Üzerine Alfabetik Düzende Bir İnceleme. 2.bs., İnkılâp Yayınevi, İstanbul, 1993. *Doğanay, H., Türkiye Ekonomik Coğrafyası. Güncelleştirilmiş genişletilmiş 5. Baskı, PEGEM Akademi, Ankara, 2011. *Doğaner, S., Türkiye Turizm Coğrafyası. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2001. *Karabağ, S.ve Şahin, S., Türkiye Beşeri Ve Ekonomik Coğrafyası. Gözden Geçirilmiş, 2. basım, Gazi Kitabevi, Ankara, 2009. *Tümertekin, E., Türkiye’de Şehirleşme ve Şehirsel Fonksiyonlar = Urbanization and Urban Functions in Turkey. İstanbul Üniversitesi Yayınları; 1840. Coğrafya Enstitüsü Yayınları ; 72, İstanbul, 1973. *Tunçdilek, N., Türkiye İskan Coğrafyası: Kır İskanı (Köy-Altı İskan Şekilleri). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları; 1283. Coğrafya Enstitüsü Yayınları No: 49, İstanbul, 1967. *Doğanay, H., Türkiye Beşeri Coğrafyası. MEB, Ankara, 1997. *Yüksel, Y., Türkiye’de Demografik Geçiş Süreci ve Sosyal Politikalar. DPT, Ankara, 2007. *Şenol, F., Türkiye Coğrafyası: Yöresel Turizm Kaynaklarımız ve Dünya Harikaları. Detay Yayıncılık, Ankara, 2008. *Aktaş, G. (Editör), Türkiye Turizm Coğrafyası. Detay Yayıncılık, Ankara, 2008. *Gürdal, M., Türkiye Turizm Coğrafyası. Muğla Üniversitesi Matbaası, Muğla, 2001. *Doğanay, H., Türkiye Turizm Coğrafyası. 3. bs., Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya, 2001. *Köksal, A., Türkiye Turizm Coğrafyası. Gazi Büro Kitabevi, Ankara, 1994. *Yaşar, O., Sanayi Coğrafyası Açısından Bir Araştırma: Türkiye'de Tarıma Dayalı Sanayiler. 1.bs., Çantay, İstanbul, 2002. *Karluk, R., Cumhuriyet’in İlanından Günümüze Türkiye Ekonomisinde Yapısal Dönüşüm. 13.baskı, Beta Yayınevi, İstanbul, 2014. *Zengin, B., Turizm Coğrafyası : Türkiye Genel ve Bölgeler Turizm Coğrafyası. Genişletilmiş 2. basım, Değişim Yayınları, İstanbul, 2006. *Sevgi, C., Sanayileşme Sürecinde Türkiye ve Sanayi Kuruluşlarının Alansal Dağılımı. Beta, İstanbul, 1994. *Özey, R., Jeopolitik ve Jeostratejik Açıdan Türkiye. Marifet Yayınları, İstanbul, 1998. * Özçağlar, A., İdari Coğrafya. Ümit Ofset Matbaacılık, Ankara, 2011. *Güngördü, E., Eğitim Fakülteleri için Türkiye'nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası, Nobel Yayın Dapıtım, 2001. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkiye’nin beşeri coğrafya özelliklerini genel olarak bilir. | 5 | 2 | |||||||||||||
2 | Türkiye’nin ekonomik coğrafya özelliklerini genel olarak bilir. | 5 | 2 | |||||||||||||
3 | Türkiye’deki beşeri ve ekonomik faaliyetlerin doğal ortamla ilişkisini genel olarak bilir. | 5 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 58 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |