Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İlkokuma ve Yazma Öğretimi | SNE 205 | 3 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DURSUN AKSU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DURSUN AKSU, Öğr.Gör.Dr. AYSEL FERAH ÖZCAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Musa Çalışır |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Sınıf öğretmeni adayları, ilkokul birinci sınıf öğrencilerine ilk okuma ve yazma öğretmeye yönelik bilgi, tutum ve beceriler edinimini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Okuma ve önemi, dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma, yazma öğrenme alanları ve aralarındaki ilişki, Türkçenin özellikleri ve ilk okuma-yazma öğretimine etkisi; okuma ve yazma öğretim yaklaşımları, ilk okuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, ilk okuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (öğrenci) ve hazırlık (öğretmen), ilk okuma ve yazma öğretiminde başarısızlık ve nedenleri, ilk okuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler (araçların özellikleri, seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilk okuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses esaslı okuma yazma öğretimi (tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses esaslı okuma yazma öğretiminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamaları, kelime hazinesinin geliştirilmesi, ilkokuma ve yazmanın değerlendirilmesi, ilk okuma yazma öğretimi ve teknoloji kullanımı. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programını tanır. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
2 | İlk okuma-yazmaya hazırlıkta etkinlikleri planlar. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | İlk Okuma-Yazma öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımı uygular. | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | İlk okuma yazma öğretiminde Ses Esaslı İlk Okuma Yazma Öğretim yöntemini uygular. | Problem Çözme, Rol Oynama, | Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programının değerlendirilmesi | |
2 | İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programında İlk okuma-yazma öğretimi | |
3 | Okumaya giriş (Okumanın Prensipleri), Okuma ve yazmanın temel amaçları | |
4 | Okuma yaklaşımları | |
5 | Okumaya hazır oluşlulukla ilgili faktörler | |
6 | Okuma ve yazma içerisinde kavram alanları(okuma Stratejileri-yazı yazma süreci ve yazılı ürünler) | |
7 | Okuma yazma ve dil gelişiminde ailenin rolü | |
8 | Yazma, yazmaya etki eden unsurlar | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Okuma yazma yöntemleri, ilk okuma yazmaya hazırlık, ilk okuma ve yazmaya başlama | |
11 | İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları | |
12 | İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları | |
13 | İlk okuma yazma öğretimi uygulamaları | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Akyol, H. (2017). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programını tanır. | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 5 | 2 | 5 | 4 |
2 | İlk okuma-yazmaya hazırlıkta etkinlikleri planlar. | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 |
3 | İlk Okuma-Yazma öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımı uygular. | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 |
4 | İlk okuma yazma öğretiminde Ses Esaslı İlk Okuma Yazma Öğretim yöntemini uygular. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |