Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bireysel Psikolojik Danışma Uygulaması II | RPD 408 | 8 | 1 + 2 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Çocuk Psikolojisi İnsan İlişkileri ve İletişim Cinsel Sağlık Eğitimi Çocuk İstismarı ve İhmali Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma Kısa Süreli Psikolojik Danışma Krize Müdahale Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma Yeni Psikolojik Danışma Yaklaşım ve Modelleri Aile Danışmanlığı ve Etik Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma Yakın İlişkiler Psikolojisi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet Makas |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından verilen süpervizyon desteği ile psikolojik danışma yaparak, danışma sürecindeki terapötik bilgi ve becerilerini geliştirmelerini sağlamak ve psikolojik danışman adayları olarak mesleki öz-yeterlik algılarını güçlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Süpervizyon altında psikolojik danışma beceri ve tekniklerini kullanarak bireyle psikolojik danışma yapma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Danışanla etkili bir psikolojik danışma ilişkisi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
2 | Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
3 | Danışanın özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre müdahale planı oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
4 | Psikolojik danışma oturumlarını etkili bir şekilde yürütür. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
5 | Psikolojik danışma becerilerini psikolojik danışma sürecinde etkili bir biçimde kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
6 | Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını yaşantısal olarak kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
7 | Danışma sürecinde sözsüz iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
8 | Psikolojik danışma sürecini etkili bir şekilde sonlandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
9 | Psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
10 | Bir psikolojik danışman adayı olarak geliştirilmesi gereken yönlerini fark eder ve kendini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyonuna İlişkin Genel Kurallar, Gereklilikler, Rol ve Sorumluluklar | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyonuna İlişkin Genel Kurallar, Gereklilikler, Rol ve Sorumluluklar |
2 | Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Sürecine İlişkin Temel Konulara Genel Bir Bakış | Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Sürecine İlişkin Temel Konulara Genel Bir Bakış |
3 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma |
4 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma |
5 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma |
6 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma |
7 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma |
10 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma |
11 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma |
12 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma |
13 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon | Psikolojik Danışma Oturumu Yürütme, Oturum Özeti Hazırlama, Oturumun Deşifresini Yapma, Grup Süpervizyonuna Katılma |
14 | Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması ve Süpervizyon Sürecinin Genel Bir Değerlendirmesi | Sözlü Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Danish, S. J., Augelli, R. D. ve Hauler, A. L. (1994). Yardım becerileri: Temel eğitim programı. F. Akkoyun (Çev. Ed.), Ankara: Nobel Yayınevi. Egan, G. (1997). Psikolojik danışmaya giriş: Kişilerarası ilişkiler kurmada ve kişisel yardım hizmetini vermede sistematik bir model. F. Akkoyun (Ed.), Ankara: Nobel Yayınevi. Egan, G. (1997). Yardım becerileri alıştırmaları. F. Akkoyun (Ed.), Ankara: Nobel Yayınevi. Meier, S. T. ve Davis S. (2006). Psikolojik danışma: Temel beceriler. S. Doğan (Çev. Ed.), Ankara: PegemA Yayıncılık Nelson-Jones, R. (2015). Temel psikolojik danışma becerileri. G. Sart (Çev.), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Voltan-Acar, N. (2002). Terapötik iletişim: Kişilerarası ilişkiler. Ankara: Ertem Matbaası. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | X | |||||
33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | X | |||||
35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | X | |||||
36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | ||||||
41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Danışanla etkili bir psikolojik danışma ilişkisi kurar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları düzenler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Danışanın özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre müdahale planı oluşturur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Psikolojik danışma oturumlarını etkili bir şekilde yürütür. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Psikolojik danışma becerilerini psikolojik danışma sürecinde etkili bir biçimde kullanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını yaşantısal olarak kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Danışma sürecinde sözsüz iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Psikolojik danışma sürecini etkili bir şekilde sonlandırır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Psikolojik danışma uygulamasında mesleki etik ilke ve kurallara uygun davranır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Bir psikolojik danışman adayı olarak geliştirilmesi gereken yönlerini fark eder ve kendini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |