Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sınıf Yönetimi EBB 301 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Eğitim Bilimine Giriş

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÖZDE SEZEN GÜLTEKİN
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET ALİ HAMEDOĞLU, Doç.Dr. GÖZDE SEZEN GÜLTEKİN,
Dersin Yardımcıları

Dr. Özkan Ergene

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sınıf Yönetimi ile ilgili temel kavramlar ve beceriler hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

Etkili bir eğitim-öğretim faaliyeti yürütebilmek için sınıf organizasyonunu sağlayarak sınıf içi iletişimin oluşması ve istenmeyen davranışların ortadan kaldırılması için gerekli bilgi ve yeterliliğe sahip olma

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Sınıf içi iletişimin nasıl gerçekleşeceğini tartışır Anlatım, Soru-Cevap,
3 Sınıf içinde zaman yönetimini uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Sınıf kurallarının nasıl oluşturabileceğini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma,
5 İstenmeyen öğrenci davranışlarının yönetilmesini ve disiplin yaklaşımlarını açıklar Anlatım, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Olumlu öğrenme ortamını nasıl oluşturacağını tartışır Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Örnek Olay,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 SINIF YÖNETİMİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR Kaynakların ilgili bölümleri
2 SINIF KURALLARININ BELİRLENMESİ Kaynakların ilgili bölümleri
3 SINIF İÇİ İLETİŞİM Kaynakların ilgili bölümleri
4 SINIFTA MOTİVASYON Kaynakların ilgili bölümleri
5 DİSİPLİN MODELLERİ Kaynakların ilgili bölümleri
6 İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ YÖNETİMİ Kaynakların ilgili bölümleri
7 SINIFTA GRUP ETKİLEŞİMİ Kaynakların ilgili bölümleri
8 ARA SINAV Kaynakların ilgili bölümleri
9 SINIFTA ZAMAN YÖNETİMİ Kaynakların ilgili bölümleri
10 SINIFIN İLİŞKİ DÜZENİNİ OLUŞTURMA Kaynakların ilgili bölümleri
11 EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE SINIF YÖNETİMİ Kaynakların ilgili bölümleri
12 OKUL - AİLE İŞBİRLİĞİ Kaynakların ilgili bölümleri
13 ÖZEL GRUPLARIN YÖNETİMİ Kaynakların ilgili bölümleri
14 FİNAL SINAVI Kaynakların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu

Uzaktan eğitim ders notları, Doç. Dr. Mustafa Bayrakcı

Ders Kaynakları

Sarpkaya, Ruhi (Ed.) (2012) Sınıf Yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık

Kaya, Zeki (2006) Sınıf Yönetimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık
Küçükahmet, Leyla (2006) Sınıf Yönetimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık
Şişman, Mehmet (2006) Sınıf Yönetimi Teori ve Uygulama, Ankara: Pegem A Yayıncılık
Erdem, Münire (2005) Sınıf Yönetimi, İstanbul: Epsilon Yayıncılık

Bull, S. L., & Solity, E. J. (1996). Classroom Management: Principles and practice. Routledge: London.

Burden, P. R. (1999). Classroom Management & Discipline Methods to Facilitate Cooperation and Instruction. John Wiley & Sons Inc: New York.
Charles, C. M. (2000). The Synergetic Classroom: Joyful teaching and gentle discipline. Longman: New York.

Jones, F. J., & Jones, S. L. (2001). Comprehensive Classroom Management. Allyn & Bacon: Boston.
Lindberg, J. A., & Swich, A. M. (2002). Common Sense Classroom Management. Corwin Press: California.

Petty, R. (2001). Classroom Management: A resource manual for frontline teachers. The Scarecrow Press: Lanham.

Smith, J. C., & Laslett, R. (1993). Effective Classroom Management: A teachers guide. Routledge: USA.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar
2 Sınıf içi iletişimin nasıl gerçekleşeceğini tartışır
3 Sınıf içinde zaman yönetimini uygular
4 Sınıf kurallarının nasıl oluşturabileceğini açıklar
5 İstenmeyen öğrenci davranışlarının yönetilmesini ve disiplin yaklaşımlarını açıklar
6 Olumlu öğrenme ortamını nasıl oluşturacağını tartışır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 30
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 85
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,4
Dersin AKTS Kredisi 3