Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Endüstri ve Örgüt Psikolojisi | RPD 031 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Eda Biçener |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İş ve örgüt alanı ile ilgili sorunlara bilimsel temelli çözümler üretmek amacıyla bireylerin davranışlarının çalışma ortamında incelenmesi; iş yerinin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için gerekli sosyal ve psikolojik süreçler; niceliksel yöntemlerle çalışanların davranışların incelenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Çalışma hayatının sosyo-ekonomik ve politik sistemlerle ilişkisi, endüstri psikolojisi ve çalışma alanları, grup ve grup davranışlarıyla işletmelerde iş ve iş görenler arasındaki iletişim dizenleri, motivasyon, verimlilik, endüstriyel demokrasi ve yönetime katılma sorunları ve bunların bilimsel yöntemlerle incelenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Endüstri ve örgüt psikoloğunun ne anlama geldiğini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
2 | Endüstri ve örgüt psikolojisini yönlendiren ve çerçeveleyen başlıca kuramlar ve tarihsel seyir hakkında farkındalık geliştirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Endüstri ve örgüt psikolojisi alanındaki kuram ve araştırmaların çalışma alanına nasıl uygulanacağını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
4 | Eleştirel düşünme becerisi edinir, araştırmalara eleştirel bir gözle bakabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
5 | Endüstri ve örgüt psikolojisinin toplum ve örgütler için potansiyeli hakkında anlayış geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
6 | İş veren ve çalışanlar arasındaki iletişim ve davranışları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
7 | İşyerlerinde motivasyon ve verimliliği arttırmak için çözüm yollarını sunar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Endüstri ve örgüt psikolojisi araştırma yöntemleri ve tarihi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | İş analizi ölçme kriterleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Performans iyileştirme ve seçme | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Performans iyileştirme ve geliştirme uygulamaları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Performans iyileştirme ve geliştirme uygulamaları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Motivasyon | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Ara sınav | |
8 | İşe yönelik tutumlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
9 | İşe yönelik tutumlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Liderlik, takımlar ve çalışma grupları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Örgütsel değişim ve gelişme | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | İş güvenliği ve sağlık | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | İş güvenliği ve sağlık | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Izgar, H. (2008). Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. İstanbul: Eğitim Kitabevi Yayınları. Bayat, B. (2008). Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. İstanbul: Alter Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | X | |||||
33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | X | |||||
35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | X | |||||
36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | X | |||||
41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Endüstri ve örgüt psikoloğunun ne anlama geldiğini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Endüstri ve örgüt psikolojisini yönlendiren ve çerçeveleyen başlıca kuramlar ve tarihsel seyir hakkında farkındalık geliştirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Endüstri ve örgüt psikolojisi alanındaki kuram ve araştırmaların çalışma alanına nasıl uygulanacağını kavrar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Eleştirel düşünme becerisi edinir, araştırmalara eleştirel bir gözle bakabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Endüstri ve örgüt psikolojisinin toplum ve örgütler için potansiyeli hakkında anlayış geliştirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | İş veren ve çalışanlar arasındaki iletişim ve davranışları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | İşyerlerinde motivasyon ve verimliliği arttırmak için çözüm yollarını sunar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 3 | 6 | 18 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |