Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Kültüründe Aile ve Çocuk RPD 026 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Res. Assit. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk kültürünün ailenin yapısına, çocukların yetiştirilme tarzına ve çocuklara verilen eğitim modellerine etkisinin incelenmesi.

Dersin İçeriği

Türk aile yapısı; farklı Türk devletlerinde çocuk yetiştirme ve çocuğun değeri; Anadolu'da aile kült, gelenek ve görenekler; geniş aile ile çekirdek aile etkileşimi; evlilik törenleri, cenaze merasimleri, toplulukçu kültüre duyarlı aile danışmanının rol ve görevleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aile kurumunu tanır, işlevlerini ve yapısını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Kültürün tanımını, öğelerini bilir ve açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Kültür ve ailenin etkileşimini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Türk kültürünün gelişme çağlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 Toplumsal değerlerin oluşumunu yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Farklılaşan davranış kalıplarını ve çocuk yetiştirme biçimlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 Aile yapısının değişim ve dönüşümüne etki eden başlıca unsurları bilir ve açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
8 Değişen Türk toplumunda ailenin yapısını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
9 Değişen Türk toplumunda verilen eğitim modellerini bilir ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
10 Türk kültüründe aile ve çocuk ile ilgili değişimleri, psikolojik danışmanlık özellikleri ile yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ailenin Tanımı, Yapısı ve Özellikleri. Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Kültürün Tanımı ve Öğeleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Kültür ve İnsanın Sosyal Gelişimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Türk Toplumunu Etkileyen Önemli Olaylar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 İslam Öncesi Türk Toplumunda Aile ve Çocuk Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 İslam Sonrası Türk Toplumunda Aile ve Çocuk Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Ara sınav
8 Osmanlı Dönemi’nde Aile ve Çocuk Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Cumhuriyet Dönemi’nde Aile ve Çocuk Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Günümüzde Aile ve Çocuk Eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Aile Danışmanlığı Kuramları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Ailelere Yardım Veren Kurumlar ve Sosyal Hizmet Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Ailelere Yönelik Eğitim Programları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Doğan, İ. (2009). Türk aile sosyolojisi. Pegem Akademi Yayınları: Ankara.

Kağıtçıbaşı, Ç. (1996). İnsan aile kültür. Remzi Kitabevi: İstanbul.

Ortaylı, İ. (2001). Osmanlı toplumunda aile. Pan Yayıncılık: İstanbul.

Özgüven, İ. E. (2001). Ailede iletişim ve yaşam. PDREM Yayınları: Ankara.

Yörükoğlu, A. (1992). Değişen toplumda aile ve çocuk. Özgür Yayın Dağıtım: İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41
1 Aile kurumunu tanır, işlevlerini ve yapısını açıklar.
2 Kültürün tanımını, öğelerini bilir ve açıklar.
3 Kültür ve ailenin etkileşimini kavrar.
4 Türk kültürünün gelişme çağlarını bilir.
5 Toplumsal değerlerin oluşumunu yorumlar.
6 Farklılaşan davranış kalıplarını ve çocuk yetiştirme biçimlerini açıklar.
7 Aile yapısının değişim ve dönüşümüne etki eden başlıca unsurları bilir ve açıklar.
8 Değişen Türk toplumunda ailenin yapısını ifade eder.
9 Değişen Türk toplumunda verilen eğitim modellerini bilir ve yorumlar.
10 Türk kültüründe aile ve çocuk ile ilgili değişimleri, psikolojik danışmanlık özellikleri ile yorumlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 106
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,24
Dersin AKTS Kredisi 4