Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme EBB 303 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK
Dersi Verenler Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Duygu GENÇASLAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir.

Dersin İçeriği

Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavramlar; Ölçmede hata; Korelasyon; Ölçme aracında bulunması gereken nitelikler: güvenirlik ve geçerlik; Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemleri; Test geliştirme süreci ve madde analizi; Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler; Standart puanlar

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Ölçmede hata türlerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri,
5 Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
8 Test planını hazırlar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
9 Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
10 Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
11 Test geliştirme tekniklerini kullanır Anlatım, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
2 Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
3 Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
4 Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
5 Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
6 Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
7 Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
8 Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
9 Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
10 Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
11 Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
12 Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
13 Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
14 Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Güler, N.(2016). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi (9. Baskı), Ankara.TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK
Turgut M. F. (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara
ATILGAN, H.; KAN, A. & DOĞAN, N. (2009).EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: ANI YAYINCILIK

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır.
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir X
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir.
2 Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir.
3 Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır.
4 Ölçmede hata türlerini yorumlar.
5 Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır.
6 Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar.
7 Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır.
8 Test planını hazırlar.
9 Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar.
10 Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar.
11 Test geliştirme tekniklerini kullanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Final 1 14 14
Ara Sınav 1 7 7
Ödev 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3