Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Tarihi ve Kültürü | SNE 104 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk tarihine ilişkin, Tarih boyunca ilk Türk topluluklarından günümüz Türkiye Cumhuriyetine kadar geçmiş Türk boy, topluluk ve devletleri ile ilgili bilgi ve kavramların öğretimi ve bunların ortaya çıkarttıkları maddi, manevi kültürün öğrencilere aktarımı. Tematik alanlar kapsamında (Devlet, Ordu, Sosyal hayat, Bilim, Eğitim, Sanat, Hukuk, İnanç) genel Türk tarihi ve kültürü perspektifinin öğrenciye benimsetilmesi. Türk devletlerindeki devamlılığın fark edilmesinin sağlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Türklerin ilk anayurdu-Anayurtta kurulan ilk uygarlıklar ve devletler (Hun, Göktürk, Uygur, Akhun), Kavimler göçü ve Avrupa Hun Devleti, İslamiyet öncesi İlk Türk devletleri, Türkler ve İslam, İlk Türk İslam Devletleri- Karahanlılar, Gazneliler, Büyük Selçuklu Devleti- Mısır’da kurulan Türk devletleri (Tolunoğulları, İhşitler), Anadolu Selçuklu Devleti, Osmanlı Devleti, İran’da kurulan Türk devletleri, Türkiye Cumhuriyeti, Türkiye dışındaki Türkler ve Türk devletleri ( Azerbaycan-Kazakistan-Kırgızistan-Türkmenistan-Özbekistan-Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve toplulukları) ve bunların Kültür ve Medeniyetleri.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türk devletlerinin niteliklerini belirler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Türk tarihi kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı kavrar. | Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır. | Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Türk tarihi ve kültürüyle ilgili genel kavramları fark eder. | Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
6 | Kültür ve medeniyet kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı ayırt eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Kültürel değişim ve gelişimi kavrar. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Kültürel unsurların günümüze yansımasını ayırt eder. | Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
9 | Türk kültürü ile diğer kültürler arasındaki farklılıkları analiz eder. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
10 | Tarihi süreç içinde Türk kültürünün gelişimini kavrar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Türkiye ve diğer Türk devlet ve toplulukları arasındaki kültürel benzerlikleri fark eder. | Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Tarihi ve Kültürü dersi kaynaklarının tanıtımı | Kaynak kitap ve ders notları |
2 | Kültür ve medeniyet kavramlarının anlamları ve tarihte ortaya çıkış süreçleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
3 | Türk adı, Türk adını telaffuzu, Türk adının manası | Kaynak kitap ve ders notları |
4 | Türklerin Ana Yurdu | Kaynak kitap ve ders notları |
5 | Anayurtta Türk Göçleri | Kaynak kitap ve ders notları |
6 | İslamiyet'ten önceki Türk Devletleri (Türkistan coğrafyasında kurulan Türk Devletleri) | Kaynak kitap ve ders notları |
7 | İslamiyet'ten önceki Türk Devletleri (Karadeniz'in kuzeyinden Doğu Avrupa'ya kadarki coğrafyada kurulan Türk Devletleri) | Kaynak kitap ve ders notları |
8 | Tarihte ilk Türk-Arap ilişkileri ve Türklerin İslamiyet'i kabulünü kolaylaştıran etkenler | Kaynak kitap ve ders notları |
9 | Arasınav | Kaynak kitap ve ders notları |
10 | İslamiyet'i kabul öncesi ve sonrasında Türk Devletlerinde Teşkilat Yapısı | Kaynak kitap ve ders notları |
11 | Osmanlı Devletinde yönetim anlayışı ve devlet teşkilatı yapısı | Kaynak kitap ve ders notları |
12 | Osmanlı Devletinde askeri teşkilat ve savaş organizasyonu | Kaynak kitap ve ders notları |
13 | Türkiye Cumhuriyeti Devleti döneminde devlet teşkilatı yapısı | Kaynak kitap ve ders notları |
14 | Türklerde ekonomi, sosyal hayat, sanat ve bilim anlayışı | Kaynak kitap ve ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Türk Tarihi ve Kültürü. (Ed. Cemil Öztürk). Ankara: Pegem Akademi. Türk Kültür Tarihi ,İbrahim Kafesoğlu. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ankara, 1977. İslamiyet’ten Önceki Türk Kültür Tarihi, Ögel, Bahattin, TTK Ankara, 1991.
|
Ders Kaynakları | Türk Kültür Tarihi, Şerafettin Turan, Bilgi Yayınevi ,Ankara, 1990. Selçuklular Tarihi ve Türk İslam Medeniyeti, Osman Turan, Ötüken, İstanbul, 2014. Klasik Çağ, Halil İnalcık, Yapı Kredi Yay, İstanbul, 2006. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I- II, Atatürk Araştırma Merkezi, Ankara, 2006.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | ||||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir. | |||||||||||||||
2 | Türk devletlerinin niteliklerini belirler. | |||||||||||||||
3 | Türk tarihi kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı kavrar. | |||||||||||||||
4 | Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır. | |||||||||||||||
5 | Türk tarihi ve kültürüyle ilgili genel kavramları fark eder. | |||||||||||||||
6 | Kültür ve medeniyet kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı ayırt eder. | |||||||||||||||
7 | Kültürel değişim ve gelişimi kavrar. | |||||||||||||||
8 | Kültürel unsurların günümüze yansımasını ayırt eder. | |||||||||||||||
9 | Türk kültürü ile diğer kültürler arasındaki farklılıkları analiz eder. | |||||||||||||||
10 | Tarihi süreç içinde Türk kültürünün gelişimini kavrar. | |||||||||||||||
11 | Türkiye ve diğer Türk devlet ve toplulukları arasındaki kültürel benzerlikleri fark eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |