Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Genel Fiziki Coğrafya | SBE 103 | 1 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı fiziki coğrafya ile ilgili temel kavramları ve olguları kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Coğrafya biliminin gelişimi ve bilimsel kimlik kazanma süreçleri; Yerkürenin oluşumu ve jeolojik geçmişi, iç yapısı, şekli, hareketleri ve buna bağlı oluşan sonuçlar; yeryüzünün şekillenmesi ve bu süreçte etkili olan faktörler (jeomorfoloji); Yerkürenin atmosferi ve iklim sistemi (klimatoloji); yeraltı ve yerüstü sularının dağılışı, özellikleri ve etkileri (hidrografya); toprak coğrafyası (oluşum, çeşitleri, dağılışı, toprak sorunları); bitki coğrafyası (sınıflandırma, yetişme ortamı şartları, dağılışı), harita bilgisi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Coğrafya biliminin konusunu, ilkelerini, bölümlerini ve tarihçesini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Harita bilgisi ile ilgili temel kavramları genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Yerkürenin yapısını, bileşimini, şeklini, boyutlarını, oluşumunu, jeolojik geçmişini ve hareketlerini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Yeryüzündeki suların özelliklerini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | Yeryüzü şekillerinin genel özelliklerini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
6 | Yeryüzündeki toprakların coğrafi özelliklerini genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
7 | Yeryüzündeki vejetasyonun genel özelliklerini genel olarak bilir. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
8 | Fiziki coğrafya özelliklerinden kaynaklanan bazı sorunları genel olarak bilir. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
9 | Atmosfer olaylarını ve iklimleri genel olarak bilir. | Anlatım, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Coğrafya biliminin gelişimi ve bilimsel kimlik kazanma süreçleri. Harita bilgisi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
2 | Harita bilgisi. Yerkürenin şekli. Yerkürenin ve Ay'ın hareketleri ve buna bağlı oluşan sonuçlar | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
3 | Yerkürenin iç yapısı. Mineraller ve kayaçlar. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
4 | Yerkürenin şekillenmesini etkileyen iç kuvvetler | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
5 | Yerküre atmosferinin yapısı ve özellikleri (klimatoloji) | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
6 | Yerkürenin iklim sistemleri (klimatoloji) | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
7 | Ara sınav | |
8 | Yerkürenin iklim sistemleri (klimatoloji). Su döngüsü. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
9 | Yer altı ve yüzey sularının (okyanuslar, denizler, göller, akarsular) dağılımı, özellikleri ve etkileri(hidrografya) | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
10 | Yeryüzünün şekillenmesi ve bu süreçte etkili olan faktörler (jeomorfoloji): Akarsu topografyası. Karst topografyası. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
11 | Kıyı topografyası. Yapıya bağlı olarak oluşan yüzey şekilleri | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
12 | Rüzgar topografyası, Buzul topografyası. | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
13 | Toprak coğrafyası (oluşum, çeşitleri, dağılışı, toprak sorunları) | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
14 | Bitki coğrafyası (sınıflandırma, yetişme ortamı şartları, dağılışı). Yerkürenin jeolojik geçmişi | İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | * Atalay, İ., Genel Fiziki Coğrafya. Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 1998. * Atalay, İ., Genel Fiziki Coğrafya. Seçkin Dağıtım, İzmir, 2001. * Atalay, İ., Genel Fiziki Coğrafya. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2005. * Atalay, İ., Genel Fiziki Coğrafya. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2012. * Doğanay, H. ve Sever, R., Genel ve Fiziki Coğrafya, Pegem Akademi, Ankara, 2019. * Gönençgil, B.(Editör), Genel Fiziki Coğrafya, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2018. * Doğanay, H., Coğrafya’ ya Giriş-I: Genel ve Fiziki Coğrafya. 8. bs., Aktif Yayınevi, Erzurum, 2003. * Akengin, H. ve Dölek, İ. (Editörler), Genel Fiziki Coğrafya. Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2019. * Akkuş, A., Genel Fiziki Coğrafya. 2. bs., Nobel, Ankara, 2007. * Atalay, İ., Açıklamalı Türkçe-İngilizce Doğa Bilimleri Sözlüğü. Coğrafya-Ekoloji-Ekosistem. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2004. * Atalay, İ., Vejetasyon Coğrafyasının Esasları. T.C. Dokuz Eylül Üniversitesi Yay., Dokuz Eylül Üniversitesi Basımevi, İzmir. 1990. * Atalay, İ., Uygulamalı Hidrografya. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, No:38, Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova, İzmir, 1986. * Atalay, İ., Toprak Coğrafyası . 5. Baskı, Ege Üniv. Edebiyat Fak. Yay. Ege Üniversitesi Basımevi, 1997. *Atalay, İ., Toprak ve Bitki Atlası (Global Isınma). Farklı Yayıncılık, İstanbul, 2007. * Atalay, İ., Toprak Oluşumu, Sınıflaması ve Coğrafyası. Meta Basım, İzmir, 2011. * Özçağlar, A., Coğrafyaya Giriş. Hilmi Usta Matbaacılık, Ankara, 2001. * Öngör, S., Coğrafya Terimleri Sözlüğü. Birinci Basılış, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1975. * Atalay, İ., Uygulamalı Klimatoloji. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2010. * Atalay, İ., Ekosistem Ekolojisi ve Coğrafyası. Cilt I, Cilt II. Çevre ve Orman Bakanlığı Yayınları, No.327, META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2008. * Tunçdilek, N., Geoekoloji’nin İlkeleri Doğal Bölgeler. Genişletilmiş 2.Baskı, İstanbul Üniversitesi Yayınları, No. 3417, Deniz Bilimleri ve Coğrafya Enstitüsü Yayınları, No.5, Edebiyat Fakültesi Basımevi, İstanbul, 1987. * Şahin, C., Coğrafyaya Giriş. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık Ankara, 2002. * Özgüç, N., Coğrafya Geçmiş Kavramlar Coğrafyacılar. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2000. * İzbırak, R., Coğrafya Terimleri Sözlüğü: Almanca - Fransızca - İngilizce Karşılıkları Eski Ve Yeni Şekilleriyle, Milli Eğitim Bakanlığı, İstanbul, 1992. * Doğanay, H., Coğrafya’da Metodoloji : Genel Metodlar ve Öğretim Metodları, Atatürk Üniversitesi yayınları, Erzurum, 1992. * Tez, Z., Astronomi ve Coğrafyanın Kültürel Tarihi, Doruk Yayınları, İstanbul, 2009. * Ketin, İ., Genel Jeoloji, 5.bs., İTÜ Vakfı, İstanbul, 1998. * Güney, E., Jeoloji. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2004. * Symes, R.F. (çeviri Gürol Seyitoğlu), Taşların Dünyası. 2. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2000. * İzbırak, R., Yerbilimi Bilgileri. Milli Eğitim Bakanlığı, İstanbul, 199. * Ardos, M., Jeolojik Temel Bilgiler (Coğrafya Açısından). İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1996. * Hoşgören, M. Y., Jeomorfoloji’nin Ana Çizgileri I. 3. bs., İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1993. * Hoşgören, M. Y., Jeomorfoloji’nin Ana Çizgileri II. Çantay Kitabevi, İstanbul, 1998. * Erinç, S., Jeomorfoloji I (Güncelleştirenler Ahmet Ertek, Cem Güneysu). Gen. 5. Bs., , İstanbul, 2000. * Erinç, S., Jeomorfoloji II (Güncelleştirenler Ahmet Ertek, Cem Güneysu). 3. bs., Der Yayınları, İstanbul, 2001. * Erinç, S., Klimatoloji ve Metodları. Genişletilmiş 4. Bs, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul, 1996. * Erol, O., Genel Klimatoloji. genşl.5. bs., Çantay Kitabevi, İstanbul, 1999. * Katip Çelebi'nin Esas Kitab-I Cihannüması ve Coğrafya Tarihindeki Yeri (Tıpkıbasım ve önsöz Fuat Sezgin). Boyut, İstanbul, 2013. * Doğanay, H., Coğrafyaya Giriş. 5. bs., Çizgi, Konya, 1999. * Yazıcı, H. ve Koca, M. K. (Editörler), Genel Coğrafya : Yeni YÖK Kur Tanımına Uygun. PEGEM A Yayıncılık, Ankara, 2007. * Gomez, B. ve Jones, P., Research Methods In Geography: A Critical Introductionedited III. Chichester, West Sussex, U.K.; Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2010. * Strahler, A.H. ve Strahler, A. N., Introducing Physical Geography. John Wiley Sons, New York, 1997. * Strahler, A. ve Strahler, A., Physical Geography: Science And Systems Of The Human Environment. John Wiley&Sons, New York, 1997. * Ketin, İ., Genel Jeoloji: Yer Bilimlerine Giriş. 5. bs., İTÜ Vakfı Yayınları, No : 22, İstanbul, 2000. * Güney, E., Yerbilim Terimleri Sözlüğü: Mineraloji, Petrografi, Jeoloji, Jeomorfoloji. 1.bs., Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2003. * Güney, E., Yerbilim 1: Jeoloji. Literatür Yayınları, İstanbul, 2010. * Atalay, İ., Denizaltı Jeolojisi ve Jeomorfolojisi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 1981. * Güney, E., Yerbilim 2: Jeomorfoloji. Literatür Yayınları, İstanbul, 2011. * Güney, E., Jeomorfoloji = Geomorphology: Physical Geology. Tekağaç Eylül Yayıncılık, Ankara, 2004. * Gregory, K.J., The Earth's Land Surface: Landforms And Processes in Geomorphology. SAGE, London, 2010. * Akkuş, A., Jeomorfolojiye Giriş. Eğitim Akademi Yayınevi, Konya, 2007. * Erol, O., Genel Klimatoloji. İstanbul Üniversitesi Yayınları No.: 3526; Denizbilimleri ve Coğrafya Enstitüsü No.: 9 İstanbul, 1988. * Dönmez, Y., Umumî Klimatoloji ve İklim Çalışmaları. İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1990. * Özyuvacı, N., Meteoroloji ve Klimatoloji. İ. Ü. Orman Fakültesi, İstanbul, 1999. * Yurtseven, E., İklim Bilgisi. Ankara Üniversitesi, Ankara, 1997. * Akman, Y., İklim ve Biyoiklim: (Biyoiklim Metodları ve Türkiye İklimleri). Palme Yayıncılık, Ankara, 2011. * Gribbin, J., İklim ve İnsan (Ter. Mine Özgün). Türkiye Çevre Sorunları Vakfı, Ankara, 1985. * Watt, F., Watt, F. ve Wilson, F., Hava ve İklim (çev. Gökhan Barış Bağcı). 21. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2010. * Hoşgören, Y., Hidrografya'nın Ana Çizgileri I : Yeraltı Suları-Kaynaklar-Akarsular. 5.bs., Çantay Kitabevi, İstanbul, 2004. * Hoşgören, Y., Hidrografya'nın Ana Çizgileri II: Göller. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2004. * Ardel, A., Hidrografya: Okyanuslar ve Denizler. 2. bs., İstanbul Üniversitesi Yayınları No.: 720 ; Coğrafya Enstitüsü Yayınları No.: 19, İstanbul, 1975. * Mater, B., Toprak Coğrafyası. Çantay Kitabevi İstanbul, 2004. * Demirsoy, A., Genel Zoocoğrafya ve “Hayvan Coğrafyası”. gnşlm. 7. bsk., Meteksan A. Ş., Ankara, 2008. * Demirsoy, A., Genel ve Türkiye Zoocoğrafyası: Hayvan Coğrafyası. Ankara, 1996. * Efe, R., Biyocoğrafya: I- Genel Prensipler, II- Bitki Coğrafyası (Vejetasyon Coğrafyası, Fitocoğrafya), III- Zoocoğrafya (Hayvancoğrafyası). Çantay Kitabevi, İstanbul, 2004. * Dönmez, Y., Bitki Coğrafyası: Temel Bilgiler- Türkçe- Latince- İngilizce- Almanca- Fransızca Bitki Adları. İstanbul Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü, İstanbul, 1985. * Kılınç, M.ve Kutbay, G., Bitki Coğrafyası. Palme, Ankara, 2007. * İzbırak, R., Bitki Coğrafyası. gnş. 2. bs., Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları No; 266, Ankara 1976. * Tunçdilek, N., Sıcak Kuşak. İstanbul Üniversitesi Yayınları; No.1995. Coğrafya Enstitüsü Yayınları; No.77, İstanbul, 1975 * Güney, E., Toprak-Bitki Ekocoğrafya Sözlüğü. 2.bs., Çantay Kitabevi, İstanbul, 2003. * Ünaldı, Ü.E., Eğitim Fakültesi Öğrencileri ve Öğretmenleri İçin Harita Bilgisi ve Uygulamaları. Gazi kitabevi, Ankara, 2012. * Johnson, W. E., Mathematical Geography. E-Kitap Projesi, İstanbul, 2014. * Bilgin, T., Genel Kartoğrafya I: Kartoğrafyanın Tarihçesi Projeksiyonlar- Harita Alma ve Yapmanın Esasları. İstanbul Üniversitesi Yayınları; No: 1898, İstanbul, 1983. * Bilgin, T., Genel Kartoğrafya II: Harita ve Diagramların Hazırlanışı ve Çizimi : Temel Bilgiler ve Metodlar. İstanbul Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü, İstanbul, 1986. * Dorling, D. ve Fairbairn, D., Mapping: Ways Of Representing The World. Longman, Essex, 1997. * Yomralıoğlu, T., Coğrafi Bilgi Sistemleri: Temel Kavramlar ve Uygulamalar. 2.bs., Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, 2002. * Şerbetçi, M., Türk Haritacılığı Tarihi (1895 - 1995): Türk Haritacılığının 100. Kuruluş Yılı Anısına. 2. Bs., TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, İstanbul, 1999. * Yıldız, F., Harita Çizimi (Çizgisel-Sayısal). 2 bs., Nobel Yayınları, Ankara, 1999. *Sever, R. (Editör), Eğitimde Coğrafya Okuryzarlığı-I, Pegem Akademi, Ankara, 2022. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | X | |||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
3 | Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
4 | Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
5 | Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
6 | Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
8 | Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
10 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
11 | Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
12 | Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
15 | Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Coğrafya biliminin konusunu, ilkelerini, bölümlerini ve tarihçesini genel olarak bilir. | 5 | ||||||||||||||
2 | Harita bilgisi ile ilgili temel kavramları genel olarak bilir. | 5 | ||||||||||||||
3 | Yerkürenin yapısını, bileşimini, şeklini, boyutlarını, oluşumunu, jeolojik geçmişini ve hareketlerini genel olarak bilir. | 5 | ||||||||||||||
4 | Yeryüzündeki suların özelliklerini genel olarak bilir. | 5 | ||||||||||||||
5 | Yeryüzü şekillerinin genel özelliklerini genel olarak bilir. | 5 | ||||||||||||||
6 | Yeryüzündeki toprakların coğrafi özelliklerini genel olarak bilir. | 5 | ||||||||||||||
7 | Yeryüzündeki vejetasyonun genel özelliklerini genel olarak bilir. | 5 | ||||||||||||||
8 | Fiziki coğrafya özelliklerinden kaynaklanan bazı sorunları genel olarak bilir. | 5 | ||||||||||||||
9 | Atmosfer olaylarını ve iklimleri genel olarak bilir. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 95 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |