Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilgiler Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları | SBE 201 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Mehmet UYMAZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretiminin amacı ve temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmalarının sağlanması, öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının sosyal bilgiler öğretimine yansımalarının benimsetilmesi ve etkili bir sosyal bilgiler öğretiminin bileşenleri hakkındaki bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Sosyal bilgiler öğrenmenin ve öğretmenin anlamı; sosyal bilgiler öğretiminin amacı ve temel ilkeleri; sosyal bilgiler öğretiminin tarihçesi; öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının sosyal bilgiler öğretimine yansımaları; sosyal bilgiler öğretimde temel beceriler; sınıf-içi uygulama örnekleri; sosyal bilgiler öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar; etkili bir sosyal bilgiler öğretiminin bileşenleri; sosyal bilgiler öğretimine sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan bakış. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Derse ilişkin temel kavramlar bilgisini edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sosyal bilgiler dersi öğretiminde öğrenme yaklaşımlarını bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Sosyal bilgiler dersi öğretiminde temel öğretim yaklaşımlarını (sunuş,buluş,araştırma) yerini ve kullanımını kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Çağdaş öğretim yaklaşımlarında sosyal bilgiler dersinde kullanılabilecek olanlarını kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Çağdaş öğretim yaklaşımlarını sosyal bilgiler dersi öğretiminde kullanılabilecek olanlarını uygulama bilgisi edinir | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar | Ders notları okunacak |
2 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yapılandırmacı Yaklaşım | Ders notları okunacak |
3 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde Öğrenme Yaklaşımları | Ders notları okunacak |
4 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde Sunuş Yoluyla Öğrenme Stratejisi | Ders notları okunacak |
5 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde Buluş Yoluyla Öğrenme Stratejisi | Ders notları okunacak |
6 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Stratejisi | Ders notları okunacak |
7 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yapılandırmacı Yaklaşım | Ders notları okunacak |
8 | ARA SINAV | Sınava hazırlık yapılacak |
9 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde İşbirlikçi ve Aktif Öğrenme Yaklaşımları | Ders notları okunacak |
10 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde Sınıf Dışı Eğitim Etkinlikleri | Ders notları okunacak |
11 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde Çoklu Zeka Uygulamaları | Ders notları okunacak |
12 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımı | Ders notları okunacak |
13 | Sosyal Bilgiler Öğretiminde Ters Yüz Sınıf Modeli Uygulamaları | Ders notları okunacak |
14 | Genel Değerlendirme | Ders notları okunacak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Polat, S. & Aksoy, B. (2021). Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilgiler Öğretiminde Çağdaş Öğrenme ve Öğretme Yaklaşımları, Pegem Akademi Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | X | |||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | X | |||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | X | |||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | X | |||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | X | |||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | X | |||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | X | |||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | X | |||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | X | |||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Derse ilişkin temel kavramlar bilgisini edinir. | |||||||||||||||
2 | Sosyal bilgiler dersi öğretiminde öğrenme yaklaşımlarını bilir. | |||||||||||||||
3 | Sosyal bilgiler dersi öğretiminde temel öğretim yaklaşımlarını (sunuş,buluş,araştırma) yerini ve kullanımını kavrar. | |||||||||||||||
4 | Çağdaş öğretim yaklaşımlarında sosyal bilgiler dersinde kullanılabilecek olanlarını kavrar. | |||||||||||||||
5 | Çağdaş öğretim yaklaşımlarını sosyal bilgiler dersi öğretiminde kullanılabilecek olanlarını uygulama bilgisi edinir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 85 |
1. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |