Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi ECE 403 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına çocukların okula hazır bulunuşlukları ve okula uyum becerilerine yönelik temel unsurlara ilişkin bilgi ve uygulama becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalış-malarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kul-lanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okula hazır bulunuşluk ve okula uyumun tanımını, önemini söyler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çocukları ilkokula hazırlamada aile, okul, öğretmene ve çevreye düşen görevleri sıralar. Anlatım,
3 Okul öncesi eğitim ve ilkokul programlarının temel özelliklerini ve birbirleriyle olan ilişkisini söyler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Erken okuryazarlık eğitimi için gereken alt becerileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 İlkokula hazırlık için eğitim-öğretim süreçleri planlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Okula hazır bulunuşluğun tanımı ve hazır bulunuşluğu etkileyen faktörler Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 İlkokul ve okul öncesi eğitim programları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Okula uyum ve İlkokul programında birinci sınıfta gerekli olan ön beceriler. Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 İlkokula hazırlıkta ailenin görev ve sorumlulukları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 İlkokula hazırlıkta ailenin görev ve sorumlulukları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 İlkokula hazırlıkta okul ve öğretmenin görev ve sorumlulukları. Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Yıl içi sınav
9 Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Polat, Ö.(ed).  (2019). Adım Adım İlkokula Başlamak Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi Anı Yayıncılık.

Unutkan Ö.P. (2007) Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İst: Morpa Yay.

Oktay A. (ed.) (2018). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Ankara:Pegem Akademi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. X
2 Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar. X
3 Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. X
4 Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. X
5 Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar.
6 Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır.
7 Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder. X
8 Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar. X
9 Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir.
10 Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır.
12 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır.
13 Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Okula hazır bulunuşluk ve okula uyumun tanımını, önemini söyler. 5 4 3 4 5 4 3 4 5 4 4 3 4
2 Çocukları ilkokula hazırlamada aile, okul, öğretmene ve çevreye düşen görevleri sıralar. 5 4 5 4 3 4 3 4 5 4 3 4 5
3 Okul öncesi eğitim ve ilkokul programlarının temel özelliklerini ve birbirleriyle olan ilişkisini söyler. 5 4 3 4 4 5 4 3 4 5 4 3 4
4 Erken okuryazarlık eğitimi için gereken alt becerileri açıklar. 5 4 5 4 3 4 5 4 3 4 5 4 3
5 İlkokula hazırlık için eğitim-öğretim süreçleri planlar ve değerlendirir. 5 4 3 4 4 5 4 3 4 5 4 3 3 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4